Burgman 400 har funnits på marknaden ett antal år, sedan slutet på 90-talet, men inför 2018 genomgick den populära skotern från Suzuki en så omfattande uppdatering att den är som en helt och hållet ny modell.

Först och främst. Att köra skoter är oerhört praktiskt på många sätt och vis. Men något som alltid känns udda och inte helt okej för min del när det kommer till skoter-körning är de vanligtvis pyttesmå hjulen. I det här fallet har Suzuki valt ett 15-tums framhjul till förmån för det 14-tum lilla hjulet som tidigare satt på plats. Bra! Resultatet är betydligt kurs-stabilare körning, men där Burgman 400 fortfarande svänger busenkelt utan minsta protest. Bak sitter precis som tidigare ett 13-tumshjul på plats. Fjädringen är också ”fast” och erbjuder bra komfort, med av bra avvägd balans som gör att den inte är vare sig stötig eller gungig.

Motorn är en encylindrig, vätskekyld och bränsleinsprutad DOHC-enhet på 399 kubikcentimeter, som erbjuder 33 hästkrafter som bäst vid 7000 varv per minut. Maximalt vridmoment är 34,4 newtonmeter vid 5000 varv per minut. Inför säsongen fick modellen en ny luftburk, till förmån för mer vridmoment på botten- och mellanregistret, liksom bättre respons och kraftfullare acceleration från låg fart. Suzukis automatiska tomgångshastighetskontroll (ISC) finns fortfarande på plats för optimal tomgångsreglering.

Det som är en av skoterns främsta styrkor är hur enkelt det är att köra denna typ av fordon. För att komma upp i fart behöver du bara vrida på gashandtaget och så ser centrifugalkopplingen, CVT (Continuously Variable Transmission), till att motorkraften överförs till bakhjulet på ett effektivt och smidigt vis, utan att du behöver bry dig om någon koppling eller växellåda. På gott och ont. Fördelen är att accelerationen från stillastående eller låg fart är förvånansvärt häftig, och i stort sett helt sömlös. Körningen blir därmed mjuk och fin. Däremot blir accelerationen, liksom omkörningarna, när du väl är uppe i fart, långsammare, och det gäller att du tänker till och tar till lite extra marginal än om du kör med manuell växellåda.

Att köra i motorvägstempo, omkring 100-110 km/h känns riktigt bra, även längre stunder. Men vet du med dig att du allt som oftast vill kunna köra ännu snabbare är Burgman 400 inte det lämpligaste valet. Vid 120 km/h går någon slags komfort-gräns, och vid 130 km/h börjar motorn kännas plågad, men om du kryper ner ordentligt bakom det rejäla kåpglaset kan du få Burgman 400 att gå ännu lite snabbare. Och har du hemlängtan och medvind går det att pressa toppfarten ytterligare lite till…

Ramen hos nya Burgman 400 är konstruerad av stora men tunna stålrör, där Suzuki fokuserat på låg vikt, hög styvhet och smidig hantering. När det går som fortast känns det fortfarande tryggt med ett stadigt chassi och inte minst effektiva bromsar med ABS-funktion. Här har finns dubbla 260mm-skivor fram, och en 210mm-skiva bak. Oftast räcker det bra med endast frambromsen, men för lite mjukare inbromsningar, framförallt med passagerare, passar det även bra med lite extra hjälp från bakbromsen. ABS-systemet gör ett bra jobb med att kontrollera så att hjulen inte låser sig vid hård inbromsning. ABS-systemet har i det här fallet fått en ny kompakt och lättare styrenhet som uppges minska vikten med cirka 750 gram jämfört med föregående modell. En parkeringsbroms är också till ditt förfogande, praktiskt, inte minst då du parkerar i kraftiga backar.

Körningen är komfortabel. Och lekande enkel. Jag upplever det som att jag under hela körningen har bra kontakt och känsla för underlaget, där tjälskott och andra vägskador överförs genom chassit och vidare till kroppen. Överlag är fjädringen mjuk men utan att vara raggarbils-gungig. Den 41 mm framgaffeln erbjuder 110 mm fjädringsväg, där justeringsmöjligheter saknas. Hos stötdämparen bak finns däremot möjlighet att anpassa fjäderförspänningen i sju steg, vilket gör att du kan anpassa fjädringen efter dina personliga behov.

Förutom smidigheten och enkelheten med att köra skoter är också praktiska förvaringsutrymmen ytterligare en sak som gör det här till ett extra smart pendlarfordon. Under sadeln finns ett 42 liters utrymme, som exempelvis rymmer en integralhjälm och en öppen hjälm. Dessutom finns ytterligare två mindre, icke låsbara förvaringsutrymmen fram, där ett av dessa rymmer ett 12-voltsuttag. Däremot saknas USB-uttag.

 

Designmässigt har modellen uppdaterats och modellen har nu LED-strålkastare, integrerade LED-positionsljus och blinkers av LED-modell. Totalt sett anser jag att Burgman nu fått ett skarpare, häftigare utseende. Även bak finner vi bakljus och blinkers av LED-modell.

Instrumenteringen är av multifunktions modell med analogt visande hastighetsmätare och varvtalsmätare som flankeras av en digital display med en avståndsmätare, dubbla trippmätare, bränslemätare, kylvätsketemperaturindikator, genomsnittlig bränsleförbrukningsmätare, temperaturindikator, varning för låg temperatur och klocka. Dessutom finns Suzukis Eco Drive Indicator, som indikerar när fordonet körs på ett bränsleeffektivt sätt, för att på så vis hjälpa förare att köra bränslesnålt.

 

Dubbelsadeln erbjuder lyxig komfort för både förare och passagerare genom att kombinera en kudde som är 20 mm tjockare och en form som är slankare än den föregående modellen. Plus för att förarens ryggstöd kan justeras 15 mm eller 30 mm framåt för att ge optimalt stöd och komfort för förare av olika längd. Skönt!

 

De specialdesignade fotplattorna har designats för att göra det lättare att placera fötterna på marken vid stillastående.

Personligen väljer jag motorcykel före skoter om jag bara kan ha ett fordon, men om jag måste välja att köra skoter ligger Suzuki Burgman 400 verkligen bra till. Motorn är tillräckligt pigg för att den ska vara rolig att köra, i alla fall om toppfart inte är allt. Inne i storstadstrafiken går det lekande lätt att ta smita fram genom köerna. Bromsarna är verkligen på hugget och samtidigt lätta att dosera. Fjädringen bidrar till bra komfort samtidigt som det lägger grunden till en körning som känns trygg och bra.

 

Burgman 400 är som jag redan varit inne på, ett synnerligen praktiskt pendlarfordon, och även lämplig för kortare svängar i hemtrakten. Att exempelvis kunna förvara en eller två matkassar under sadeln är inte fel, och betydligt mer praktiskt än att transportera matvaror och annat i ryggsäck. Skulle det börja regna sitter man tämligen väl skyddad, även benen, bakom kåpan. Och som tillbehör finns ett antal praktiska tillbehör som både utökar lastförmågan och förlänger säsongen.

LÄNK: MER FAKTA OM SUZUKI BURGMAN 400 – 2018