För några veckor sedan kunde Fastbikes.se presentera den första provkörningen av nya eldrivna Z e-1 från Kawasaki. Nu har Kawasaki presenterat nya hybdridmodellen Ninja 7 Hybrid.

LÄNK: LÄS PROVKÖRNINGEN AV ELDRIVNA Z e-1

Hjärtat hos Ninja 7 Hybrid är den innovativa kombinationen av en helt ny 451cm3 parallelltwin, komplett med växellåda med manuell/automatisk växling, du väljer  – och en elmotor plus batteri; en futuristisk kombination som ska erbjuda en helt ny körupplevelse, tillsammans med en motoreffekt på 43,5 kw som uppges stiga till hybrid-effekt på 51,1kw tack vare "e-boost".

kawasaki ninja7 hybrid 7

Som förare kan du växla mellan tre körlägen (SPORT-HYBRID, ECO-HYBRID, EV**).

kawasaki ninja7 hybrid 8

Andra innovationer inkluderar tomgångs-stopp där förbränningsmotorn stannar vid stillastående för att spara bränsle och minska utsläppen plus Automatic Launch Position Finder (ALPF) som – när den väljs – automatiskt väljer första växeln vid stillastående plus ett framåt och bakåt "gångläge" för att underlätta låghastighetsmanövrering och parkering.

kawasaki ninja7 hybrid 6

Genom att använda en specialdesignad version av Kawasakis välbekanta chassi av fackverkstyp presenterar kombinationen av bensinmotor och 9kw (12hk) elmotor en kompakt kraftenhet med ett 48V litium-jon-batteri nära chassits mittpunkt för optimal viktcentralisering. 

kawasaki ninja7 hybrid 1

Modellen kommer med en TFT-instrumentering i fullfärg, som har en smartphoneanslutning.

kawasaki ninja7 hybrid 2

** Ninja 7 Hybrids EV-läge kan vara till hjälp i vissa situationer där tyst körning är lämplig, till exempel i bostadsområden eller i parkeringsgarage. Hastigheten och räckvidden är begränsad.

kawasaki ninja7 hybrid 5