Som tredje 2024-modell har Ducati presenterat nya DesertX Rally.
DesertX Rally-prototypen, var huvudpersonen i Iron Road Prolog vid Erzbergrodeo 2023 med Antoine Meo (flerfaldig Enduro-världsmästare och europeisk Supercross-mästare) som tog den till seger i twincylinderklassen (se film nedan).
DesertX Rally har fått en högt monterad främre stänkskärm, Kayaba-fjädring med ökad fjädringsväg med closed cartridge framgaffel med ”Kashima Coating”-behandling på ytterbenen och DLC på innerbenen, och stötdämpare med större kolv, och nya trådekrade hjul, hasplåt av kolfiber, Justerbara broms- och växelpedal tillverkade av smidd aluminium, placerar sig otvetydigt DesertX Rally sig som en motorcykel designad för att ta sig an de mest extrema äventyren.
Fram har fjädringsvägen ökat med 20 mm, till totalt 250 mm. Bakdelen finner vi en aluminiumsvingarm med en annan fästpunkt jämfört med standard DesertX, med en fullt justerbar stötdämpare med en större kolv, och där fjädringsvägen ökat med 20 mm, till totalt 240 mm. Slutligen, för att förbättra hanteringen i den mest krävande terrängen, kommer DesertX Rally med en justerbar Öhlins styrdämpare.
De nya fjädringskomponenternar har ökat markfrigången, som nu är 280 mm (30 mm mer än standard).
För att ytterligare förbättra off-road-prestandan är DesertX Rally kittad med hjul som kännetecknas av specifika mått för offroadkörning, robustare och lättare, med trådekrade hjul och Takasago Excel-fälgar.
DesertX Rally har en 937 cm3 Ducati Testastretta 11° twin med desmodromisk ventildistribution. Maximal effekt är 110 hk vid 9 250 varv/minut och maximalt vridmoment på 92 Nm vid 6 500 varv/minut. De sex körlägena hos DesertX Rally (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally) har Cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC) och Ducati Wheelie Control (DWC) omkalibrerade för det nya chassit och för mer utmanande offroadkörning.
De elektroniska funktionerna hos DesertX Rally hanteras genom den vertikalt orienterade, högupplösta 5" TFT-färgskärmen som är placerad för att erbjuda optimal synlighet även när du kör stående. Denna display är designad för integration med Ducati Multimedia System som låter dig ansluta din smartphone, vilket aktiverar nya funktioner som musikkontroll, samtalshantering och Turn by Turn-navigering (tillval) med väganvisningar direkt på instrumentering. DesertX Rally erbjuder dessutom ”Utility Bar” som standard för montering av satellitnavigatorn.
Serviceintervaller för DesertX Rally är var 15 000:e km eller 24:e månad, med kontroller av ventilspelet var 30 000:e km. DesertX Rally kommer också att finnas tillgänglig i en 35 KW-version för A2-körkortsinnehavare.
DesertX Rally kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare från och med januari 2024. Kontakta din lokala återförsäljare för mer information.
Huvudsaklig standardutrustning – Ducati DesertX Rally 2024:
Testastretta 11° 937cm3 motor med 110 hk vid 9 250 varv/min och 92 Nm vid 6 500 varv/min
Stålrörsram med dubbel-sidig aluminiumsvingarm
Tankkapacitet 21 liter
Hög främre stänkskärm*
Trådekrade fälgar med frästa nav, 21" x 2,15" och 18" x 4", kolstålekrar och Takasago Excel-fälgar med innerslang *
Pirelli Scorpion Rally STR-däck i storlekarna 90/90-21 fram och 150/70 R18 bak (alternativt: Pirelli Scorpion Rally, Pirelli Scorpion Trail II)
KYB Ø 48 mm closed cartridge-framgaffel, 250 mm fjädringsväg, justerbar kompression och returfjädring, Kashima Coating-behandlingar på yttre gaffelbenen och DLC på innerbenen*
Gaffelkronor bearbetade bearbetade ur smidd aluminium *
KYB-stötdämpare med 46 mm kolv, 240 mm fjädringsväg, justerbar hög- och lågtfarts kompressionsdämpning, retur- och fjäderförspänning *
Markfrigång på 280 mm *
Justerbar Öhlins styrdämpare monterad på styret *
6 anpassningsbara körlägen (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally)
4 effektlägen med 3 effektnivåer
Bosch-kurv-ABS justerbar på 3 nivåer
Ducati Traction Control justerbar på 8 nivåer
Ducati Wheelie Control
Motorbromskontroll
Ducati Cruise Control
5-tums färg-TFT-instrumentering med stöd för Ducati Link App och sväng-för-sväng-navigering
Verktygsfack
Ducati bromsljus
Ducati Quick Shift Up & Down (DQS)
Full LED-belysningssystem
Dedikerad Iron Giant-lackering *
Justerbara broms- och växelpedaler av smidd aluminium *
*=Utrustning och funktioner exklusiva för DesertX Rally
Prel ca pris Sverige: 235.000 sek
Prel ca pris Norge: 321.000 nok