VITPILEN 701 är höjdpunkten för Husqvarnas återinträde inom landsvägssegmentet. Efter flera års väntan sedan vi först såg den som prototyp år 2015 har den nu nått produktionsstadiet. Johan Ahlberg har provkört den heta nakenmodellen.

Det här är, enligt Husqvarna, en motorcykel för den sofistikerade stadsresenären, där VITPILEN 701 kombinerar perfekt underhållning, för såväl nybörjare och experter, med sin enkla men progressiva design och unik stil.

 

VITPILEN 701 är i mångt och mycket inspirerad av varumärkets svenska arv. Det handlar om en modern motorcykel med den senaste tekniken. Från fackverksramen till den kraftfulla encylindriga fyrtaktsmotorn, WP-fjädringen och Brembo-bromsarna, är denna maskin kittad med en hel del påkostade komponenter.

 

Här finns elektronisk bränsleinsprutning med Ride-by-wire elektronisk gasreglering, dubbeltändning, antispinn, ABS-bromsar, APTC slirkoppling, och Quickshifter ”easy shift” för smidiga upp- och nedväxlingar. Bromsarna kommer från Brembo, medan WP står för fjädringskomponenterna och Bosch för ABS-elektroniken (som går att stänga av).

 

I november 2014, ett år efter nylanseringen av varumärket Husqvarna Motorcycles och den efterföljande flytten till Österrike, meddelade Husqvarna sin återkomst till landsvägssektorn, genom att visa upp konceptmodellerna VITPILEN 401 och SVARTPILEN 401 på den internationella motorcykelmässan EICMA i italienska Milano. Ett år senare, även det på EICMA, presenterade Husqvarna Motorcycles den större versionen av konceptet, VITPILEN 701.

 

Det första VITPILEN-konceptet gav en inblick i den framtida vision som Husqvarna Motorcycles har för sina landsvägsmotorcyklar. Konceptet är enligt Husqvarnas egen filosofi; hög kvalitet, inspirerad av varumärkets svenska arv. Här möter avancerad teknik en autentisk, stilren design för att leverera en modern och kompromisslös körupplevelse på all världens landsvägar. På 2017 års EICMA presenterade det ”blå-gula” varumärket produktionsversionen av VITPILEN 701, som tillsammans med VITPILEN 401 och SVARTPILEN 401 nu är redo att möta marknaden.

 

Husqvarna VITPILEN öppnade ett nytt segment för Husqvarna Motorcycles, tillsammans med SVARTPILEN som är designad enligt samma filosofi, men med mer distinkta färgskillnader och lite robustare styling. Dessa modeller är en slags hyllning till den stilrena och avskalade svenska enkelheten hos klassiska och ikoniska Silverpilen från år 1955.

 

VITPILEN-serien utgör nästa steg i Husqvarna Motorcycles progressiva vision "real street motorcycling". Det handlar om sofistikerade encylindriga 4-taktsmotorer inrymda i en minimalistisk layout - skapad för att ge en rå och autentisk körupplevelse.

 

- Vitpilen 701 är en tydlig paradox, förklarar Husqvarna Motorcycles kommunikationschef Paolo Carrubba. Den är enkel i dess design, avskalad från allt onödigt. Samtidigt är den också progressiv och erbjuder något helt nytt till motorcykelvärlden. Den använder den senaste tekniken, utformad på ett framåtsträvande sätt, men omfamnar fortfarande den stilrena designen och enkelheten i hur motorcyklar brukade vara, fortsätter Paolo.

 

Husqvarna Motorcycles tillvägagångssätt var inte att bygga en motorcykel för en viss typ av person utan snarare att skapa en för alla typer av människor. Tanken är att öppna en helt ny inkörsport till motorcykelkulturen. En kultur som accepterar, icke-specifik och i grunden bara handlar om kärleken till att färdas fram på två hjul, sittandes på en liten sadel, bakom ett styre, utan några onödiga, störande detaljer.

