CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP har uppdaterats inför 2024, där modellernas 1 000 cm3 fyrcylindriga semi-cam radmotor uppges leverera ännu starkare acceleration på mellanregistret tillsammans med häftig toppeffekt.
Topplocket, kompressionsförhållandet, ventiltiderna och ventilfjädrarna har alla reviderats; vevaxeln och vevstakarna är lättare och växellådans drev har lägre utväxling. 2-Motor Throttle By Wire ger exakt kontroll och känsla, framförallt på lägre varvtal, med häftigare motorbromsning vid behov.
Ramen i aluminium, med dessdiamantformade design, har en ny, mer följsam karaktär för att förbättra styrnoggrannheten och däckens markkontakt. Specifikationen inkluderar också en RC213V-S-svingarm, sexaxlig tröghetsmätenhet (IMU), 3-nivåers Honda elektronisk styrdämpare (HESD).
Nya winglets bibehåller downforce men med 10 % mindre girmoment vid kurvtagning. Körpositionen har också justerats för att ge förbättrad förarkontroll. En TFT-skärm i fullfärg ger intuitiv kontroll av körlägen och justering av motorkraft, motorbroms, HSTC, Wheelie Control och startläge; alla inställningar har reviderats för att matcha den nya motoreffekten och utväxlingen. Cornering ABS har nu en extra RACE-inställning. Hondas nödstoppssignal ”Emergency Stop Signal ” och smartnyckel sätter pricken över i:et.
Hos SP-versionen finns en ny fjäderförspänningsguide tillgänglig hos instrumenteringen. SP-versionen kommer även med fullt justerbar fjädring med Öhlins Smart Electronic Control (S-EC03), och Brembo-komponenter, med nya Stylema R fyrkolvsok framtill.
CBR1000RR-R Fireblade är kittad med Showa 43 mm Big Piston Fork (BPF) framgaffel, Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-Lite) stötdämpare och Nissin fyrkolvs främre bromsok.
En begränsad upplaga av CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition kommer också finnas tillgänglig.