Som tredje 2024-modell har Ducati presenterat nya DesertX Rally.

DesertX Rally-prototypen, var huvudpersonen i Iron Road Prolog vid Erzbergrodeo 2023 med Antoine Meo (flerfaldig Enduro-världsmästare och europeisk Supercross-mästare) som tog den till seger i twincylinderklassen (se film nedan).

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 05

DesertX Rally har fått en högt monterad främre stänkskärm, Kayaba-fjädring med ökad fjädringsväg med closed cartridge framgaffel med  ”Kashima Coating”-behandling på ytterbenen och DLC på innerbenen, och stötdämpare med större kolv, och nya trådekrade hjul, hasplåt av kolfiber, Justerbara broms- och växelpedal tillverkade av smidd aluminium, placerar sig otvetydigt DesertX Rally sig som en motorcykel designad för att ta sig an de mest extrema äventyren.

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 07

Fram har fjädringsvägen ökat med 20 mm, till totalt 250 mm. Bakdelen finner vi en aluminiumsvingarm med en annan fästpunkt jämfört med standard DesertX, med en fullt justerbar stötdämpare med en större kolv, och där fjädringsvägen ökat med 20 mm, till totalt 240 mm. Slutligen, för att förbättra hanteringen i den mest krävande terrängen, kommer DesertX Rally med en justerbar Öhlins styrdämpare.

MY 2024 DESERTX RALLY 28 UC557865 High

De nya fjädringskomponenternar har ökat markfrigången, som nu är 280 mm (30 mm mer än standard).

MY 2024 DESERTX RALLY 35 UC557866 High

För att ytterligare förbättra off-road-prestandan är DesertX Rally kittad med hjul som kännetecknas av specifika mått för offroadkörning, robustare och lättare, med trådekrade hjul och Takasago Excel-fälgar.

MY 2024 DESERTX RALLY 28 UC557865 High

DesertX Rally har en 937 cm3 Ducati Testastretta 11° twin med desmodromisk ventildistribution. Maximal effekt är 110 hk vid 9 250 varv/minut och maximalt vridmoment på 92 Nm vid 6 500 varv/minut. De sex körlägena hos DesertX Rally (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally) har Cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC) och Ducati Wheelie Control (DWC) omkalibrerade för det nya chassit och för mer utmanande offroadkörning.

MY 2024 DESERTX RALLY 41 UC557864 High

De elektroniska funktionerna hos DesertX Rally hanteras genom den vertikalt orienterade, högupplösta 5" TFT-färgskärmen som är placerad för att erbjuda optimal synlighet även när du kör stående. Denna display är designad för integration med Ducati Multimedia System som låter dig ansluta din smartphone, vilket aktiverar nya funktioner som musikkontroll, samtalshantering och Turn by Turn-navigering (tillval) med väganvisningar direkt på instrumentering. DesertX Rally erbjuder dessutom ”Utility Bar” som standard för montering av satellitnavigatorn.

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 09

Serviceintervaller för DesertX Rally är var 15 000:e km eller 24:e månad, med kontroller av ventilspelet var 30 000:e km. DesertX Rally kommer också att finnas tillgänglig i en 35 KW-version för A2-körkortsinnehavare.

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 06

DesertX Rally kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare från och med januari 2024. Kontakta din lokala återförsäljare för mer information.

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 10

Ducati DesertX Rally DWP24 Tech spec gallery 1920x1080 11

MY 2024 DESERTX RALLY 19 UC557863 High

MY 2024 DESERTX RALLY 88 UC557867 High

Huvudsaklig standardutrustning – Ducati DesertX Rally 2024:

Testastretta 11° 937cm3 motor med 110 hk vid 9 250 varv/min och 92 Nm vid 6 500 varv/min

Stålrörsram med dubbel-sidig aluminiumsvingarm

Tankkapacitet 21 liter

Hög främre stänkskärm*

Trådekrade fälgar med frästa nav, 21" x 2,15" och 18" x 4", kolstålekrar och Takasago Excel-fälgar med innerslang *

Pirelli Scorpion Rally STR-däck i storlekarna 90/90-21 fram och 150/70 R18 bak (alternativt: Pirelli Scorpion Rally, Pirelli Scorpion Trail II)

KYB Ø 48 mm closed cartridge-framgaffel, 250 mm fjädringsväg, justerbar kompression och returfjädring, Kashima Coating-behandlingar på yttre gaffelbenen och DLC på innerbenen*

Gaffelkronor bearbetade bearbetade ur smidd aluminium *

KYB-stötdämpare med 46 mm kolv, 240 mm fjädringsväg, justerbar hög- och lågtfarts kompressionsdämpning, retur- och fjäderförspänning *

Markfrigång på 280 mm *

Justerbar Öhlins styrdämpare monterad på styret *

6 anpassningsbara körlägen (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally)

4 effektlägen med 3 effektnivåer

Bosch-kurv-ABS justerbar på 3 nivåer

Ducati Traction Control justerbar på 8 nivåer

Ducati Wheelie Control

Motorbromskontroll

Ducati Cruise Control

5-tums färg-TFT-instrumentering med stöd för Ducati Link App och sväng-för-sväng-navigering

Verktygsfack

Ducati bromsljus

Ducati Quick Shift Up & Down (DQS)

Full LED-belysningssystem

Dedikerad Iron Giant-lackering *

Justerbara broms- och växelpedaler av smidd aluminium *

*=Utrustning och funktioner exklusiva för DesertX Rally

Prel ca pris Sverige: 235.000 sek

Prel ca pris Norge: 321.000 nok