Vart du bestämmer dig för att köra, hur du väljer att köra, snabbt eller långsamt, och vem du är som person är irrelevant. Med Vitpilen 701 är Husqvarnas mål att du ska kunna vara den som du egentligen vill vara, och med friheten att utforska din stad på ett helt nytt sätt. Kombinationen av minimalistisk styling med utmärkta prestanda, är VITPILEN-sortimentet reducerat till det kärnämne som Husqvarna menar att en motorcykel ska vara. Enkelhet, funktionalitet och användbarhet var kärnan i den ursprungliga idén bakom den här motorcykeln.

 

VITPILEN 701 drivs av en modern 692,7-kubiks vätskekyld, encylindrig motor med 75 hästkrafter som bäst vid 8500 varv per minut och maximalt 72 Nm vridmoment vid 6750 varv per minut. På pappret bådar det onekligen gott. Den extremt lätta motorn uppges väga endast 43,4 kg utan olja, men inkluderar alla komponenter som elstart, gasreglage, koppling och kylmedier. Med den specifika A2-motormappningen som begränsar effekten till 33 kW får VITPILEN 701 även köras av A2-körkorts-innehavare.

 

Den elektroniska bränsleinsprutningen levererar omedelbar, skarp och raffinerad effekt. Insprutningssystemet från Keihin, med ett 50 mm spjällhus, styrs elektroniskt av Engine Management System (EMS). Sensorer skickar kontinuerligt senaste datauppgifter till EMS-enheten, vilket justerar spjällventilen i enlighet med detta. Antispinn-systemet reducerar effekten till bakhjulet när förlust av dragkraft uppstår och anpassar motorstyrkan till det tillgängliga greppet.

 

Smidig kraftförsörjning garanteras av den toppmoderna fyrventils cylindertoppen, som även har dubbeltändning och enkel överliggande kamaxel. Vidare har motorn dubbla balansaxlar för ökad komfort och mindre vibrationer. Genom användningen av innovativa lösningar som aktiv evakuering och tvångssmörjning av vevhuset erbjuds 10 000 km serviceintervaller.

 

APTC (Adler Power Torque Control) slirkoppling ska maximera bakhjulsgreppet under hård acceleration och förhindra bakhjulsinstabilitet eller studs vid hård bromsning vid ingång i kurva, vilket ska ge förbättrad körkontroll.

 

Den sexstegade växellådan ger en jämn och exakt växling. För extra bekvämlighet i framförallt stadsmiljö är växellådan kopplad till en ”Easy Shift” quickshifter som gör det möjligt att mjukt och städat växla upp och ner utan att kopplingen används. Sensorn fungerar genom att, samtidigt som köraren aktiverar växelspaken, skicka en signal till ECU-enheten (motorns styrdator) som i sin tur matchar motorparametrarna för att möjliggöra smidig växling oavsett varvtal eller motorbelastning.

 

Tätt integrerat med fackverksramen av krom-molly-stål har avgassystemet av rostfritt en fördämpare och slutdämpare (det som normalt brukar kallas ljuddämpare). Avgassystemet säkerställer att VITPILEN 701 uppfyller de strikta utsläppsreglerna enligt EURO IV och där ljuddämparen är lackerad i matt svart med glansig Husqvarna-logotyp.

 

Framgaffeln från WP är med 43-millimeters ben och av upp-och-ner-vänd modell. Fjädringsvägen är 135 mm (precis som hos stötdämparen) och där fjädrarna har en progressiv utväxling, för en initialt mjuk och sedan allt hårdare funktion. Med hjälp av en uppdelad dämpningsfunktion kan kompressions- och returdämpning snabbt och enkelt justeras med hjälp av de lättillgängliga justervreden hos toppen av respektive gaffelben, så att föraren kan optimera köregenskaperna efter sina egna preferenser och/eller aktuella körförhållanden.

