Under över 20 års tid har jag ägt, provkört och testat mängder av motorcyklar. Här tipsar jag om några särskilda guldkorn som jag rekommenderar dig att titta lite närmare på vid ett eventuellt köp. Givetvis bör du provköra och kontrollera motorcykeln efter eventuella fel eller brister innan du slår till. Givetvis bör du basera ditt köp på vad du tänkt använda motorcykeln till.
Precis som alltid vid köp av motorcykel bör du väga in helhetsbilden där du tar hänsyn till kostnader för service, försäkring och slitdelar. Exempelvis kan jag nämna att ett bakdäck hos en sportmotorcykel kan kosta över 3000 kronor medan du kan köpa däck till en offroadmotorcykel för under 1000 kronor. Vidare lever ofta offroadmaskiner ett hårt liv på grusvägar och i vissa fall även vintertid och kan därför vara extremt slitna, men gott om undantag finns.
Om du satsar på billiga budgetmaskiner finns det gott om prisvärda 80-talsmasiner, såsom exempelvis Honda XR600, Honda CBR600, Yamaha FZ750, Yamaha XT600, Suzuki GSX-R750, Suzuki DR650, Kawasaki KLR650 och BMW F650GS. En praktisk detalj du bör ha i åtanke är att kolla upp var närmaste auktoriserade verkstad som är speciallist på det märke du är intresserad av. Köper du en äldre motorcykel bör du även ta med i beräkningen att tillgången på reservdelar kan vara begränsad och dyr. Dessutom kan väntetiden på beställda reservdelar vara lång.
REPORTAGE MED TIPS INFÖR KÖP AV BEGNAD MOTORCYKEL
BMW R1100-1200GS 1994-
BMW R1200GS är stor och i viss mån klumpig att handskas med. Trots det är det tveklöst en av världens populäraste motorcykelmodeller och ett solklart val för dig som tänker smita långt bort från civilisationen och verkligheten en stund. Dessutom fungerar den bra som en praktisk bruksmaskin året runt här hemma i verkligheten. År 1994 introducerade BMW R1100GS på marknaden. Det var redan då en högst avancerad motorcykel fullspäckad med BMWs senaste teknik. 1999 presenterades R1150GS som år 2004 växte till R1200GS. Den tvåcylindriga boxermotorn är pålitlig och erbjuder underbart härligt med vridmoment och en säregen karaktär. På minussidan finns en del vibrationer och en klonkig men väl fungerande och pålitlig växellåda. Tekniskt sett har modellen inga kända återkommande fel.
Kontrollera att tidigare ägare bytt bromsvätska enligt föreskrift, även om den gått få mil. Om man ha slarvat med det ökar risken för korrosion och smuts som i sin tur kan skapa problem med ABS-systemet. Ett känt, men inte vanligt, problem med BMW:s boxermodeller är oljeläckage in till kopplingen, vilket gör att man får problem med slirande och bränd koppling. Boxermotorn är med torrkoppling och byte av den är en komplicerad och dyr historia. För att kontrollera, lägg i en hög växel och ge full gas, varpå kopplingen inte ska slira.
+Komfortabel, stor bensintank, stark motor, kardandrift, stora packmöjligheter.
-Stor och klumpig stillastående.
Snabba fakta BMW R1100/1150/1200GS: Motor: 1085/1130/1170 cm3, 2-cyl boxermotor, luft/oljekyld, 80/85/105 hk, 97/108/115 Nm Sadelhöjd: 840-875 mm Pris: 40.000 och uppåt beroende på årsmodell och version |
KTM LC4 1995-
Här har vi en motorcykelmodell som många människor haft enormt mycket skoj med sedan den introducerades i mitten av 90-talet. Samtidigt som andra tillverkare backade när det gäller utveckling av busiga offroadmaskiner tog KTM stora kliv framåt. På kort tid blev KTMs LC4-modeller mycket populära och finns i många olika offroad- och supermotoutförande. 1999 växte den encylindriga fyrtaktsmotorn från 609 till 625 kubikcentimeter och i samma veva ersattes modellbeteckningen 620 med 640. Finns i Adventureutförande med toppkåpa och stor 28 liters bensintank som gör det till ett bra alternativ för dig som vill ut på spännande äventyr där det kan vara långt mellan bensinmackarna.
