Namnet Thruxton härstammar från en internationellt känd racingikon som skördade stora framgångar under Thruxton 500 och Isle of Man TT under 50- och 60-talet, som i sin tur inspirerade en generation av motorcykelintresserade. Johan Ahlberg har provkört nya Thruxton RS på härligt slingrande bergsvägar i södra Portugal.
Nya Thruxton RS kombinerar DNA och stilen från dåtidens Caféracers med modern teknik, en potent parallelltwin och påkostade komponenter. Sedan introduktionen har Thruxton varit en av Hinckley-fabrikens storsäljare inom det moderna-klassiska sortimentet med över 16 000 sålda motorcyklar under de senaste 16 åren.
Den nya Euro5-vänliga motorn hos denna motorcykel är den kraftigaste 1200cm3 parallelltwin som någonsin tillverkats i fabriken, som inför säsongen fått 8 hästkrafter fler än Thruxton R. Toppeffekten ligger nu på 105 hästkrafter vid 7500 varv/minut. Den nya motorn är märkbart rappare och starkare än föregångaren, och där varvtalsstoppet flyttats 500 varv/minut högre upp i registret. Dessutom har vridmomentet ökat till 112 Newtonmeter som bäst, och levereras vid 4250 varv/minut, vilket är 700 varv/minut lägre än hos Thruxton R. Tack vare lättare motorkomponenter, med 20% lägre mekanisk tröghet, är motorn rappare än tidigare.
Precis som tidigare sitter ett par läckra spjällhus, som liknar ett par gamla klassiska förgasare, på plats. Grymt snyggt! En annan snygg detalj, som verkligen sätter pricken över i, är den färgmatchade sadelkutsen. Thruxton RS har inte plats för passagerare i standardutförande. Passagerar-kit (med passagerarsadel och passagerar-fotpinnar) finns däremot som tillbehör.
Thruxton RS kommer med Ride-by-wire, och tre olika körlägen (Sport, Road och Rain) med unika inställningar av motormappar, ABS- och antispinn-systemet, för optimal anpassning till körstil och aktuella körförhållanden.
Några av förändringar som resulterat i denna effektökning inkluderar högkompressionskolvar, nya portar, lättare balansaxlar och ny kamprofil. Den mest märkbara förändringen av motorn kommer dock i form av en ny, mer lättmanövrerad koppling.
Nya Thruxton RS uppges vara 6 kilogram lättare än Thruxton R. Samtidigt har Thruxton R fått dubbla radiellt monterade Brembo M50 4-kolvsok fram, tillsammans med 310-millimeters bromsskivor och en ny Brembo bromspump. ABS och avstängningsbar antispinn är standard. Den Öhlins-gula USD Big Piston-framgaffeln från Showa har 43 millimeters innerben, och är fullt justerbar. Bak sitter dubbla, fullt justerbara piggy-back-stötdämpare från Öhlins på plats. De trådekrade 17-tumshjulen med svarta aluminiumfälgar är klädda med nya Racetec RR-däck från Metzeler. Precis som fälgarna är även motorkåpor och fjädrarna hos Öhlins-dämparna i svart.
Triumph har även kryddat Thruxton med LED-belysning och DRL (Daytime Running Light) som ska erbjuda ökad synlighet dagtid. Dessutom finns ett USB-uttag under sadeln, för laddning av allehanda elektronikprylar. Stöldskydd, så kallad Immobilizer är standard.
LCD multifunktionellt instrumentpaket med analogt visande hastighetsmätare, analogt visande varvräknare, växellägesindikator, bränslemängdmätare, körsträcka-till-soppatorsk-indikering, serviceindikator, klocka, trippdator, rullnings- och lägesvalknappar på styret, förberett för eluppvärmda handtagsgrepp, bränsleförbrukningsdisplay, antispinn-status och körlägesvisning.
Andra godsaker hos Thruxton RS är nya svarta sidokåpor och kedjeskydd med integrerat hälskydd, unik Thruxton bensintank med Monza-tanklock (med ett låsbart tanklock där under), bensintanks-klämma av rostfritt, ”Daytona” fotpinnar, 22-millimeters Clip-on-styre, svarta blinkers och sidospeglar.