 

VITPILEN 701 har ett bromssystem från Brembo. Fram sitter ett radiellt monterat fyrkolvsok tillsammans med en 320-millimeters bromsskiva, och ett enkolvsok och en Ø 240 mm bromsskiva bak. Som pricken över i sitter ett toppmodernt BOSCH ABS 9M + -system på plats, som kan stängas av om så önskas.

 

Strålkastaren är onekligen en viktig designdetalj. Förutom LED-belysning finns även ett dagtidsljus som lyser utmed hela kanten på det runda lyset. Bakljuset, liksom blinkers, är också av LED-typ. 

En annan detalj som hamnar i blickfånget hos VITPILEN 701 är den unikt utformade 12-liter stora bensintanken, som toppas med bronsfärgat tanklock inklusive Husqvarna-logo.

Svingarmen är hydroformad och tillverkad av lätt aluminium, och här sitter även den svingarmsmonterade regskyltshållaren och blinkers, som ger bakänden ett stilrent stuk. Som originaltillbehör finns en regskyltshållare för traditionellt hög placering under bakljuset.

 

Standard sitter ett par gjutna 17-tums aluminiumhjul (120/70-17 fram och 160/60-17 bak), där Husqvarna dessutom erbjuder trådekrade hjul som originaltillbehör. 

Vitpilen 701 uppges väga 157 kilogram utan bensin i tanken. Det första jag slås av då jag kliver ombord och vinklar upp motorcykeln från stödet, redo att ge mig ut och umgås lite intimare med denna läckra nakenmodell, är hur lätt den känns. Faktum är att känslan är att den 12 liter stora bensintanken är tom, trots att den är fulltankad. Det börjar onekligen bra. Och ännu har jag inte ens startat motorn.

Klockan har just passerat 08.30. Det är dags att starta motorn. Jag blir återigen förvånad. Med tanke på den väl tilltagna motorstyrkan hos denna ”stånka” hade förväntat mig betydligt råare motorgång. Men istället är den snäll och mjuk. I alla fall på tomgång.

 

Som på en given signal drar den spanske föråkaren iväg och jag hänger på tätt bakom. Vi färdas norrut genom Barcelonas morgontrafik. Så här dags har den värsta morgonrusningen lagt sig, men det blir en ändå en del plötsliga manövrar, snabba stopp och kvicka accelerationer. Efter en sväng förbi hamnområdet Parc Forum, fortsätter färden vidare norrut. Efter en stunds motorvägskörning viker vi av, in på en mindre väg, genom Vilasar de Dalt, och vidare in på en härligt ringlande väg i närheten av Cabrils. Trakterna här, strax norr om centrala Barcelona, erbjuder rejält kuperat landskap, med mängder av härligt ringlande vägar upp och ner för bergen, som skapta för underbart aktiv motorcykelkörning.

Vid det här laget har jag redan insett att Vitpilen är en mycket rolig, trevlig och framförallt lättkörd motorcykel som svänger lekande lätt. Sadeln är bred, platt och tämligen hård. Sadelhöjden är 830 millimeter, och jag når enkelt ner med båda fötterna i backen. Väl uppe i fart är körställningen perfekt. I alla fall för mig, som är 183 centimeter lång. En del av mina kortare kollegor får snällt nöja sig med att sätta ner en fot, eller stå på tårna vid stillastående. Dessutom är förhållandet mellan fotpinnar, sadel och styre bra för mig, men där förare som är lite kortare än mig anmärker på att trycket på händerna, till följd av den framåtlutade körställningen, blir jobbigt i längden. Personligen sitter jag framåtlutad, men där snarare vikten hamnar över sadeln, och jag istället drabbas av en känsla av ”träsmak” i baken efter en stunds körning. Kanske skulle en mjukare sadel ge bättre komfort. Samtidigt bidrar sadeln i det här fallet till bättre körkänsla, där jag snabbt blir ett med motorcykeln.

