Naturvänliga motorcyklar


Under ett par dagar drog jag ner till norra Spanien för att ta rygg på Ivan Cervantes och provköra KTMs nya skogsmaskiner. Det var både upp och ner!

Foto: Peuker & Freeman.

 

KTM:s utvecklingsteam i Österrike torde ha gått för högtryck likt vattnet i en kärnkraftsreaktor under en ganska lång period nu. Inom kort kommer även deras första bil X-bow samt gatracern RC8 att introduceras på marknaden.

KTM jobbar efter tesen att deras enduro- och crossmotorcyklar ska vara tävlingsredo från fabrik. Du som köper en KTM behöver inte byta ut en massa detaljer för att motorcykeln ska bli ett vinnarämne.

Klicka för större bild
Inför 2008 års tävlingssäsong presenterar KTM sju nya enduromodeller varav fyra är med tvåtaktsmotor. De olika modellerna är chassimässigt i stort sett identiska. Samtliga av KTMs enduromodeller är numera med deras nya huvudram av krom-molly där KTM har arbetat för att få till en perfekt balans mellan låg vikt, flexibilitet och hållbarhet. Ramens stålrör har en oval form med extremt tunna väggar. Den nya ramen är tio millimeter kortare än tidigare. Bakramen är en lättviktskonstruktion av aluminium.

Den nya svingarmen erbjuder mer flex för framförallt bättre förarkomfort. Den nya stötdämparinfästningen bidrar till att PDS-dämparen från WP (som är fullt justerbar) får en mer progressiv utväxling än tidigare. Stötdämparen har tio millimeter längre slaglängd.

 

Klicka för större bild

Samtliga av KTMs enduromodeller är med inverterad och fullt justerbar 48-millimeters framgaffel från WP. Framgaffeln som har ny grundinställning och erbjuder fler inställningsmöjligheter är tätad med hjälp av en ny typ av packboxar. Innerbenen har fått en ny typ av yta som ska bidra till lägre friktion. Tack vare att de nya hjulnaven har modifierats och lättare ekrar har monterats har den ofjädrade vikten minskat.

Bensintanken rymmer numera 9,5 liter och är av svart plast istället för transparent. Detta trots att transparent är bättre ur tävlingssynpunkt (då det är lättare att hålla koll på bränslenivån i tanken). Större 14-liters tank finns som tillbehör. Även den mindre SX-tanken (som rymmer 7,8 liter) passar på enduromodellerna. Tanklocket har en ny bajonettinfästning som underlättar vid tankning. Luftburken är av större rymligare modell. Givetvis behövs inga verktyg för att byta luftfilter.

Klicka för större bild


Även kylsystemet har modifierats. Numera är det integrerat i ramen vilket har resulterat i färre slangar och effektivare kylning. Som pricken över i har en ny typ av sidostöd monterats. Det är bultat direkt i ramen är aningen längre än tidigare och har en fot av plast som är aningen större.

Samtliga enduromodeller från KTM är med katalytisk avgasrening. Fyrtaktarna har fått nya ljuddämpare med en helt ny profil. Tvåtaktarna; 125 EXC, 200EXC, 250EXC och 300EXC-E har blivit med helt nya ramar och nya plastdetaljer. Bokstavstillägget ”E” hos 300EXC-E är för att den numera även har elstart. Kicken har på vanligt KTM-vis lämnats kvar. Mycket bra!

Klicka för större bild

KTM:s
fyrtaktspark representeras av den uppdaterade 250EXC-F och nya 450 EXC-R samt 530 EXC-R. Det märks tydligt att KTM har jobbat hårt för att få till motorer som inte bara är starka utan framförallt lättkörda, och på så vis läskigt snabba. Motorkraften är väldigt lätt att reglera och det tackar jag för. För mig handlar enduro om att köra mjukt för att orka länge, då det ofta handlar om körpass på flera timmar i sträck. Man är ju som bekant inte i mål förrän man har passerat mållinjen, och det gäller att orka hela vägen dit.

Hos 250EXC–F har motorns topp fått en ny avgaskam, mer slimmade vipparmar och nya titanventiler samt ny optimerad tändkurva för ännu bättre motorrespons.

