Inför 2021 är Yamaha på väg att förstärka sin ställning i Hyper Naked-kategorin med lanseringen av den helt nya MT-09-modellen, som sägs vara lättare, starkare och mer tekniskt avancerad än föregångaren, på alla områden.
Nya MT-09 uppges leverera ännu mer dynamisk prestanda och smidigare köregenskaper. Den helt nya MT-09 kommer som standard med elektronisk styrteknik och utrustning på toppnivå.
En viktig framgångsfaktor för MT-09 är den spännande prestandan hos den 3-cylindriga motorn med crossplane-teknik. För att uppnå ökat vridmoment och en smidigare känsla har 2021-motorn med EU5-standard fått en ny design och lägre vikt. Praktiskt taget alla större komponenter är nya, inklusive kolvar, vevstakar, kamaxlar och vevhus, och trots den större kapaciteten och högre effekten uppges 2021 års kraftpaket – inklusive det nya avgassystemet – vara 1700 gram lättare än den tidigare designen.
Motorkapaciteten har ökats till 889cm3 genom att cylinderdiametern ökats med 3 mm, och de extra 42 cm3 ökar det maximala antalet hästkrafter med 4 hk till 119 hk vid 10 000 varv/minut. Men den viktigaste förbättringen – hittar du i CP3-motorns högre vridmoment. Högsta vridmoment på den nya motorn är 93 Nm och detta uppnås redan vid 7 000 varv/minut – hela 1 500 varv/min lägre ner i registret än tidigare.
Högre nivåer av linjärt vridmoment vid lägre motorvarvtal ska öka den verkliga prestandan hos nya MT-09 så att föraren kan utnyttja den vägfokuserade kraften till fullo vid vardagskörning.
En annan viktig uppdatering hos den nya 889cm3-motorn är det helt nya bränslesystemet. Medan den nuvarande MT-09 har sina bränslespridare direkt på topplocket har den helt nya modellen bränsleinjektorerna monterade på spjällhusens sida, och bränslet injiceras på baksidan av insugsventilernas huvuden.
Det här systemet ger bättre bränsleatomisering och ska även minska mängden bränsle som fastnar på insugsportens väggar, vilket i sin tur sägs bidra till den nya modellens fminskade bränsleförbrukning.
Yamahas Chip Controlled Throttle (YCC-T) på MT-09 har uppgraderats för 2021 med en ny Accelerator Position Sensor Grip (APSG). Det här lätta Ride-by-Wire-systemet liknar det hos YZF-R1-och R1M.
Det lätta avgassystemet har en ny design med symmetriska avgasrör på höger och vänster sida, och uppges vara 1400gram lättare än det tidigare systemet, och har trimmats speciellt för att skapa en ökad känsla av vridmoment när föraren accelererar från stillastående eller kör ut ur en kurva i låg hastighet.
För att matcha 2021-modellens ökade motorprestanda har växlingen optimerats genom en lätt höjning av förhållandena mellan 1:ans och 2:ans växel, och för en bra känsla vid växling har en nydesignad växelspak tillkommit. För att hantera det ökade vridmomentet används ett nytt material till friktionsplattorna i A&S-kopplingen.
2021 års MT-09 har ett helt nytt och lätt CF-formgjutet Deltabox-chassi i aluminium. Yamahas CF-teknik har möjliggjort den tunnaste väggsektionen på en formgjuten Yamaha-ram någonsin. Den nydesignade aluminiumramen, underramen och svingarmen uppges vara 2,3 kg lättare än den tidigare konstruktionen, vilket ska bidra till den ökade smidigheten hos 2021 års MT- 09-modell.
För förbättrade köregenskaper har balansen mellan längs- och sidogående styvhet samt vridstyvhet förändrats, med en 50% ökning av den längsgående styvheten för höga nivåer av stabilitet vid körning rakt fram.
Jämfört med den nuvarande svingarmen som har en "bananformad" högersektion har den nya 250 g lättare aluminiumsvingarmen en mycket rakare högersida för ett mer symmetriskt utseende. För att uppnå ökad stabilitet vid kurvtagning och även vid körning i rak linje är 2021 års svingarm monterad mellan ramkonstruktionen och inte på utsidan av ramen som tidigare. Den nya svingarmsdesignen reducerar den ofjädrade vikten och kompletterar den nya ramens
För att framhäva köregenskaperna hos nya MT-09 har Yamaha även utvecklat en avskalad design utan allt överflödigt för att ge den ett dynamiskt och smidigt utseende ur varje vinkel.
Den slimmade sadeln och den spetsiga bakdelen – tillsammans med den totala frånvaron av sidokåpor och andra onödiga tillägg – hjälper till att framhäva det nakna och snygga utseendet hos denna Hyper Naked-modell som uppges väga 189 kg – 4 kg mindre än den nuvarande modellen.
