Naturvänliga motorcyklar
KTM:s utvecklingsteam i Österrike torde ha gått för högtryck likt vattnet i en kärnkraftsreaktor under en ganska lång period nu. Inom kort kommer även deras första bil X-bow samt gatracern RC8 att introduceras på marknaden. Den nya svingarmen erbjuder mer flex för framförallt bättre förarkomfort. Den nya stötdämparinfästningen bidrar till att PDS-dämparen från WP (som är fullt justerbar) får en mer progressiv utväxling än tidigare. Stötdämparen har tio millimeter längre slaglängd.
Samtliga av KTMs enduromodeller är med inverterad och fullt justerbar 48-millimeters framgaffel från WP. Framgaffeln som har ny grundinställning och erbjuder fler inställningsmöjligheter är tätad med hjälp av en ny typ av packboxar. Innerbenen har fått en ny typ av yta som ska bidra till lägre friktion. Tack vare att de nya hjulnaven har modifierats och lättare ekrar har monterats har den ofjädrade vikten minskat. Bensintanken rymmer numera 9,5 liter och är av svart plast istället för transparent. Detta trots att transparent är bättre ur tävlingssynpunkt (då det är lättare att hålla koll på bränslenivån i tanken). Större 14-liters tank finns som tillbehör. Även den mindre SX-tanken (som rymmer 7,8 liter) passar på enduromodellerna. Tanklocket har en ny bajonettinfästning som underlättar vid tankning. Luftburken är av större rymligare modell. Givetvis behövs inga verktyg för att byta luftfilter.
Samtliga enduromodeller från KTM är med katalytisk avgasrening. Fyrtaktarna har fått nya ljuddämpare med en helt ny profil. Tvåtaktarna; 125 EXC, 200EXC, 250EXC och 300EXC-E har blivit med helt nya ramar och nya plastdetaljer. Bokstavstillägget ”E” hos 300EXC-E är för att den numera även har elstart. Kicken har på vanligt KTM-vis lämnats kvar. Mycket bra! De riktigt stora nyheterna finner jag när jag synar 450/530 EXC-R som båda har försetts med helt nya motorer som i båda fallen är med både el- och kickstart. Jag anser att elstart är ett måste hos en enduromotorcykel. Att dessutom KTM låter kickstarten sitta kvar känns tryggt och helt rätt! Vill du banta bort den extra vikten som kicken betyder rekommenderar jag att du ställer dig själv på vågen först… Elstarten är guld värd då man klantar till det och får tjuvstopp i något klurigt läge. Att kicka igång motorn när man är pigg och fräsch är en sak, efter några timmars körning och i synnerhet efter en marksyning en helt annan. Jag måste erkänna att jag gillar motorer som mullrar och gör väsen av sig. Dock måste vi nog alla som gillar att köra motorcykel, i synnerhet i skog och mark, inse att vi måste skärpa oss på bullerpunkten om vi vill fortsätta göra det roligaste som finns. KTM har jobbat hårt med att hålla nere ljudnivån. Samtliga av KTMs enduromodeller uppfyller den stränga Euro-3-normen, och är gatregistrerade. Trots det upplever jag inte att motorerna som trötta eller sega på något sätt. Tvärtom upplever jag det som om motorerna i samtliga fall är pigga, rappa och väl så potenta, även den ”lilla” 250EXC-F. Den nya fyrtaktsmotorn hos 450 EXC-R och 530 EXC-R är helt ny från grunden och har helt och fullt utvecklats för endurobruk. 450 EXC-R är på 449,3 kubik medan 530 EXC-R trots sin benämning har en slagvolym på 510,4 kubikcentimeter. Cylindertoppen hos 450/530EXC-R rymmer bara en kamaxel istället för två som hos 250 EXC-F. De fyra ventilerna (två för avgas och två för insug) är tillverkade av titan och med aningen större diameter än hos föregångaren. De nya vipparmarna är lättade och ventilspelet finjusteras med shims. I samtliga fall matas motorerna med bränsle via Keihin-förgasasare. Motorerna har två separata smörjsystem och dubbla oljepumpar som ser till att de rörliga delarna får nödvändig smörjning samtidigt som inte skräp från exempelvis koppling och växellåda kommer upp till toppen eller andra känsliga delar. Dock finns bara ett oljefilter. Samtliga av KTMs enduromodeller är fullsmetade med komponenter som bidrar till att det är extremt roligt att köra. Bromsarna är sjukt effektiva men trots det är det inte svårt att dosera rätt. Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och lättjobbad. Reglagen går att anpassa efter personliga behov. Chassiet uppför sig precis som jag vill att det ska göra i alla lägen. Sadeln är hård och allt annat än komfortabel men fyller sin funktion perfekt. Körställningen är perfekt för mig (jag är 182,5 centimeter lång utan hjälm på huvudet). De slingor som jag har till förfogande under provkörningen här uppe i bergen är stundtals extremt tuffa med läskigt branta utförslöpor och uppförsbackar. Vid ett tillfälle tar jag rygg på två killar som kör mjukt och fint men snabbt. Allt flyter på helt underbart, och trots att det stundtals är rejält kämpigt är livet på topp! Vid en flodpassage står Peuker, en av KTMs hovfotografer och viftar med armarna för att be oss att stanna. Det är först nu som jag upptäcker det. En av killarna som jag legat bakom är ingen mindre än Ivan Cervantes, som är en av världens duktigaste enduroförare. Den andra föraren visar sig vara hans far. Undrar om Ivan körde på tomgång eller halvgas? Jag körde i alla fall för kung och fosterland mest hela tiden… Eftersom jag inte är uppvuxen med en tvåtaktare ”mellan benen” föredrar jag fyrtaktarna. Trots det måste jag säga att jag blir förvånad och samtidigt imponerad när jag kör tvåtaktaren 300 EXC-E. Nu har den äntligen fått elstart. Envisas du med att köra tvåtaktare i skogen skulle jag vilja rekommendera dig till att titta närmare på 300 EXC-E. Om någon skulle tvinga mig att köra tvåtaktare på Gotland Grand National skulle jag välja den utan att tveka en sekund. 125 EXC och 200 EXC är tyvärr inte mina favoriter men säkert snabba skogsmaskiner i händerna på rätt personer. 250 EXC-F är nog egentligen det vettigaste valet för de allra flesta. Det jag inte gillar är att den kräver ganska mycket varvande för att komma till sin rätt. Den är ju visserligen enormt förlåtande, och en perfekt instegsmaskin. Samtidigt vet jag att den kan vara extremt snabb då ”rätt” förare kör den. Min underbara kollega här på fastbikes.se ska göra tävlingsdebut i samband med Gotland Grand National i år och ska då köra just en 250 EXC-F. Det ska bli skoj att föreviga allt på bild, då jag själv kört tävlingen ett flertal gånger tidigare. Det kommer antagligen bli ett underbart skitjobb...
|