Klicka för större bild

De riktigt stora nyheterna finner jag när jag synar 450/530 EXC-R som båda har försetts med helt nya motorer som i båda fallen är med både el- och kickstart. Jag anser att elstart är ett måste hos en enduromotorcykel. Att dessutom KTM låter kickstarten sitta kvar känns tryggt och helt rätt! Vill du banta bort den extra vikten som kicken betyder rekommenderar jag att du ställer dig själv på vågen först…

Elstarten är guld värd då man klantar till det och får tjuvstopp i något klurigt läge. Att kicka igång motorn när man är pigg och fräsch är en sak, efter några timmars körning och i synnerhet efter en marksyning en helt annan.

Klicka för större bild

Jag måste erkänna att jag gillar motorer som mullrar och gör väsen av sig. Dock måste vi nog alla som gillar att köra motorcykel, i synnerhet i skog och mark, inse att vi måste skärpa oss på bullerpunkten om vi vill fortsätta göra det roligaste som finns. KTM har jobbat hårt med att hålla nere ljudnivån. Samtliga av KTMs enduromodeller uppfyller den stränga Euro-3-normen, och är gatregistrerade. Trots det upplever jag inte att motorerna som trötta eller sega på något sätt. Tvärtom upplever jag det som om motorerna i samtliga fall är pigga, rappa och väl så potenta, även den ”lilla” 250EXC-F.

Den nya fyrtaktsmotorn hos 450 EXC-R och 530 EXC-R är helt ny från grunden och har helt och fullt utvecklats för endurobruk. 450 EXC-R är på 449,3 kubik medan 530 EXC-R trots sin benämning har en slagvolym på 510,4 kubikcentimeter.  Cylindertoppen hos 450/530EXC-R rymmer bara en kamaxel istället för två som hos 250 EXC-F. De fyra ventilerna (två för avgas och två för insug) är tillverkade av titan och med aningen större diameter än hos föregångaren. De nya vipparmarna är lättade och ventilspelet finjusteras med shims. I samtliga fall matas motorerna med bränsle via Keihin-förgasasare.

Motorerna har två separata smörjsystem och dubbla oljepumpar som ser till att de rörliga delarna får nödvändig smörjning samtidigt som inte skräp från exempelvis koppling och växellåda kommer upp till toppen eller andra känsliga delar. Dock finns bara ett oljefilter.

Klicka för större bild

Samtliga av KTMs enduromodeller är fullsmetade med komponenter som bidrar till att det är extremt roligt att köra. Bromsarna är sjukt effektiva men trots det är det inte svårt att dosera rätt. Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och lättjobbad. Reglagen går att anpassa efter personliga behov. Chassiet uppför sig precis som jag vill att det ska göra i alla lägen. Sadeln är hård och allt annat än komfortabel men fyller sin funktion perfekt. Körställningen är perfekt för mig (jag är 182,5 centimeter lång utan hjälm på huvudet).

De slingor som jag har till förfogande under provkörningen här uppe i bergen är stundtals extremt tuffa med läskigt branta utförslöpor och uppförsbackar. Vid ett tillfälle tar jag rygg på två killar som kör mjukt och fint men snabbt. Allt flyter på helt underbart, och trots att det stundtals är rejält kämpigt är livet på topp!

Klicka för större bild

Vid en flodpassage står Peuker, en av KTMs hovfotografer och viftar med armarna för att be oss att stanna. Det är först nu som jag upptäcker det. En av killarna som jag legat bakom är ingen mindre än Ivan Cervantes, som är en av världens duktigaste enduroförare. Den andra föraren visar sig vara hans far. Undrar om Ivan körde på tomgång eller halvgas? Jag körde i alla fall för kung och fosterland mest hela tiden…

Eftersom jag inte är uppvuxen med en tvåtaktare ”mellan benen” föredrar jag fyrtaktarna. Trots det måste jag säga att jag blir förvånad och samtidigt imponerad när jag kör tvåtaktaren 300 EXC-E.
Klicka för större bild
Nu har den äntligen fått elstart. Envisas du med att köra tvåtaktare i skogen skulle jag vilja rekommendera dig till att titta närmare på 300 EXC-E. Om någon skulle tvinga mig att köra tvåtaktare på Gotland Grand National skulle jag välja den utan att tveka en sekund. 125 EXC och 200 EXC är tyvärr inte mina favoriter men säkert snabba skogsmaskiner i händerna på rätt personer.

