Ducati har presenterat nya Panigale V4 R, som använder tekniska lösningar som tidigare varit reserverade för racing inom MotoGP och Superbike-VM.
Modellen är exklusivt utvecklad i tätt samarbete med Ducati Corse-avdelningen och sägs erbjuda banbrytande förbättringar vad gäller nästan alla aspekter: motor, elektronik, chassi och tillbehör, allt designat för att uppnå högsta kvalitet och prestanda, matchat med en slående MotoGP-inspirerad lackering.
Hjärtat hos Panigale V4 R utgörs av nya 998 cm3 Desmosedici Stradale R, en motor som kan nå ett maximalt motorvarvtal på 16 500 varv/minut på sjätte växeln (16 000 på de andra utväxlingarna) och leverera en maximal effekt på 218 hk vid 15 500 varv/minut.
Nya Desmosedici Stradale R, trots alla uppgraderingar, levererar något reducerad motorprestanda jämfört med den tidigare versionen på grund av begränsningen som genereras av att avgassystemet uppfyller den strikta Euro-5-homologeringen. Den fulla potentialen hos denna motor kommer dock till uttryck genom att montera racingavgassystemet, vilket gör att motorn uppges erbjuda 237 hk på topp, 3 hk mer än föregångaren.
Nya insugskamaxlar där ventillyftet ökat med 1 mm. Kolvarna har en DLC-ytbehandling som minskar friktionen mellan kolven och fodret. Nydesignade vevstakar med förbättrad smörjning ökar tillförlitligheten under extrema förhållanden. Ny kolvgeometri minskar vikten med 5 gram, vilket minskar tröghetsmassan, vilket ger ökad tillförlitlighet och minskad inre friktion. Ny torrkoppling med mindre diameter och axiell längd, lättad med ca 800 gram, minskar tröghetsmassan.
En specialutvecklad ny prestandaolja som utvecklats i samarbete med Shell uppges ge 10 % minskning av mekanisk friktion och ska samtidigt ge en ökning av maximal effekt med ytterligare 3,5 hk.
Elektroniska uppdateringar, ny gränssnittsgrafik hos instrumenteringen och ny programvara för Engine Brake Control EVO 2 ska göra Panigale V4 R ännu snabbare och öka dess potential vid racing.
Den nya Engine Brake Control EVO 2-mjukvaran hos Panigale V4 R ska ge förbättrad stabilitet och precision, under inbromsning och kurvtagning, och tillåter föraren att mer exakt välja den bästa elektroniska inställningen för en specifik bana.
Programvaran har olika växel-för-växel-kalibrering på var och en av de tre valbara körlägena. I den första fasen av bromsningen, när det är liten belastning på bakdäcket, levererar EBC EVO 2 mindre motorbroms, och ökar den sedan när du närmar dig mitten av böjen, där motorbromsingrepp ger det största bidraget till att bromsa motorcykeln och gör det lättare att hålla idealspåret.
Denna modifiering gör det också möjligt att minska risken för låsning av bakhjulet vid hård inbromsning, samtidigt som det möjliggör mjukare växling vid gaspådrag.
Vid fullgasväxling, typisk för bankörning, är Ducati Quick Shift-systemet (DQS) uppdaterat för att ge mjukare växlingar, vilket samtidigt bidrar till bättre motorcykelstabilitet och kapade varvtider.
Utöver dessa förändringar finns det också en uppdatering av kylfläktstyrningen, som nu kan erbjuda bättre hantering av driftstemperaturer under intensiva bankörningspass. Dessutom ska detta ge större termisk komfort för föraren vid de typiska hastigheterna under landsvägskörning.
Cirkapris Sverige: 450.900 sek
Cirkapris Norge: 528.000 nok