Anders Eriksson från Tibro är en av världens genom tiderna bästa enduroförare. Under de senaste två åren har han tävlat för BMW med enduromaskinen G450X och det har varit både upp och ner. Här har Johan Ahlberg haft ett samtal med Anders om tiden som varit och hur framtiden ser ut.
Anders Eriksson föddes den 14 maj 1973. Vid tre års ålder fick han sin första motorcykel. År 1991 debuterade han i Enduro VM, och 1995 körde han till sig sitt livs första VM-titel i Enduro. Årets därpå blev han återigen världsmästare, och så även 1998,1999,2001,2002 och 2003.
Dessutom har Anders bland annat hunnit med att vinna Novmeberkåsan och Le Touget i Frankrike tre gånger vardera. Och under årens lopp har Anders kört mängder av andra tävlingar och representerat Sverige i Lag VM Six-Days otaliga gånger. Och så även i år. Nu är det snart dags för årets Gotland Grand National och Anders är minst sagt laddad för att köra till sig den efterlängtade segern även i detta race.
Här har precis Johan Ahlberg smygkört med Anders nya BMW G450X...
Anders Eriksson svarar på några frågor om tiden som varit och framtiden:
2008 värvades du till BMW, och har sedan dess tävlat med deras G450X i olika internationella och nationella endurotävlingar. Hur mycket skiljer sig din tävlingsmaskin mot modellerna som går att köpa över disk i butik?
Motorcykeln jag kör är i stort sett standard. Motorn är 100 procent standard med standardmappning. Det enda som är modifierat är att ett avgassystem från Akrapovic sitter på plats och att jag kör med WP-fjädring fram och bak som anpassats efter mina behov. Men alla dessa komponenter finns att köpa i BMW tillbehörssortiment.
Vad anser du är den främsta styrkan hos G450X?
Första intrycket håller i sig. Körställningen är bra och trevlig. Motorkaraktären är så pass bra att jag valt att inte modifiera den det minsta.
Var det lätt för dig att anpassa körstilen till att köra med G450X?
Den är ju ganska olik andra enduromodeller med tanke på framdrevets position centrerat hos svinginfästningen, vilket gör att kedjekraften är borttagen. Jag har fått lägga om körstilen en aning. Jag får sitta lite längre bak än vad jag varit van vid tidigare, för att få optimalt fästet hos bakdäcket. I gengäld fungerar och känns fjädringen mycket skönare hos G450X än många andra enduromaskiner, då kedjan inte är inte och ”rotar” i fjädringsrörelsen.
Hur har tiden som fabriksförare för BMW varit?
Det har varit intressant och mycket jobb. Det som grämer mig var att jag inte nådde fram till pallplatsen i Östersund tidigare förra året. Det hade ju varit fantastiskt härligt. Sen har det varit upp och ner, precis som det brukar vara med ett nytt projekt. Det har varit mycket jobb. Det är strikt ordning och reda på allt hos BMW.
Hur har en typisk arbetsdag sett ut för dig?
Jag har haft förmånen at jag har kunnat jobba här i Sverige tillsammans med min mekaniker Marco Bernasconi. Och när det är tester är det körning från morgon till kväll. Nu i år har jag inte testat så mycket. Istället har jag kört SM, flera franska och tyska mästerskapstävlingar samt Six Days. Och mellan racen är det mycket jobb med att anpassa inställningarna och förberedelser inför nästa race samt en hel del fysträning.
Några problem med maskinen?
I början hade vi en del kopplingsstrul. Vilket vi snabbt kunde härledas till fel oljeval. Annars har allt kvalitetsmässigt fungerat perfekt och inga haverier har inträffat.
Hur mycket tid har du behövt lägga ner på mek och service?
Det läggs ner mycket tid på service och mek på träningsmaskinen. Och det är alltid en del arbete med att anpassa motorcykeln inför nästa tävling. Det är mycket tid i garaget.
Vad har varit höjdpunkten under din tid som fabriksförare hos BMW?
Första VM:et uppe i Östersund då jag var med och fajtades om andraplatsen.
Hur känns det att inte köra enduro VM 2010?