250 EXC-F är nog egentligen det vettigaste valet för de allra flesta. Det jag inte gillar är att den kräver ganska mycket varvande för att komma till sin rätt. Den är ju visserligen enormt förlåtande, och en perfekt instegsmaskin. Samtidigt vet jag att den kan vara extremt snabb då ”rätt” förare kör den. Min underbara kollega här på fastbikes.se ska göra tävlingsdebut i samband med Gotland Grand National i år och ska då köra just en 250 EXC-F. Det ska bli skoj att föreviga allt på bild, då jag själv kört tävlingen ett flertal gånger tidigare. Det kommer antagligen bli ett underbart skitjobb...

Klicka för större bild


Min storfavorit bland fyrtaktarna då det nalkas intensiv skogskörning är 450 EXC-R. Motorn levererar kraft så att det räcker och blir över i alla tänkbara endurosituationer samtidigt som den har en snäll, kraftsparande karaktär. Den är framförallt extremt lättkörd och det dröjer länge innan jag blir närmelsevis lika trött av körningen som då jag kör 530 EXC-R.

När jag kör 530 EXC-R begår jag betydligt lättare misstag som resulterar i att jag gör av med energi i onödan. Ska du däremot blanda endurokörningen med lite iskörning på vintern och lite grussladdande så är det givna valet 530 EXC-R. Passa på att köpa ett par motardhjul när du ändå är i köpartagen.


Klicka här för att läsa mer om KTMs motorcyklar!

Klicka för större bild
125EXC
Klicka för större bild
200 EXC
Klicka för större bild
250 EXC
Klicka för större bild
250 EXC-F
Klicka för större bild
Klicka för större bild
450 EXC-R
Klicka för större bild
530 EXC-R
Klicka för större bild
Så här ser 450/530EXC-R ut utan kläder.




125 EXC kostar 68 900 kronor
200 EXC kostar 69 900 kronor
250 EXC kostar 73 900 kronor
300 EXC-E kostar 79 900 kronor
250 EXC-F kostar 81 900 kronor
450 EXC-R kostar 83 900 kronor
530 EXC-R kostar 85 900 kronor

FAKTA 125 EXC, 200 EXC, 250 EXC, 300 EXC-E
Motor 1-cyl, tvåtakt, vätskekyld
Slagvolym 124.8/193/249/293,2 cm3
Startsystem Kick (300 EXC-E även elstart)
Förgasare Keihin PWK 36 S AG
Växlar 6
Koppling Våt flerskivig, hydraulisk manövrering
Ram Rörram av krom-molly
Fjädring fram WP, Inverterad, 48mm, fullt justerbar
Fjädring bak WP PDS, fullt justerbar
Bromsar fram/bak tvåkolvsok/enkolvsok, 260/220 mm
Hjul 1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel
Däck 90/90-21"; 120/90-18"
Kedja X-Ring chain 5/8 x 1/4"
Styrvinkel 27/27/26,5/26,5 grader
Hjulbas 1471/1471/1475/1475 ±10 mm
Markfrigång 390/390/385/385 mm
Sadelhöjd (obelastad) 925 mm
Tankvolym 9,5 liter
Vikt (startklar utan bensin) 97/97/100,8/103,1 kg
FAKTA 250 EXC-F, 450 EXC-R, 530 EXC-R
Motor 1-cyl, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym 249,5/449,3/510,4 cm3
Startsystem Kick- och elstart
Växlar 6
Förgasare Keihin MX FCR 39
Koppling Våt, flerskivig, hydraulisk manövrering
Tändning Kokusan digital
Ram Rörram av krom-molly
Fjädring fram WP-USD Ø 48 mm, fullt justerbar
Fjädring bak WP PDS, fullt justerbar
Fjädringsväg fram/bak 300/335 mm
Bromsar fram/bak två-/enkolvsok, 260/220 mm
Fälgar fram/bak 1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel
Däck 90/90-21"; 120/90-18"
Kedja Chain 5/8 x 1/4"
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1475/1481/1481 ±10 mm
Markfrigång (obelastad) 380 mm
Sadelhöjd (obelastad) 925 mm
Bränslevolym 9,5 liter
Vikt (startklar utan bensin) 105/114/114 kg