Med introduktionen av V-STROM 800 utökar Suzuki V-STROM-familjen, i det här fallet med en modell som anpassats för mer fokus på landsvägskörning, till skillnad mot dess mer offroadanpassade syskonmodell V-strom 800DE.
V-STROM 800 representerar en ny modell i segmentet för medelstora Adventure-motorcyklar. Medan V-STROM 800DE är specialiserad på att framför allt köras på grus och andra lösa underlag, är V-STROM 800 är här att erbjuda maximal komfort och prestanda för långturer och motorvägskörning. Förutom att vara synnerligen kapabel i motorvägshastigheter eller när du utforskar mindre landsvägar eller grusvägar, är den lika rolig till vardagskörning runt i stan för arbete och nöje. Sadelhöjden mäter in på 825 mm (855mm hos 800DE).
V-STROM 800 har Suzukis 776-kubiks parallelltwin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder (62kW/8,500varv/minut och 78Nm/6,800varv/minut), en robust stålram och fjädring som är anpassad för att maximera stabilitet och kurvtagnings-prestanda. Varje aspekt hos designen är inriktad på att ge en tillfredsställande upplevelse till alla förare som vill ha mer kraft än vad 650 cm3-klassen erbjuder och som önskar möjligheten att köra bekvämt, oavsett hur långt, på alla typer av vägar.
Nya Suzuki V-strom 800 kommer med en unikt formade aluminiumsvingarm, fyrkolvs radiellt monterade främre bromsok, upp-och-ner-vänd framgaffel, bakfjädring med handvreds-justerbar fjäderförspänning och nya 7-ekrade gjutna aluminiumhjul skodda med 19-tums fram- och 17-tums bakdäck. Modellen kommer även med avancerade elektroniska förarassistanssystem, såsom Suzuki Drive Mode Selector, Suzuki Traction Control System, Suzukis dubbelriktade snabbväxlingssystem (Quick Shifter), ett tvåläges låsningsfritt bromssystem (ABS) och Ride-by-Wire Electronic Throttle System. Andra standardfunktioner inkluderar V-STROM 800:s höga och höjdjusterbara vindruta, LED-belysning och en fullfärgs TFT/LCD-multifunktions-instrumentering.
{gallery}/stories/2023/10_OKT/Suzuki/Vstrom{/gallery}