Alla klasser har sin suverän som dominerar på ett eller annat sätt. Pro Street Bikes Pelle Lakmaker regerar med sin konsekvens och detta på klassens enda Kawasaki! Björn Friström har varit på besök i Pelles värld.

 

Det finns flera sätt att vinna. En del mer kostsamma än andra och det gäller att välja väl då vägen till framgång ska utstakas. 35-årige Pelle Lakmaker från Sigtuna började sin karriär 1994 med en original GSX-R 1100 och fortsatte sedan i sedvanlig ordning genom att successivt trimma sin befintliga motorcykel. Ja lite så där som man gör.

fb_bild2

Åren gick och det var inte förrän sommaren -06 det riktigt roliga började, detta genom att lädret lättades och Dennis Holmgrens PSB vinnarhoj från -05 inhandlades. (Dennis började bli gammal, byggde hus och blev vuxen. Alltså precis samma gamla historia som för alla som blivit äldre och rädda. Reds. anm.)

fb_bild3

Att höja blicken, avyttra sitt eget fordon, och köpa det snabbaste och ekipaget i klassen är smartare och oftast billigare är att mixtra själv. Med i köpet ingick också Dennis expertis, vilket kändes behövligt då Pelles mekaniska kunskaper begränsas till oljebyten och lättare service.

Pelle hann köra några tävlingar sommaren -06 och då var hojen i samma version som när Dennis vann SM året före, Pelles bästa tid för året blev 8,85. Det enda negativa med hojen var väl att den vägde runt 25 kilo mer än alla andra sugmotorhojar, samtidigt som det positiva var att den ändå kunde hänga med tidsmässigt.

Operation lättning

Hösten kom och hojen revs. Här började jakten på kilon och Dennis hade redan en färdig plan i huvudet. En plan som kostade flis.

fb_bild11

Vintern passerade och när våren kom hade hela 20 kilo lämnat hojen! Som debutant i en av dom absolut hårdaste klasserna på hojsidan hade Pelle inte så höga förväntningar på sig själv, då många i klassen hade varit aktiva i många år.

fb_bild4fb_bild5

—Förhoppningarna inför säsongen 2007 var väl att jag skulle sluta bland dom åtta bästa i SM-serien. Jag tror att vi körde åtta tävlingar den sommaren och jag gick till final i samtliga! SM-titeln var vår samt även ett nytt svenskt rekord på åttondelen med tiden 5,57 och seger i både Scandinavian Points och South Points och 2:a i North, berättar Pelle. Detta var alltså den första hela säsongen, och den bästa tiden för året blev 8,62.

fb_bild6

Denna lilla snurra på 1427 kubik ger i dagsläget cirka 225 kusar på bakhjulet. Den blåa slangen är en extra oljeretur från toppen ner till det modifierade tråget.

 

fb_bild910

Efterföljande säsong fortsatte med samma koncept, och Pelle ville lära sig hojen i lugn och ro, då han vet att körning och konsekvens är A och O i denna klass. Och visst är receptet att skynda långsamt rätt.

Våga tro

—Säsongen -08 började bättre än vi någonsin vågade tro. Vi åkte ner till Malmö i slutet på Maj och körde dom bästa reporna vi någonsin gjort.

Hela tre repor under vårt rekord från fjolårssäsongen. Första repan ut i elimineringen körde vi 5,53 och 217,78 km/h. I efterföljande körde vi 5,51 med snarlik hastighet och i semin 5,50, även där med en hastighet på 217 kilometer i timmen. Den bästa 60-fotstiden blev 1,42, och det med en cykel som endast är 1520 millimeter lång, säger Pelle stolt.

 

Efter den starten på säsongen, med nytt rekord och en vinst, så började teamet att på allvar hoppas på att kunna försvara sina titlar både i SM och Scandinavian Points. Sen regnade nästan hela den resterande säsongen bort. Men i de tävlingarna som ändå kördes så gick det så klart riktigt bra. Dom tog flera segrar och poäng, vilket till slut räckte till seger i både SM och Scandinavian och South Points.

 

Vintern 08-09 inledde Pelle jobbet med att försöka lätta cykeln dom sista tolv kilo som nu var överflödiga på hojen.

fb_bild13

Klassen har ett viktindex på 175 kg för hojen och 270 kilo för hoj och förare. Den lägsta vikt som Pelle vägde in sig på säsongen 2008 var 282 kilo.

fb_bild12

Det lilla sista

Även om det är Dennis som dragit det tyngsta lasset, vill Pelle tacka Kenneth på Swecomposite och killarna på Power Bike Arlandastad, samt en hel del vänner som sett till att viktgränsen är nådd, en massa tusenlappar senare...

fb_bild16

—Kenneth har tillverkat massor med delar i kolfiber. Till exempel en ny bakram och bak-kuts. Även de nya luftintagen till den trycksatta luftburken som kan ta in 40% mer syre är nu gjort i kolfiber. Bara dessa delar resulterade i fem kilos viktminskning, säger Pelle och fortsätter.

fb_bild14

—Power Bike Arlandastad med ägaren John i spetsen har valt att satsa riktigt hårt på mig och grejade fram de svindyra fälgarna i kolfiber från Blackstone Tec. Dessa var hela två kilo lättare än de gamla i magnesium.

fb_bild15

Även Acke på ISR har varit med och sponsrat med specialtillverkade bromsar som är både effektivare och också de hela två kilo lättare än originalen. Det sista kilot försvann när jag tog bort lite små grejer som helt enkelt kändes överflödiga, avslutar Pelle.

fb_bild9

Bakramen var ett kapitel för sig och naturligtvis i tyngsta laget. En ny i kolfiber bakade Kenneth på Swecomposite ihop i ett nafs, och resultatet blev bättre än Pelle vågade hoppas på. Den totala viktminskningen till denna säsong blev hela 10 kilo.

 

Det ser onekligen stabilt ut för Pelle och hans lättade Kawasaki, som i dagsläget är en av de hetare kandidaterna till att återigen regera i Sveriges hetaste hojklass, Pro Street Bike!•

 

fb_bild7

fb_bild8

 

bild17