Buse från BMW
I det här fallet har jag provkört den motardstukade landsvägsmodellen G650 X Moto. Sedan finns även offroadmodellen G 650 X Challenge och budgetalternativet med den udda stilen, G 650 X Country. Den encylindriga fyrtaksmotorn är den gemensamma faktorn för de tre ”G-modellerna”. Motorn är en uppdaterad enhet som har sitt ursprung hos den omåttligt populära F650-modellen och har dubbla överliggande kamaxlar, fyrventilstopp samt elektronisk bränsleinsprutning. Enligt BMW är toppeffekten 53 hästkrafter och vridmomentet 60 newtonmeter som mest. Vridmomentskurvan är tämligen flack med hyfsat gott om bottenvrid. Glädjande för de med barnasinnet kvar är att framhjulet gärna lättar från vägbanan vid kraftigt gaspådrag på de lägre växlarna. Motorn har en ganska rå gång med en del vibrationer. För övrigt är karaktären trevlig och den pigga stånkan svarar raskt på förändringar hos gasreglaget. Den vajermanövrerade kopplingen är smidig och växlingarna går lätt utan konstigheter. G650XMoto är en smal och smidig motorcykel. Styret är brett och bidrar till en god kontroll över motorcykeln. Körställningen är upprätt och baken vilar på en ganska smal sadel. Vid aktiv körning fungerar sadeln ypperligt. Däremot är inte komforten på topp, och träsmaken för sig påmind efter en stund transportkörning. Dessutom är sadelhöjden ganska hög. Bra om du är lite längre, men jobbigt om du är kortare i växten. Sadeln ger även utrymme åt en passagerare. Däremot saknas passagerarfotpinnar. Bra för dig som vill slippa passagerare, men sämre om du vill ha sällskap av någon kramsjuk vän. Passagerarfotpinnar finns dock som tillval (godkänt enligt helfordonsgodkännandet) och kostar 2195 kronor. Under sadeln har bensintanken placerats. Den rymmer 9,5 liter och påfyllning sker på höger sida om sadeln. Instrumenteringen har ett spartanskt och kompakt format. Aktuell hastighet och tid visas digitalt precis som avstånd och tripp. Instrumenteringen visar inte motorvarvet så det får du försöka lista ut själv. Varningslampa för låg bränslemängd finns. G650X Moto svänger villigt även i de extremtajta kurvorna. Framgaffeln är inverterad med 45-millimeter grova innerben och justerbar retur- och kompressionsdämpning. Den konventionella stötdämparen har en smidig ratt med vilken det är möjligt att justera fjäderförspänningen utan verktyg. Bra! Även returdämpningen går att reglera, men här krävs en mejsel. Fjädringskomponenterna gör ett bra jobb med att framförallt svälja vägens ojämnheter, vilket bidrar till god förarkomfort och bra fäste åt däcken. Bromsarna erbjuder väl godkänd bromsverkan och bra fingertoppskänsla, men jag saknar jag det där sista bettet som jag anser borde finnas hos den här typen av motorcykel. Modellen som jag provkör är med urkopplingsbara låsningsfria (ABS) bromsar. Det är ett tillval som kostar 6 900 kronor. Urkopplingen av ABS-funktionen sker med hjälp av en röd knapp på vänster styrhalva. Då ABS-funktionen är urkopplad lyser en röd varningslampa. Däcken på de helgjutna 17-tumsfälgarna erbjuder gott om fäste mot asfalten, och tack vare motorcykelns väl tilltagna markfrigång tillåts rejäla nedlägg i kurvorna. Det första som tar i är fotpinnarna. Kvicka kursändringar görs lekande lätt. Trots dess kvickstyrda chassi är BMW G650X Moto inte nervös då det går riktigt fort. Mycket bra! Om du inte blir avskräckt av priset på 88 900 kronor så kan jag rekommendera den här motorcykeln, som är osedvanligt billig att försäkra. Kör du försiktigt kommer du dessutom märka att den är föredömligt bränslesnål. Mycket bra! +Lättkörd och smidig. Billig att försäkra. -Hög sadelhöjd. Passagerarfotpinnar saknas.
|