KTMs LC4-motorer är kända för att vara effektstarka och har blivit allt pålitligare med åren. 1995 års modell var däremot känd för en del barnsjukdomar som skapade diverse motorstrul. Dessa fel bör vara åtgärdade för länge sedan och sedan KTM öppnade sin nya fabrik i Mattighofen, Österrike har motorerna blivit betydligt driftsäkrare. En annan nackdel med den här typen av motorcykel är den höga sadelhöjden som gör det svårt att nå ner med fötterna i backen för en del.
KTM 625 SXC är tveklöst en av marknadens roligaste offroadmotorcykel för dig som vill lära dig den ädla konsten att sladda fram genom kurvorna på grusväg. KTM 640 LC4 är aningen mer civiliserad och bättre lämpad som pendlarfordon för dig som även vill ha roligt till och från arbetet.
+Fantastiskt roliga leksaker för vardagligt skoj. Pigg motor och smidigt chassi.
-Vibrerar en del och kort aktionsradie såvida du inte väljer Adventure.
Snabba fakta KTM LC4: Motor: 625 cm3, 1-cyl, 4-takt, vätskekyld, OCH, 54 hk/7000 varv, 55Nm/5500 varv Sadelhöjd: 910-980 mm Pris: 25000 kronor och uppåt beroende på årsmodell och version |
Ducati 620i monster 2002-
Ducatis Monstermodeller är en slags ikoner inom motorcykelvärlden. Runt om i världen finns enormt många inbitna anhängare till Ducatis Monsterfamilj. 620-modellen har varit populär bland främst tjejer och killar som är lite kortare i rocken, som vill fara fram med stil. Den låga sadelhöjden underlättar att nå ner ordenligt med båda fötterna i backen. Styret är rakt och bidrar till god förarkontroll. Du sitter lätt framåtlutad. Föregångaren av Monster 620i har lite mindre motor och förgasare istället för bränsleinsprutning. Dessutom är 620-modellen med aningen modernare stuk.
Motorn är inget effektmonster men vridmomentet är gott och väl tillräcklig för att du ska kunna ha roligt ute på vägarna. Chassit är lättmanövrerat och vikten låg, vilket bidrar till att göra modellen till en smidig modell att handskas med, såväl i högre som lägre hastighet. Monster 620i passar bäst för dig som helst kör utan passagerare. Om du vet med dig att du kommer att köra med passagerare med jämna mellanrum finns det betydligt bättre alternativ.
Tillbehörsprogrammet för Ducatis Monstermodeller är vida omfattande och möjligheterna är oändliga för dig som vill ge ditt exemplar en personlig stil.
Monster 620i har ett gott rykte och inga återkommande fel eller brister att tala om. Tidigare modeller av Monster 600 hade problem med den främre (den liggande cylindern).
Vill du ha ett bra budgetalternativ kan du även ta dig en titt på Monster 600. Du som är sugen på att ha något större mellan benen kan Monster 900 eller 1000 vara ett intressant alternativ. Totalt sett är Monster 620i en läcker motorcykel med en stor portion utstrålning, ett underbart motorljud och ett trevligt chassi.
+Liten och lättkörd, låg sadelhöjd
- I minsta laget för dig som är 180 centimeter eller längre. Ingen höjdare med passagerare.
Snabba fakta Ducati Monster 620i: Motor: 618 cm3, 2-cyl, V-twin, 60 hk/9500 varv, 53 Nm/6750 varv Sadelhöjd: 795 mm Pris: 50000- |
Harley-Davidson XL883 Sportster 1986-
En av Harley-Davidsons storsäljare, som gjort sig populär över stora delar av världen. Motorn är inte känd för att vara världens starkaste, men har en trevlig gång, trots att den vibrerar en del. Körställningen är upprätt med fötterna på gummiförsedda fotpinnar och händerna vilandes på ett ganska smalt styre.
Sportster är trots namnet en glidare, och motorstyrkan är därefter. Bromsarna är inte heller några effektmonster. Dessutom är fjädringen mjuk och inte anpassad för extremkörning på kurviga vägar. Passagerare får plats, och sitter bekvämt även om sittplatsen är i minsta laget.
Den här typen av motorcykel är i regel utrustad med tillbehörsljuddämpare och luftfilter som ”andas” bättre än original. Detta är måhända skoj, men se till att du får med standardprylarna också då det annars kan bli kostsamt och problematiskt då det är dags för besiktning.
