2018 års BMW G310GS är en encylindrig äventyrsmotorcykel, som skapt för att passa bra för körning i såväl stadstrafik som grusvägskörning, och allt däremellan.  Fastbikes.se har provkört.

Efter många års försäljningsrekord för BMW:s övriga GS-modeller var förväntningarna stora på den nya mini-GS:en. Det här är en modell som BMW med all tydlighet siktar in på nyblivna motorcyklister.  Därmed är det inte sagt att modellen inte passar för mer erfarna förare som söker efter en billig (från 57.500 kronor) och smidig pendlarmaskin med äventyrslystnad. G310GS uppges väga 169.5 kilogram fulltankad och sadelhöjden mäter 835 millimeter (högre 850 mm sadel och lägre 820 mm sadel finns som tillbehör). 

Den encylindriga motorn är en vattenkyld fyrtaktare på 313 kubikcentimeter med vipparmar, fyra ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar och våtsumps-smörjning. Effektkurvan är tämligen linjär, men där det erbjuds märkbart mer kraft över 9000 varv per minut och vidare upp till på varvtalsstoppet vid cirka 10 500 varv per minut. Vid det här laget visar hastighetsmätaren på strax över 140 kilometer i timmen, efter en längre stunds körning ihopkrupen bakom styret, på högsta växeln. 

 

Motorn erbjuder tillräckligt med kraft för att du ska kunna hänga med i trafikrytmen. Men det krävs att du planerar körningen lite bättre än då du kör med en starkare motor.

 

För att G310GS ska accelerera någorlunda snabbt iväg från stillastående gäller det att du växlar vid rätt tillfälle, det vill säga på tämligen höga varv. Detsamma gäller vid omkörningar, då det i regel gäller att växla ner ett hack och sedan ge gas, eller satsa på en extra lång ”startsträcka” inför omkörningen. Det är egentligen inte ett problem, utan mest något som kräver en lite ”omskolning” för oss som blivit allt för bortskämda med snurrigt mycket motorkraft.  Bortsett från detta är G310GS en trevlig bekantskap, där allt går smidigt. Att skifta mellan de sex växlarna är smörjigt enkelt och jag upplevde inte ett enda växelstrul under hela provkörningen, som ägde rum på allt från småvägar, en och annan grusväg, stadstrafik, ringlande landsväg till tråkig transportkörning på motorväg.

Fjädringen är åt det mjukare hållet, och passar bra för såväl landsvägskörning som grusväg. Den upp-och-ner-vända 41 mm-framgaffeln jobbar verkligen över hela sin slaglängd (180mm fjädringsväg fram och bak) och framgaffeln dyker en del vid användning av frambromsen. På samma sätt komprimeras stötdämparen bak en del då du ger på gasen. Framgaffeln erbjuder inga justeringsmöjligheter men hos stötdämparen går det att anpassa fjäderförspänningen. 

G310GS är en till synes liten motorcykel, men som ändå känns rymlig och bekväm för mina 183 centimeter. Egentligen blev jag inte värst förvånad, men jag blev ändå imponerad och glad över hur rolig och lättkörd den här lilla motorcykeln är. Att ta ett extravarv i cirkulationsplatsen blir mer regel än undantag, bara för att det är så skoj. Och förutom att vara synnerligen smidig i den täta stadstrafiken är det på välkurvade småvägar som G310GS trivs allra bäst. Och jag med den. Trots allt så är det ju kurvorna som motorcykelkörningen framförallt handlar om, i alla fall för min del. Ju fler kurvor desto bättre. Och G310GS är med på noterna, och kliver in, genom och ut ur varenda kurva med suverän självklarhet. Om jag måste ändra spåret en aning är GS:en snabbt med på noterna, och utan protest hjälper den mig att komma in i idealspåret igen. Den är måhända inte världens snabbaste på långa rakan, men i böjarna är den desto kvickare.

Sadeln erbjuder gott om komfort under hela långa dagen. Och du som bryr dig om låg bränsleförbrukning lär nog inte bli besviken. BMW:n är tämligen snål på drickat även då jag pressar på så mycket det bara går. Enligt testcykeln WWTC dricker den i genomsnitt 3,33 liter bensin per 100 km, vilket ger en teoretisk rättvidd på cirka 30 mil mellan tankstoppen. 

Även bromsarna är bra. Effektiva, men utan att vara super-värsting-effektiva, och inte heller allt för känsliga. Perfekt för nybörjare och andra som är vana vid ”försiktigare” bromsverkan. Personligen gillar jag bromsar med grymt bett, med finkänslig fingertoppskänslighet hos reglagen. Så är det inte i det här fallet. Bromsarna hejdar bra, men är samtidigt mycket förlåtande. Plus för att ABS-funktion kan inaktiveras, perfekt då det nalkas seriöst grussmisk, eller annat skoj.

Som jag redan har varit inne på tidigare. Det här är i första hand en lättkörd motorcykel som lämpar sig suveränt för dig som är nybörjare, eller på jakt efter en smidig pendlarmaskin. Dessutom är G310GS, precis som sina större syskon, en allsidig modell, som fungerar bra för lite av varje. Och med tanke på prislappen så anser jag att du får gott om körglädje för dina satsade slantar.

LÄNK: MER FAKTA OM BMW G310GS – 2018