Till 2021 blir alla Ducatis motorcyklar i Streetfighter V4-serien kompatibla med avgasreglerna Euro 5, med oförändrade maxeffekt- och vridmomentvärden.
Streetfighter V4 Euro 5 har en toppeffekt på 208 hk (153 kW) vid 13 000 rpm (250 rpm högre än EURO 4-versionen) och ett vridmoment på 12,5 Kgm (123 Nm) vid 9 500 rpm (2000 rpm lägre än EURO 4 version). Dessa värden, erhållna tack vare en ny kalibrering och det nya avgassystemet, ska göra motorcykeln ännu roligare på slingrande vägar.
För att uppfylla den nya europeiska standarden gällande utsläpp av farliga avgaser har olika ändringar gjorts hos Desmosedici Stradales avgassystem och motorkalibrering.
Ljuddämparen, oförändrad ur estetisk synvinkel, använder större katalysatorer (+10 mm i längd) och med en ny teknik för inblandning av ädla metaller, vilket är viktigt för att maximera förmågan att omvandla förorenande gaser. Längderna och dimensionerna på avgassystemet har optimerats för att minimera antändningstiden för katalysatorn, samtidigt som motorns prestanda uppges bibehållas oförändrad.
Jämfört med Euro 4-modellerna har bakre grenröret förkortats med 100 mm och minskat i diameter från 42 mm till 38 mm. Den nya utformningen gjorde det möjligt att använda en kompaktare bakre värmesköld. Med målet att begränsa avgasutsläppen sitter fyra lambdasonder på plats, en för varje cylinder, som ska möjliggöra en mer förfinad kontroll av mängden injicerat bränsle.
Alla Streetfighter V4-modeller i 2021-serien kommer med nya främre broms- och kopplingspumpar, båda självavluftande och av samma modell som de användes för första gången hos Superleggera V4. De nya pumparna har utformats med en konfiguration som möjliggör en ”naturlig” självavluftning, vilket eliminerar behovet av att avlufta systemet i händelse av luft i kretsen.
Hela Streetfighter V4-sortimentet för 2021, inklusive Dark Stealth-färgschemat för "S" -versionen, kan redan beställas hos Ducati-återförsäljare och kommer att finnas tillgängligt från och med november 2020. Mer information finns på Ducati.com