×

Varning

Joomla\CMS\Filesystem\Folder::files: Sökvägen är inte en mapp. Sökväg: [ROOT]/images/stories/Triumph-Rocket3-2020

×

Observera

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder:

Är nya Triumph Rocket 3 R och GT störst, bäst och vackrast? Mikael Samuelsson har provkört den nya maffiga raketen.

Störst, bäst och vackrast? -Ja, vad ska man säga om nya Rocket 3? Vilken best! Vilket monster! Vilken hoj! Framför mig uppenbarar sig en låg och fet skapelse med en enorm motor i blickfånget. En motor som har mer kubikcentimeter än båda mina bilar, och detta på två hjul.

 

Med en motor på nästan 2,5 liter och ett vridmoment som säkert får färgen att rinna av tänkte jag att här är det bäst att vara varlig med gasen. Ganska snabbt förstod jag att, jo du, här rör det på sig minsann, särskilt när vi accelererade ut på motorvägen. Vridet är enormt och ljudet så där härligt vrålande och man kan ju bara gissa vad ett eftermarknadssystem skulle kunna åstadkomma.

 

Men snart infann sig även en trygghet under körningen, den är ju lättmanövrerad och följsam trots sin storlek och Brembo-bromsarna håller verkligen sporthojsklass. På de kurviga vägarna lyder den riktigt fint även om den är lång och tung, för tung, det är den, nästan 300 kg (R=291 kg GT=294 kg). Detta trots en bantningskur som resulterat i minus 40 kg mot föregångaren. Enbart motorn är hela 18 kg lättare än tidigare. Den är ju inte ens vidare jobbig att baxa runt vid vändningar med fötterna nere på grusade och ojämna ytor. Ibland känns det som du kan kliva av och att den står själv, så välbalanserad är den. Fast det kanske den gör med tanke på bakdäckets bredd?

Just däcken är speciellt framtagna för Rocket och är av märket Avon med det coola tilläggsnamnet Cobra Chrome. Såklart finns det kobror snyggt illustrerade på sidorna av mönstret. Fram sitter 150/80 ZR17 och bak 240/50 ZR16.

Rocket 3 kommer i två versioner, R och GT. Det som skiljer GT:n från R:en, förutom priset som ligger 5000 kronor högre, är framflyttade fotpinnar, lägre sadel och annan utformning på styret för mer touringinspirerad körning. GT:n har också värmehandtag som standard, en liten vindruta och ett ryggstöd för passageraren, eller svankstöd rättare sagt. GT:ns fotpinnar går att justera i tre lägen och R:ens i två lägen. Sadelhöjden skiljer sig också där GT:n har något lägre 750 mm mot 773 mm för R:en. GT:n har även ett lite mer blankpolerat utseende på sina fälgar mot R:ens helsvarta. R:en har en mer upprätt och kompakt körställning. Dessutom har den ett mer avskalat och lite råare utseende, så de två versionerna skiljer sig en hel del åt. Apropå avskalat så har en del kablage dolts i såväl styre som ram för ett renare utseende hos Rocket 3.

Båda versionerna finns i svart. R:en finns även i röd och GT:n i en mixad silver/grå med röd pinstripe-dekal.

Storleken på motorn och det enorma vridet gör ju att de 6-växlarna stundtals känns överflödiga. Det gör inget om du glömmer växla, Rocket klarar av även det. När du väl känner dig tvungen att växla går det hur smidigt som helst. Men körglädjen och urkraften påverkar ju såklart bränsleekonomin och körglädje och kraft finns det ju gott om, det kan jag lova.

De fullt inställbara dämparna får verkligen bekänna färg på en sådan tung hoj som Rocket. Men under provkörningen där vi fått en anpassad inställning tycker jag ändå att de klarar uppgiften bra. Visst blir det aningen stötigt på ojämnt underlag i högt tempo, men då finns det som sagt ytterligare inställningar att göra och mig störde det inte under resans gång.

