I takt med stigande bensinpris och ökad batterikapacitet de senaste åren har intresset för eldrivna fordon, såsom mopeder, skotrar och motorcyklar ökat. Redan under 1800-talet började de första eldrivna fordonen dyka upp, trots det är det först under de senaste åren som utvecklingen resulterat i ett antal motorcyklar som nått ut på den öppna marknaden.

År 2007 begav jag mig till Nottingham i England för att provköra en av världens första bränslecellsdrivna motorcyklar, ENV. Intresset var över förväntan, och på plats möttes jag bland annat av professorer och doktorer från KTH, Chalmers, representanter från både Saab och Volvo samt från Svenska ambassaden i England.

env_dsc_0131

Bränslet hos ENV är vätgas. Den så kallade bränslecellen omvandlar i sin tur den kemiska energi som skapas i cellen till elektrisk energi då vätgasen och luft blandas som genom ett trolleri. Elektriciteten överförs till elmotorn som i sin tur sätter fart på ENV. Som pricken över i består avgaserna endast av vatten.

tn_branslecell-ENV

Under vistelsen fick jag möjlighet att provköra motorcykeln, som påminner om en blandning mellan en mountainbike och plastcykeln Itera, och sedan dess har jag följt utvecklingen av eldrivna motorcyklar med stort intresse.

tn_ENV

Kort efter provkörningen kom uppgifterna om att Suzuki höll på att utveckla en modell med en bränslecell från Intelligent Energy, som är företaget bakom ENV. Suzuki visade upp bilder på konceptmodellen Crosscage som skapade stor uppmärksamhet i motorcykelvärlden. I samband med höstens Tokyo Motor Show visade Suzuki upp en bränslecellsdriven version av sin skoter Burgman, och i början av året dök modellen upp i England.

tn_Suzuki-CrossCage

Idag finns ett antal landsvägsdrivna motorcyklar att köpa på marknaden. En av dessa är skotern från Vectrix som erbjuder en topphastighet på omkring 100 kilometer i timmen, och en räckvidd på mellan 8-10 mil per laddning. Samtidigt har Vectrix visat upp en sportig konceptmodell som sägs erbjuda prestanda långt utöver det vi sett tidigare. Enligt uppgift ska modellen lanseras under början av 2011.

tn_Quantya2

Från Quantya i Schweiz har man erbjudit motocrossmodellen Evo 1 Track och den landsvägsregistrerade Evo 1 strada, som i dagsläget bland annat finns att köpa i Danmark. Modellen som i grunden är en motocrossmaskin med belysning har en uppgiven topphastighet på 70 km/h och en laddning lär räcka mellan 30-180 minuter beroende på bland annat körstil.

tn_Brammo_Enertia_1

Brammo Enertia är en annan eldriven motorcykel som är landsvägsregistrerad och serietillverkad modell. I USA kostar modellen cirka 8000 dollar, vilket i skrivande stund motsvarar cirka 60.000 kronor. Då får du en motorcykel med ett futuristiskt stuk, en motor som sägs erbjuda 13 Kw och en toppfart på närmare 100 kilometer i timmen. En laddning sägs räcka till upp mot 7 mils körning.

tn_vectrix_super_bike

Även inom motorcykelracingen börjar eldrivna få rejält genomslag. I höstas slog den eldrivna dragracingcykeln KillaCycle världsrekordet för eldrivna motorcyklar genom att avverka 402meter på 7,864 sekunder med en sluthastighet på 272 km/h. Samtidigt slog den svenska tjejen Eva Håkansson, som ingår i KillaCycle-teamet, världsrekordet för gatregistrerade elmotorcyklar med 48-voltsystem, med sin egentillverkade Electrocat. Hon lyckades köra 201 meter på 13,249 sekunder, och nådde en sluthastighet på 85 kilometer i timmen.

tn_KillaCycle_Eva-hakansson

Under 2009 kördes dessutom ett så kallat 24-timmars långlopp ”Endurance” med motocrossmaskiner i USA, och i samband med 2009 års TT-race på Isle Of Man kördes ett särskilt race där enbart eldrivna motorcyklar var välkomna. I år kommer även flera officiella mästerskap för eldrivna motorcyklar arrangeras i såväl USA som Europa, något som satt fart på utvecklingen ytterligare.

tn_Zero-action2

Men kommer verkligen elmotorcyklar bli något att räkna med i framtiden? Givetvis finns det precis som alltid flera olika åsikter om detta. Den stora begränsningen i dagsläget är batterikapaciteten, och ännu har ingen tillverkare kunnat visa upp en motorcykel som klarar att köras i åtminstone motorvägstempo med tillfredställande räckvidd. Däremot finns det redan idag ett antal vettiga alternativ för dig som söker efter ett praktiskt och roligt pendlarfordon.

Läs provkörningen av ENV

MER OM KTM:s eldrivna motorcyklar

KTM FREERIDE

tn_Comoto

tn_Quantya

tn_Suzuki_burgman_Vatgas-skoter

tn_zero_ds

tn_Zero-action3

tn_zero-s

tn_Vectrix