 

Vitpilen 701 är en oerhört lätt och smidig motorcykel, som du enkelt ”kastar” från sida till sida. Känslan är att jag kör en stadig och grymt potent lättviktare. Jag känner mig som en kung på vägen. Körningen känns förrädiskt lätt. Jag vågar köra snabbare än jag antagligen borde, bromsar allt senare och ger på gas allt tidigare ut ur böjarna. Nedläggningsvinkeln är rejält tilltagen, och om fotpinnarna eller något annat skrapar i betyder det att du kör mer än extremt. Och det här är en motorcykel som du kan köra betydligt tuffare med än man kan luras att tro. Men framförallt är det en oerhört lättkörd motorcykel. Den svänger dit du vill, med en stor dos av självklarhet. Behöver du snabbt ändra kursen är det i regel inte något problem. Trots att den är så lättsvängd upplever jag den inte som nervös, utan den känns stadig och trygg rakt fram, även då det går rejält snabbt. I ärlighetens namn så körde jag aldrig snabbare än 180 kilometer i timmen på mätaren, och då kändes det som att motorn hade mer och ge.

 

Motorn är en synnerligen potent enhet. 75 hästkrafter hos en serietillverkad encylindrig motor i standardutförande är inte illa. Den accelererar starkt. Det finns gott om vrid på låga varvtal. Samtidigt är motorn varvvillig och pinnar på starkt hela vägen till varvtalsstoppet, då instrumenteringens röda varningslampa börjar lysa varnande.

 

Växellådan jobbar på fint också, och ger tillsammans med quickshifter ”Easy shift” och slirkopplingen en tämligen smidig körning. Jag blandar en hel del mellan att växla på konventionellt vis med hjälp av kopplingen, men också utan. Vid lite mer aktiv körning fungerar det perfekt att växla utan att använda kopplingen, såväl upp som ner. Däremot blir det lite ryckigare vid kopplingslösa uppväxlingar då jag kör mer städat, i synnerhet vid uppväxlingar. Bakvänt kan tyckas, men så var i alla fall min upplevelse.

 

Visst finns det en del vibrationer. Men inte som jag anser är störande, framförallt inte hos händer eller fötter. Däremot är det svårt att se något av värde i backspeglarna på vissa varvtal.

 

Bromsarna från Brembo är grymma. De är effektiva så att det räcker och blir över. Fram sitter endast en enkel bromsskiva på plats, men tillsammans med det radiellt monterade fyrkolvsoket är bromsverkan imponerande. Dessutom erbjuds en suveränt fint avstämd fingertoppskänsla som tillsammans med det avancerade ABS-systemet, borgar för god säkerhet. Bromsreglaget är justerbart. Även bakbromsen har en fint avstämd känsla, som gör att jag använder den som extrabroms titt som tätt. Totalt sett är trygghetskänslan hög. Samtidigt är det här en av de mest lättkörda landsvägsmotorcyklar över 600 kubik jag någonsin kört.

Jag stortrivs bakom styret på denna nakna sportmotorcykel. Husqvarna har tidigare förklarat för mig att det här inte är en sportmotorcykel. Faktum är att Husqvarna inte vill placera den här motorcykeln i ett visst fack överhuvudtaget. Men det lämnar det vidöppet åt mig att själv bestämma. Och jag bestämmer att det här är en sportig och naken pendlarmaskin för intensiva transporter i tät stadstrafik. Dessutom är det en snygg och stilren caféracer, som förutom att göra sig bra på garageuppfarten, snabbt blir en naturlig samlingspunkt utanför fiket. När vi stannar till på olika platser i Barcelona är det ett antal människor som gör tummen upp, eller ler och nickar gillande.

 

Jag lämnar tillbaka nyckeln och tackar för lånet, med ett fånigt leende på mina läppar.

LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA VITPILEN 701 - 2018