Bromsarna håller som sagt hög mycket klass och är rejält tilltagna för att få stopp på detta ekipage.

Nyckellöst tändningslås och styrlås samt elektronisk farthållare är standard.

Det finns fyra körlägen på Rocket: Rain, Road, Sport, och Rider, där Rider tillåter föraren att göra egna modifieringar som passar denna bäst. Det finns även en Hill Control-funktion som hindrar den tunga pjäsen att rulla bakåt i lutning. Den aktiveras med frambromsen och går att ställa in via menyn. Den hålls på plats med bakbromsen tills systemet känner av att du kör framåt, då den släpper.

Instrumenteringen är betydligt mer moderniserad på denna upplaga och verkar vara i stort sett obegränsad. Den har all information du behöver på en TFT-skärm och är väldigt lättavläst plus att den syns bra i fullt dagsljus. Det går även via en bluetoothmodul att synka så att föraren kan styra sin actionkamera, navigation och/eller mobiltelefon samt då även lyssna på musik via detta. Du kan även byta utformning av displayen i två layouter och dessutom anpassa efter personliga önskemål samt att det går att få sitt namn presenterat när den startar upp. Instrumenthuset kan också justeras i placering så det passar förarens längd för bästa visuella upplevelse. Knappen för handtagsvärmarna är snyggt integrerat i handtaget på vänster sida (standard på GT) och den mjuka touchknappen gör att det inte går att slå på värmarna av misstag. Övriga knappar och joysticken är robusta och lättanvända. Men tutan motsvarar inte signalen av att här kommer kungen direkt...

Rocket 3 har LED-belysning runt om. Framlysen, bakljus, blinkers och nummerskylt. De dubbla runda strålkastarna har en snygg ”angel eyes”-utformning för dagtidskörning och bakljuset är snyggt designat med det där lilla extra utseendet.

Det är riktigt snyggt och praktiskt med de in- och utfällbara passagerarfotpinnarna som elegant döljs vid infällt läge. Sen går det enkelt att ställa den tidigare nämnda passagerarens ryggstöd i två lägen med ett enhandsgrepp. Smart förvaring av mobil finns även under sadeln där den också kan laddas via USB. Detta fack med lock är enkelt åtkomligt via avlägsnande av sadeln med nyckeln och de har till och med tänkt på att skydda sadeln med små ”piggar” under då du ställer ner den på marken. Eventuell smuts får ju inte repa lacken på bakskärmen. Passagerardelen går också att avlägsna för den som önskar.

Tanken rymmer 18 liter och har snygga detaljer som ”spännbandet” på tanken med ett spänne i borstad aluminium strax under mätarhuset och som håller det centrerade ”bandet” som omfamnar tanken på mitten, också det i borstat stuk. Även Monzatanklocket ger ett gediget intryck och passar snyggt in i helhetsbilden och den råa looken.

Det finns en uppsjö av tillbehör, över 50 stycken, såsom väskor, knäskydd för tanken, andra LED-blinkers, vindruta, lufttrycksövervakning, med mera. Allt går att anpassa, oavsett vilken modell du väljer. Du kan därmed skapa dig din helt unika och personliga Rocket så som du behagar.

Det är sällan jag nu för tiden känner att den motorcykeln skulle jag vilja ha, men med nya Rocket 3 känns det faktiskt så. Pax för en svart R i så fall då jag i första hand skulle åka runt och steka på stan med denna svulstiga raket.

Störst? Svaret är självklart ja, det finns ingen större på marknaden. Bäst? I den snåla klasskonkurrensen måste väl ändå svaret bli ja även här? Vackrast? När du har så här mycket muskler och utstrålar en sådan kraft så behöver du inte vara särskilt vacker, folk faller för dig ändå.

Priser:

R 231,000 kr

GT 236,000 kr

{gallery}Triumph-Rocket3-2020{/gallery}

LÄNK: MER FAKTA OM TRIUMPH ROCKET 3 -2020