Suzuki GSX-S1000GX är en crossover-modell som kombinerar sport-tourer och äventyrselement. Genom att använda motorn från GSX-S1000-familjen, ärver den kraftprestandan som krävs för sportigare körning samtidigt som den införlivar ny teknik och utrustning för att förbättra touringkapaciteten.
I centrum finner vi den racerbeprövade fyrcylindriga radmotorn hos GSX-R1000, men i det här fallet modifierad för dess nya tilltänkta användningsområde. Motorn på 999 cm3 utvecklar imponerande 152 hk vid 11 000 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 106 Nm vid 9 250 varv/minut. Kraftpaketet kompletteras av en slirkoppling.
Stylingen har en siluett som förkroppsligar prestandan hos en sportmotorcykel, kombinerat med en modern design som eftersträvar en bekväm upprätt körställning anpassad för långvägs touringkörning.
GSX-S1000GX är Suzukis första motorcykel med Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES), som elektroniskt anpassar fjädringsdämpningen och fjäderförspänningen efter aktuell fordonshastighet, vägbaneförhållanden och balansförändringar orsakade av bromsarna.
Suzuki GSX-S1000GX har också fått en uppdaterad version det unika Suzuki Road Adaptive Stabilization-programmet (SRAS), som ska upptäcka ojämna vägytor och automatiskt anpassa fjädringen med hjälp av SAES och aktuella data från tröghetsmätenheten (IMU) och andra givare. Systemet ska ge både mjuk körning på oasfalterade vägar och dynamiska sportprestanda på asfalterade vägar.
Dessutom kommer modellen med en mängd olika elektroniska styrfunktioner, såsom SDMS-α-systemet för integrerad hantering av effektegenskaper, flera antispinnivåer och SAES-dämpningsinställningar, samt Motion Track Brake System som göra att du kan förlita dig på ABS även då motorcykeln lutar kraftigt vid kurvtagning.
GSX-S1000GX kommer med 17-tums gjutna hjul klädda med Dunlop Sportmax Roadsport 2-däck. På plats sitter även dubbla fyrkolvs Brembo monoblock bromsok fram tillsammans med 310 mm flytande skivor och en enda rotor bak.
Mobiltelefonen kan anslutas till motorcykelns 6,5-tums instrumentering i färg så att funktioner som telefoni eller navigering kan styras direkt via motorcykelns reglage.