BMW har presenterat nya M RR, en sporthoj homologerad för racing, som fulländats i vindtunneln och vidareutvecklats ute på banan. Den har optimerad aerodynamik och fullspäckad med komponenter av kolfiber, vilket enligt BMW resulterat i en torrvikt på 170 kilogram och en topphastighet på 314 km/h.
Den 999 cm3 fyrcylindriga radmotorn, med BMW shiftCam, erbjuder 212 hästkrafter som bäst vid 14,500 varv per minut och maximalt 113 Newtonmeter vridmoment vid 11,000 varv per minut.
Motorn hos M RR har en maximal rotationshastighet på 15 100 varv per minut och har bevisat sig i Superbike-VM. En prestandanivå där varje millimeter räknas: Några höjdpunkter: helt CNC-bearbetade insugssportar, lätta 2-rings smidda kolvar med kolvringar optimerade för avsevärt minskad oljeförbrukning, smala och lätta vipparmar, titanventiler, optimerade kamaxlar och en Pankl vevstake i titan som är 340 g lättare än motsvarande hos S 1000 RR, och ger minskad friktion. Dessutom BMW ShiftCam-teknologi för variabla ventiltider och ventillyft samt ett insugssystem med kortare insugstrattar som ger en optimerad laddningscykel vid höga motorvarvtal.
De vintunnelsoptimerade front- och sidokåporna är tillverkade av kolfiber för att säkerställa högre prestanda och öka topphastigheten med 8 km/h. Dessutom avlastar den nya aerodynamiken föraren genom att minska turbulensen på förarplats: för uthållig, snabb, fokuserad körning. De nydesignade M-vingarna i kolfiber ökar framhjulets nedåtkraft med upp till 6,3 kg – även vid nedlägg genom kurvor. Och uppges ge 22,6 kg nedåtkraft vid 300 km/h, vilket ger förare mer självförtroende under extrema nedlägg och vid höga kurvtagningshastigheter.
M-bromskanalerna och valfria M Aero-hjulkåpor skapades i samarbete med BMW Motorsport-experter. M-bromskanalerna är direkt integrerade i de nya framhjulsskärmarna, som i sin tur har optimerats för förbättrat luftflöde runt gaffelbenen och bromsoken. M-bromskanalerna används för första gången hos en serietillverkad motorcykel och sänker temperaturen på bromsoken. M Aero hjulkåpor, också gjorda av kolfiber, minskar turbulensen vid framhjulet.
Hjärtat i chassit är en ram i aluminium, som även inkluderar fullt justerbar upp och nedvänd framgaffel och en centralt placerad stötdämpare bak med Full Floater Pro-kinematik, vilket ska ge ännu bättre chassiprestanda.
M RR Launch Control ska ge dig den perfekta starten på racet, och Pit Lane Limiter vet när den ska kontrollera kraften. Växlingsassistenten Pro hjälper dig att växla snabbt, utan att använda kopplingen för varje växling. Dessutom hjälper, totalt 7 körlägen, två justerbara gasegenskaper och tre inställningsmöjligheter för motorns dragmoment dig att anpassa din körning perfekt till den aktuella banan.
Svenskt pris: från 373 700 SEK