I samband med Tokyo Motor Show för sex år sedan visade Suzuki upp konceptmodellen B-king. Nu har den kommit på riktigt.
Suzuki B-King ser ut att vara ett monster som mer än gärna äter upp allt som kommer i dess väg. Den har ett utseende som väcker stor uppmärksamhet. Få ser nog en B-King utan att ”haja” till. Jag gör det i alla fall fortfarande, trots att jag sett den flera gånger under flera års tid. De högt dragna ljuddämparna bidrar i allra högsta grad till det lite udda stuket. B-King är en motorcykel som är gjord för att väcka uppmärksamhet och köras av de som gillar att synas.
Då jag grenslar B-King får jag sära på benen ordentligt. Bensintanken bygger rejält åt sidorna trots att den endast rymmer 16,5 liter. Sadeln är bred i bakkant men smal i framkant, som en typisk cykelsadel. Varvtalsmätaren har fått en central placering med analog visning. Här ryms även klocka, indikering av aktuellt motorprogram, dubbla trippmätare, bränslemängdsmätare och indikering för kylvätsketemperaturen. Dessutom erbjuds redovisning av snitthastighet och körtid samt serviceindikering. Till höger finns en digital panel där bland annat aktuell hastighet och rådande växelläge visas. Tändningslåset återfinns i ovankant på bensintanken.
När jag lämnar Suzuki är yttertemperaturen runt tio grader och så förblir det under i stort sett de dagar som jag provkör B-King. Dunlopdäcken greppar imponerande bra trots den förhållandevis låga temperaturen. Genom att ge på gas i ett tidigt skede ut ur en böj släpper bakdäcket däremot gärna loss för en stund. Härligt! Komforten är helt okej under den tid jag är ute och provkör B-King. Då reserverar jag mig för att jag inte har kört någon långtouring med körpass på över tio mil i sträck. Överlag är komforten bra. Körställningen är upprätt. Avståndet fram till det breda styret är perfekt för mig. Styrdämpare är standard. Fötterna vilar på gummibelagda fotpinnar. Passageraren får dock nöja sig med fotpinnar av aluminium utan vibrationsdämpande gummi. Broms- och kopplingsreglagen är justerbara för bästa personliga anpassning. Bra! Motorn härstammar från en av världens snabbaste serietillverkade motorcyklar, Suzuki Hayabusa 1300, och är allt annat än tam. Den vätskekylda radfyran är på 1340 kubikcentimeter. Enligt den tekniska specifikationen erbjuds 183,6 hästkrafter vid 9500 varv och 146 newtonmeter som mest vid 7200 varv.
Suzuki B-king är med Suzukis senaste insprutningssystem, Suzuki Dual Trottle Valve (SDTV) för bättre motoreffekt, bättre gasrespons och minskad mängd av utsläpp av miljöfarliga avgaser. De dubbla 12-håls-spridarna hos varje spjällhus ska bidra till en optimal förbränning och minskad bränsleförbrukning.
Det högt uppdragna avgassystemet är av 4-2-1-modell som avslutas med dubbla ljuddämpare som mynnar ut strax under sadelkåpan. Suzukis automatiska assistanssystem för kopplingen (SCAS) ser till att framförallt nedväxlingarna blir mjuka. Dessutom bidrar det till att mindre handkraft krävs vid manövrering av kopplingen. Trots att B-King är en stor, för att inte säga kollosal, motorcykel är den imponerande lättkörd. Den upprätta körställningen bidrar till en god kontroll över motorcykeln. Jag är cirka 182 centimeter lång och körställningen är mer än rymlig för mig. Dock kvarstår det faktum att det här är en naken monstermotorcykel som är med rejäla resurser att i raketfart skicka dig vart du vill, eller inte vill om du gör fel. Visserligen går det att tämja den till viss del genom att välja körprogram ”B” istället för det betydligt mer brutala ”A”.
B-läget betyder att motorns effektkurva har en avsevärt snällare karaktär. Dock tycker jag att motorgången blir lite abrupt och inte vidare harmonisk då jag väljer ”B-läget”. Jag föredrar A-lägets brutalare och avsevärt mer finavstämda programläge. Av säkerhetsskäl går det endast att byta program då neutralt växelläge råder (eller motorn är avstängd).
Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och växlingarna går perfekt. Vilken växel jag väljer spelar dock mindre roll. B-King erbjuder mer än gott om urkraft. Exempelvis kan jag nämna att treans växel fungerar bra från femtio, sextio kilometer i timmen och först då den digitala hastighetsmätaren visar strax över 220 kilometer i timmen är det hög tid att växla upp till fyran. Och då finns femman och sexan kvar. Underbart! Det som framförallt gör intryck på mig är att B-King inte enbart är en brutal ”rödljusracer” som gärna skickar framhjulet upp i skyn utan även svänger villigt.
Trots B-Kings vikt och storlek går det att ha riktigt skoj med den på små och välkurvade vägar. Den maffiga aluminiumramen håller motorcykelns komponenter i ett fast grepp. Fjädringen, som visserligen är fullt justerbar, har en mjuk och komfortabel grundinställning som passar bäst för mer städad körning. Bromsarna är suveräna med mycket god bromsverkan. Fram sitter dubbla radiellt monterade fyrkolvsok från Nissin på plats. Bak har ett enkolvsok från Tokico monterats.
Totalt sett är B-King en modell som inte lämnar någon oberörd. Utseendet är brutalt och udda. Det som främst imponerar hos mig är att den är så pass lättkörd sin storlek till trots. Bromsarna är mums, och överlag får jag ett gott första intryck av B-King. Vill du vara värst, äga en motorcykel med en gigantisk portion av kakig attityd och ett utseende som lämnar få oberörda är troligtvis B-King motorcykeln för dig. Glöm inte att lägga in ett par extra bakdäck i budgeten bara.