Okej. Thruxton RS är en synnerligen snygg och stilfull motorcykel där klassiska design blandas vackert med moderna och potenta komponenter. Precis som en äkta Caféracer. Men hur är den att köra?
Vi var en liten grupp som lämnade Algarvekusten bakom oss för att bege oss upp norröver, för att njuta av några av de ringlande bergsvägarna som Portugal har att erbjuda. Och om det är något som Portugal är rikt på så är det fina, välkurvade vägar, med synnerligen lite trafik. Perfekt för en härlig dags motorcykelkörning med andra ord.
Thruxton RS är verkligen en trevlig motorcykel. Och snygg. Motorn erbjuder gott om vridmoment, som ger snabb acceleration. För att matcha detta är även bromsarna effektiva så det räcker och blir över. Jag gillar effektiva bromsar som är på hugget, men fingertoppskänslan hos bromspumpen är minst lika viktig. Visst, ABS-systemet finns där och hjälper till om föraren skulle råka bromsa lite för häftigt, men jag föredrar att styra hela broms-skeendet på egen hand. Missförstå mig inte. Jag tycker ABS är suveränt. Men om ABS-systemet kliver in så har jag misslyckats som förare. Så ser jag på det.
Inte för att Thruxton RS är förstahandsvalet för dig som är hängiven fantast av att köra på ett hjul, men när den pubertala delen av mig vaknar till liv inser jag att den mer än gärna skickar framhjulet upp till väders. Totalt sett är den här klassikern inte bara sportig till utseendet, utan levererar även prestanda som matchar stuket.
Under provkörningen kör vi på några av alla slingrande bergsvägar som erbjuds i södra Portugal, och Thruxton RS stortrivs. Och jag med den.
Den sexstegade växellådan är lättjobbad och exakt i sin funktion, utan konstigheter eller strul. Här finner vi även ”Torque Assist clutch” vilket i praktiken ger en lättjobbad koppling som inte kräver särskilt mycket handkraft vid manövrering.
Motorn har gott om vridmoment över ett brett register, men under provkörningen så växlar jag tämligen mycket och ofta under provkörningen, utan minsta problem.
Chassit är stadig, men samtidigt smidigt. Fjädringen är sportigt fast utan att vara stötig. Och skulle du behöva så erbjuds gott om inställningsmöjligheter hos fjädringskomponenterna (som är fullt justerbara vad gäller fjäderförspänning, retur- och kompressionsdämpning).
Thruxton RS sväljer kurva efter kurva med en slags självklarhet som känns trygg och bra. Underbart är bara förnamnet, och det går att köra mycket aktivt innan något skrapar i, eller säger från. Jag gillar även körställningen, som samtidigt som den är sportig erbjuder helt okej komfort. Som jag varit inne på tidigare finns tre körprogram, direktlänkat till Ride-by-wire-systemet, att välja mellan; Road, Rain och Sport. Samtliga program erbjuder lika mycket toppeffekt och vridmoment. Däremot skiljer sättet på vilket motorkraften levereras, där Road är standard, medan Rain ger en mjukare motorkaraktär och Sport spetsar till det hela ytterligare. Det är i ärligheten inte superstor skillnad mellan hur de olika lägena upplevs, anser jag. Dock tycker jag att road-läget ger en lite mjukare ”koppling” mellan gashanden och motorn, vilket gör att det läget är det bästa då du kör lite mer avslappnat, och föga förvånande ger sportläget en mer direkt respons, som passar bäst då du kör mer aktivt (och om kan upplevas som lite ”ryckig” vid mer avslappnad myskörning).
Som du säkert redan förstått så gillar jag verkligen Thruxton RS, som trots att jag egentligen inte är en hängiven fantast av gamla klassiska motorcyklar, verkligen sätter avtryck. Och jag kan verkligen se mig själv köra omkring, mil efter mil, från ett café till ett annat, via en massa slingrande småvägar, bakom styret på denna läckerbit till motorcykel.
I vanlig ordning har Triumph även satsat hårt på att erbjuda mängder av tillbehör och så kallade ”Inspiration Kits”. Här finns Track Racer kit, och över 80 specialanpassade tillbehör att välja mellan.
LÄNK: MER FAKTA OM TRIUMPH THRUXTON RS 2020
{gallery}Thriumph Thruxton RS 2020{/gallery}