Roligt budgetalternativ
Foto: Matz Lindkvist Varje gång jag kör ER-6n blir jag lika glad. Jag blir glad därför att Kawasaki har lyckats tillverka en synnerligen prisvärd motorcykel. I normalfallet brukar budget betyda lika med tråkig. Så är det inte i det här fallet. Här får du ovanligt mycket motorcykel för dina slantar. Nypriset är 61 900 kronor eller 67900 för modellen med låsningsfria (ABS) bromsar. Visst finns det både roligare och häftigare motorcyklar att tillgå, men ER-6:an är allt annat än tråkig att köra. Dessutom ingår en vågad design. Teknisk design är inte bara för utseendet. I det här fallet är formgivningen ovanligt genomtänkt, vilket starkt bidrar till varför ER-6n är en så pass smidig och lättkörd motorcykel den de facto är. Bland annat har den kompakta ljuddämparen monterats under motorn, och mynnar ut precis framför bakhjulet. Det här medverkar till att sänka tyngdpunkten. Dessutom gör det så att katalysatorn snabbare kommer upp i rätt arbetstemperatur. Andra okonventionella lösningar hos ER-6n är att stötdämparen har monterats näst intill vågrätt.
Trots att jag mäter 183 centimeter känns inte förarpositionen trång. Körställningen är ganska upprätt vilket bidrar till en god uppsikt över trafiksituationen och den slimmade instrumenteringen. Varvtalsmätaren har analog visning medan aktuell hastighet anges digital. Bränslemängdsmätare saknas, så det gäller att hålla ögonen öppna efter den gula varningslampan som börjar lysa då bensinen börjar tryta. Motorn är en vätskekyld parallelltwin med fyra ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning och trevägskatalysator. Motorn har ett ovanligt slimmat yttre. Det är en bidragande orsak till varför ER-6:an är en så pass smal och smidig motorcykel som den är. Kawasaki anger en toppeffekt på 72 hästkrafter. Motorn har en trevlig karaktär och drar starkt redan från låga varvtal. Den vibrerar en del på vissa varvtal. Visserligen är vibrationerna inte värst störande, men de finns där. Kopplingen som är vajermanövrerade är lätt att reglera och växlingarna sker mjukt och utan tveksamheter. Den konventionella framgaffeln saknar justeringsmöjligheter. Den har en mjuk grundinställning som erbjuder god komfort. Den är följsam och sväljer ojämnheterna i vägbanan på ett föredömligt vis. Dock bottnar framgaffeln vid riktigt extrema inbromsningar.
Stötdämparen har justeringsmöjligheter för fjäderförspänningen och fungerar mycket bra så länge inte tempot är allt för upptrissat. Då tenderar den till att bli väl gungig. Bromsarna är effektiva och stoppar ekipaget på godkänt vis, utan att vara något utöver det vanliga. Bakbromsen är förhållandevis lätt att reglera. ABS-funktionen går inte att koppla från utan åverkan.
- Sadeln ger träsmak under långturen.
|