Jag hade tänkt köra Enduro VM hela 2009. Så blev det inte tyvärr. Enduro VM är ett avslutat kapitel för min del. Men jag är däremot inte klar med endurokörningen. Utan istället kommer jag satsa på Enduro SM och andra spännande inbjudningstävlingar.
Har du något annat spännande på gång som du vill dela med dig av?
Nej det är egentligen inget stort annat spännande på gång. Utan jag ska satsa på SM, GGN, Kåsan och en del andra internationella tävlingar. Dessutom kommer jag att fortsätta satsa vidare på mina enduroskolor.
Hur tror du endurosporten kommer att utvecklas under de närmaste tio åren?
Det kommer gå mer och mer åt lite svårare och tuffare extremprov. Detta som en anpassning mot standarden i VM-tävlingarna. Även VM kommer bli tuffare. Tidigare kunde nästan vem som helst åka ut och köra ett enduro VM, så är det inte idag, men det kommer bli ännu tuffare framöver.
Foto: Mikael Sandberg
I samband med årets Six Days i Portugal blev du rammad brutalt av en portugisisk förare. I tumultet som uppstod gav du honom en smäll på hjälmen med ena näven. För detta tilldömdes du 2000 dollar i böter av tävlingsjuryn. Vad var det egentligen som hände?
Jag kom fram till ett crossprov lite sent där startade strax efter den här portugisiske föraren som jag snart kör om utan något problem. Det var en riktigt hårdbana och jag höll innerspår in i högerböjen. Då hör jag att portugisen inte verkar slå av på gasen, och plötsligt smäller det till och jag kastas i backen och gör illa axeln. Samtidigt blev jag chockad och i ren frustration smäller jag till honom, reser på motorcykeln och drar därifrån. Efteråt så talade vi ut om det inträffade och skadade hand som vänner. Tyvärr blev den stor höna av fjädern och juryn tilldömde mig 2000 dollar i böter för det inträffade. Och givetvis ångrar Anders det inträffade.
Vad är det tre viktigaste sakerna i ditt liv?
Min familj, mina tjejer. Min sambo Karolina och vår dotter Thea som är 16 månader. Att få vara frisk och att Gotland Grand National och Novemberkåsan går riktigt bra.
Vad är det trevligaste ett fan har sagt till dig någonsin?
Jag kan inte komma på något så här på rak arm. Däremot är det givetvis alltid roligt med hängivna fans. Exempelvis kan jag nämna en fransk familj som följer mig och ofta åker långt för att finnas på plats och stötta med handskrivna banderoller.
Vilken utmärkelse eller vinst är du mest stolt över?
Första VM-guldet är den häftigaste vinsten
Vad är det bästa med sommaren?
En frukost på altanen i kortbyxor.
Vad är det bästa med vintern?
Mycket snö och längdskidåkning.
Kan du avslöja något som du inte tror att dina fans vet om dig?
Jag är egentligen inte genuint sportintresserad. Jag har ingen koll på fotboll. Trots att jag jobbat i Milano under 12 års tid har jag inte kollat på en enda ligamatch. Däremot håller jag koll på motorsport och vintersporter.
Vad är det galnaste du någonsin gjort?
Det var när jag tillsammans med min vän Sete Gibernau lurade med mig på ett tandemhopp med fallskärm. Utan att jag visste om det bad han instruktören att ge mig mitt livs resa. Och det fick jag. Det blev en minst sagt kraftigt sen inbromsning. I stundens allvar var det inte så roligt. Jag hade ju inte kontrollen, och det gillar inte jag...
Vad är ditt viktigaste tips till enduroförarna där ute?
Höj blicken!
Född: 14 maj 1973
Familj: Sambo Karolina & dotter Tea
Bor: Tibro
Arbetar: fabriksförare för BMW (Husqvarna) sedan 1996.
Meriter: 7 VM-guld, 3 SM-guld ,Tysk mästare i enduro.
Började köra mc: 3,5 år gammal
Började tävla: 16 år gammal (1988)
Mål 2009: Vinna Novemberkåsan, SM, Gotland Grand National