Unik provkörning av ENV!

Som en av få tidningar har fastbikes.se provkört världens första bränslecellsdrivna motorcykel som är planerad för serieproduktion. Det var tveklöst den miljövänligaste provkörningen Johan Ahlberg någonsin utfört.

 

Jag inleder med att skaka hand med alla de professorer, doktorer och personer från Volvo, Saab, KTH, Chalmers samt representanter för den Brittiska ambassaden som är på plats. Sedan går jag ut i regnet för att skaka hand med Robin Hood som står med pilbågen i högsta hugg utanför muren som omgärdar Nottinghams slott.

DSC_0141

Anledningen till min vistelse här i Engelska East Midlands är att se, klämma och känna på den bränslecellsdrivna motorcykeln, ENV (Environmentally Netral Vehicle). Förhoppningen är att jag som en av lyckliga få även ska få provköra den. Just för tillfället står regnet som spön i backen och igår snöade det. Det är med andra ord inte helt optimala förhållanden för provkörning. Men jag är inte gjord av socker och inte heller rädd för vatten, så det ska nog gå vägen.

DSC_0034

Nu är det flera år sedan jag för första gången såg ENV på bild. Sedan dess har jag sett fram mot att få provköra den. Intelligent Energy som står bakom ENV håller till inne på Loughborough universitetsområde. Efter en kortare presentation av företagets verksamhet ger vi oss ut i kylan. Nu är stunden inne. Jag ska äntligen få se och provköra den smått overkliga motorcykeln.

DSC_0153

ENV är en minst sagt udda skapelse och ett revolutionerande fordon på många sätt och vis. Bränsleceller hos fordon har visserligen funnits sedan 1960-talet. Men aldrig förr har någon varit så nära en produktionsfärdig motorcykel med bränslecellsdrift som nu.

DSC_0045

Den påminner om en blandning av plastcykeln Itera från glada åttiotalet och en mountainbike med downhilldäck. Missta mig inte, jag gillar stuket som enligt tillverkaren inte är långt från utseendet hos den slutgiltiga produktionsmodellen. Faktum är att jag tycker att Seymourpowell som är företaget bakom ENV:s säregna utformning har prickat helt rätt med tanke på att modellen ska fungera som en marknadsförare för Intelligent Energy´s bränslecellsteknik. I första hand är det nämligen bränsleceller som Intelligent Energy sysslar med.

DSC_0155

Bränslet hos ENV är vätgas. Den så kallade bränslecellen omvandlar i sin tur den kemiska energi som skapas i cellen till elektrisk energi då vätgasen och luft blandas som genom ett trolleri. Avgaserna består endast av vatten. Som bäst alstrar den luftkylda bränslecellen, som är en enhet som inte består av några rörliga delar, 1 kilowatt. Den väger 20 kilo och du tar enkelt ur den ur motorcykeln fyller på bränsle och monterar den igen inom loppet av fem minuter. Räckvidden uppges vara cirka 16 mil eller upp till fyra timmars körtid, beroende på hastighet och körstil.

ENVsida

Den elektriska strömmen förser elmotorn med kraft samtidigt som den laddar de fyra seriekopplade 12-voltsbatterierna. Batterikraften hjälper till med att förse elmotorn med extra kraft då det behövs. Elmotorn driver i sin tur bakhjulet med hjälp av en tandad rem.

Klicka för större bild
Fjädrings- komponenterna är av samma modell som hos extrema trampcyklar.

Ramen är en boxkonstruktion
som liksom svingarmen är tillverkad av aluminium. Bromsarna är av samma modell som används hos tävlingscyklar i den extrema sporten Downhill. Såväl fram som bak noterar jag små sexkolvsok av fabrikat Hope. Stötdämparen bak är fullt justerbar (Fox Vanilla RC) och även den i första hand utvecklad för extrema trampcyklar. Framgaffeln är av inverterad modell med rejäl fjädringsväg.


Jag hoppar på
, eller upp, på ENV och slås direkt av att sadeln är extremt liten och smal. Faktum är att det påminner om att sitta på en vanlig cykel.  Enligt uppgift väger motorcykeln endast 80 kilo fulltankad. Marfrigången är väl tilltagen vilket straffar sig genom en hög sadelhöjd. För mig känns det mesta helt rätt. Körställningen är rymlig och upprätt. Som du antagligen redan lagt märke till är det här en motorcykel för en person och därför saknas passagerarplats.



DSC_0048

Charles Parker som tidigare har jobbat för den engelska motorcykeltillverkaren Triumph hjälper mig med en förevisning av de få reglagen som finns. På tanken finns kontrollpanelen och två manöverknappar med vilka det mesta styrs. I det digitala fönstret som inte har en vidare lämplig placering får jag information om resterande bränslemängd, temperatur och aktuell hastighet.