En modell som inte lider av några kända fel eller brister att tala om. Se bara till att servicen är skött som det är tänkt. Vid köp bör du kolla så att ett batteri av originalmodell är monterat och att startmotorn snurrar piggt och utan missljud. Kolla även så att cylinderfotspackningarna inte läcker. För dig som vill ha mer motorstyrka och en lite rymligare körställning finns Xl1200 Sportster.
+ Upprätt och vilsam körställning. Mycket Harley-Davidson för pengarna.
- Bromsarna i klenaste laget.
Snabba fakta Harley-Davidson XL883 Sportster 1986- Motor: 883 cm3, 2-cyl, V-twin, 73 Nm/4250 varv Sadelhöjd: 660-720 mm Pris: 20.000- |
Kawasaki Z750 2004-
I kawasakis modellprogram finns flera nakna modeller eller så kallade ”Streetfighters” som är omåttligt populära bland svenska motorcyklister. Flera år i följd har exempelvis ER6-n blivit Sveriges mest sålda motorcykel och det större syskonet Z1000 är även det en mycket populär modell. Z750 är en supertrevlig naken modell som är perfekt för dig som mest kör hemmavid, till och från arbetsplatsen och beger dig ut på en och annan utflykt där du med fördel färdas på välkurvade småvägar. Några mil på motorväg fungerar bra, men i längden blir fartvinden jobbig.
Körställningen är upprätt och vilsam med händerna på ett brett och rakt styre. Det här är en motorcykel som det är lätt att hålla koll på i de allra flesta lägen, och ett bra val oavsett om du är nybörjare, ”återfallsknutte” eller erfaren motorcyklist. Bromsarna är effektiva och finns med ABS-funktion. Fjädringen har en inställning som fungerar även för sportigare körning, men är följsam och erbjuder en god portion komfort.
Motorn är känd för att vara en pålitlig pjäs, och även om det här är en relativt ny modell så behöver du inte se upp för några allvarliga barnsjukdomar. Merparten använder den här typen av motorcykel för vardagligt bruk och kör vettigt. Men samtidigt bör du ha i åtanke att den här typen av motorcyklar är populära för förare som gillar att köra på bakhjulet och busa i största allmänhet.
+ Underbart smidig och lättkörd. Potent motor.
-Inget för långa transporter på motorvägen.
Snabba fakta Kawasaki Z750 Motor: 748 cm3, 4-cyl radmotor, vätskekyld, 110hk/11000 varv, 75 Nm/8200 varv Sadelhöjd: 795 mm Pris: 40000- |
Suzuki GSX-R1000 2001-
En oerhört populär och trevlig sportmotorcykel med stor potential även om du skulle ”råka” hamna på en avlyst bana. Motorn är en riktig krutdurk som bör hanteras varsamt med respekt, även om det inte på något sätt betyder att det här är en svårkörd eller bångstyrig maskin. Suzuki GSX-R1000 är tvärtom en motorcykel som erbjuder trevliga landsvägsegenskaper och är faktiskt riktig ”bekväm” även för längre turer. Visserligen är det framförallt på kurviga vägar och på avlyst den kommer bäst till sin rätt, men det här är en motorcykel som drar avundsjuka blickar till sig även inne i stan.
GSX-R1000 eller ”Gixxer” som den kallas har i stort sett inga svagheter chassimässigt, så länge du inte pressar järnet på bana. Du sitter visserligen sportigt framåtlutad och ihopvikt med en tämligen skarp benvinkel men det blir ett problem först efter längre transportkörningar på exempelvis motorväg.
Fjädring och bromsar är dimensionerade för att klara hårdkörning på bana och precis som motoreffekten finns det resurser så att det räcker och blir över. Toppfarten är närmare 300 kilometer i timmen och att accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen går på några få sekunder. Den främsta skillnaden mellan årsmodellerna är att den i regel blir allt lättare och motorn starkare för varje nytt år.
Kolla upp historiken noggrant och se till att motorcykeln är servad enligt tillverkarens rekommendation. För övrigt kan det vara bra att känna till att det här är en modell som används flitigt som leksak eller tävlingsracer på bana.
+Stark motor som erbjuder gott om hästkrafter och vridmoment. Neutralt chassi och underbara bromsar.
-Om du inte har god disciplin hänger körkortet löst
Snabba fakta: Suzuki GSX-R1000 Motor: 998 cm3, 4-cyl radmotor, vätskekyld, 160 hk/11000 varv, 110 Nm/95000 varv (2001 års modell) Sadelhöjd: 830 mm Pris: 60.000- |