DSC_0037

När jag vrider på gasrullen accelererar ENV iväg näst intill ljudlöst. Växellåda saknas och fotbroms likaså. Det känns lite skumt för mig att bakbromsen regleras med ett handreglage på vänster styrhalva. För dig som är van vid att köra skoter eller modern trampcykel som endast har handbromsar lär det inte vara något problem.
DSC_0064
Med tanke
på att ENV accelererar från stillastående till 80 kilometer i timmen på lite mer än tolv sekunder så förstår ni att ja g inte håller på att ramla överbord av ren förskräckelse. Men motorn matar på med full kraft direkt från "botten" vilket bidrar till en skönt udda känsla. Givetvis går motorkraften att reglera steglöst med gasreglaget och jag gillar hur välavstämt systemet är. Jag hade farhågor om att gasen mer skulle fungera som en slags av-och-på-knapp. Men så är inte fallet.

DSC_0070

Motorn erbjuder enligt tillverkaren endast åtta hästkrafter som mest och toppfarten uppges vara 80 kilometer i timmen i dagsläget. Det här är inga siffror som får en hästkraftsjagandes motorcyklist att baxna, och ingen skulle nog bli ledsen över om toppfarten åtminstone dög för att hänga med i trafikrytmen på motorvägen. Men som extremt smart och smidig stadshoj är ENV ett suveränt fordon. I alla fall så länge det finns en vätgasstation i området.

DSC_0010

Charles Parker på en demorunda med ENV

 

En av de största nackdelarna med ENV i stadsmiljö lär vara att den är praktiskt taget ljudlös. Visst, ur miljösynpunkt är det underbart. Men ur säkerhetsmässig synvinkel är det tyvärr inte bra eftersom många förlitar sig allt för mycket på sin hörsel i trafiken.


DSC_0074
Jag kan inte påstå
att jag känner mig vidare trygg i sadeln på ENV. De hydrauliska bromsarna är med sexkolvsok vilket i teorin låter mycket bra. I praktiken är bromsarna av miniatyrmodell som i första hand är avsedda för mountainbikes men trots det duger de gott för dämpa farten hos den ENV. Men mycket mer är det inte.

 

Jag hoppas verkligen att den serietillverkade modellen får lite häftigare komponenter. ENV ska däremot ha beröm för att den är smidig som en balettdansös och svänger villigt. Perfekt för stadskörning!

 

Många med mig har nog gått i villfarelsen att det kommer dröja åtminstone tio år innan den här typen av fordon kommer att finnas i "verkligheten". Faktum är det jag talar med hos Intelligent Energy påpekar att serietillverkningen är nära förestående. Har vi tur kommer den att sättas i produktion redan under 2008. Suzuki har hakat på tåget och är just nu i full färd med att utveckla en egen modell i samarbete med Intelligent Energy som går under arbetsnamnet Crosscage. Spännande!


+ Lättkörd och smidig. Avgaserna består endast av vatten. I stort sett ljudlös.

- Bromsarna hör hemma på en trampcykel, inte en motorcykel. Att den är näst intill ljudlös medför en ökad kollisionsrisk.



Klicka för större bild
Klicka för större bild


columbia_sts1_bigBRÄNSLECELLSTEKNIKEN

Redan år 1838 upptäcktes principen bakom bränslecellen av Christian Friedrich Schönbein. Fem år senare utvecklade Sir William Robert Grove den första bränslecellen i praktiken, baserat på Schönbeins forskningsresultat. Han använde då liknande material som hos moderna fosforsyrabränsleceller. Först år 1959 lyckades Francis Thomas Bacon framgångsrikt utveckla en stationär bränslecell som utvecklade fem kilowatt. I samma veva blev NASA intresserade av tekniken då man lyckades tillverka en bränslecell som drev ett litet svetsaggregat. Därefter har NASA bekostat hundratals bränslecellsprojekt. Bland annat fick bränslecellerna sitt första användningsområde som kraftförsörjningskälla vid NASA: s månfärder. Exempelvis var Apollofarkosterna utrustade med bränsleceller.




Se filmen om ENV

Fakta ENV
Klicka för större bild
Motor 6 kw (8 hk) 48 volts likströmsmotor
från LMC ltd (modellen kallas LEM-170)
Bränslecell 1 kW luftkyld (2 stycken AC32-48)
från Intelligent Energy
Batteri 4 stycken 12 volt (15 Ahr)


Prestanda (tillverkarens uppgifter)
0-32 km/h 4,3 sekunder
0-48 km/h 7,3 sekunder
0-80 km/h 12,1 sekunder
Topphastighet 80 km/h
Räckvidd 160 km
Vikt (fulltankad) 80 kg
Tillverkare Intelligent Energy