Körställningen har designats för att passa förare i olika storlekar. I synnerhet har formerna på delar som bränsletank och sadel förnyats för att ge föraren känslan av att vara ett med maskinen.
Nya MT-09 är den första Yamaha Hyper Naked-modellen som är utrustad med en högteknologisk 6-axlig IMU, en av branschens mest avancerade intelligenta elektronikdelar. Den har utvecklats från det system som har använts på YZF-R1 sedan 2015 och den 6-axliga IMU:n på nya MT-09 är 50 % mindre och 40 % lättare tack vare en grundlig genomgång av sensorlayouten.
Den 6-axliga IMU:n känner ständigt av riktningsförändringar framåt och bakåt, uppåt och neråt samt åt vänster och höger – liksom vinkelhastigheten i maskinens lutnings-, roll- och girriktningar – och kan då skicka data i realtid till ECU:n som kontrollerar de elektroniska förarhjälpmedlen. Den klassledande uppsättningen av förarhjälpmedel omfattar Lean Sensitive Traction Control System (TCS), Slide Control System (SCS) samt LIFt Control System (LIF) hos framhjulet och Brake Control- systemet (BC).
Genom att övervaka hastighetsskillnaden mellan fram- och bakhjulen hjälper motorcykelns lutningskänsliga TCS till att optimera drivkraften hos det bakre däcket under acceleration. SCS har utvecklats från systemet som blivit så populärt bland YZF-R1-förare. Det justerar kraften när det bakre däcket är på väg att börja spinna, så att föraren kan fokusera på sin körning. På samma sätt gör LIF det möjligt för föraren att koncentrera sig på vägen framför sig genom att justera motoreffekten för att styra det främre däckets lyft och när motorcykeln börjar dra och accelerera. Det fjärde elektroniska förarhjälpmedlet är den BC som anpassar bromstrycket fram och bak, vilket bidrar till att förhindra att däcket låser sig under hård bromsning både rakt fram och när motorcykeln lutar i exempelvis kurvor.
De nya 3,5-tums TFT-instrumenteringen har en skärm i fullfärg som visar tydliga och exakta data. Dess lätta konstruktion och medelstora layout har valts för att sömlöst smälta samman med den nya LED-strålkastaren och bevara den kompakta och smidiga känslan från förarens synvinkel.
Varvräknaren av stapeltyp ändrar färg när varvtalet stiger respektive sjunker, och på displayen finns bland annat en klocka, växelindikator, vatten- och lufttemperatur. Den nya displayen är länkad till den 6-axliga IMU:n, och föraren kan välja önskat läge för de elektroniska hjälpmedlen via en knapp på styret.
Den nya strålkastardesignen på MT-09 är kompakt, kraftfull och modern. LED-strålkastaren har en enkel, central bifunktionell projektorstrålkastare med flera LED-lampor som skapar en bred, jämn och kraftfull ljusbild. Temat fortsätter baktill, där det lätta LED-bakljuset projicerar en Y-formad ljusbild.
För snabb och smidig växling får MT-09 ett Quick Shift-system (QSS) som ger sömlös och kopplingsfri uppväxling med full gas och mjuk nedväxling.
Nya MT-09 kommer även med nya Spin Forged-fälgar med 10 ekrar: Yamahas lättaste någonsin.
Den här exklusiva Spin Forged-tekniken utvecklades av Yamaha och går ut på att de gjutna fälgarna hettas upp och snurras i hög hastighet samtidigt som tryck appliceras på kanterna så att de endast blir 2 mm tjocka, samtidigt som de behåller sin oerhörda styrka.
All viktbesparing ger en omedelbar prestandafördel, och det här stämmer särskilt väl när det gäller ofjädrad vikt, där till och med en väldigt liten minskning bidrar till förbättrade köregenskaper, enklare styrning och ökad fjädringsprestanda. De nya Spin Forged-hjulen fram och bak är 700 g lättare än tidigare, vilket i hög utsträckning bidrar till den nya modellens smidiga köregenskaper.
De nya lätta KYB 41mm framgaffeln är fullt justerbara vad gäller fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning. Den bakre fjädringsdesignen har ändrats och den nya fullt justerbara KYB-stötdämparen bak är precis som framgaffeln grundinställd för att passa det helt nya chassit med en betydligt lägre ofjädrad vikt.
Alla de viktigaste delarna hos nya MT-09 har omarbetats och uppgraderats ordentligt inför 2021, och för att matcha den högre motorprestandan och den mer dynamiska chassikaraktären har den fått ett nytt främre bromssystem av YZF-R1-typ.
Den här supersport-bromstekniken ger en mer linjär tillförsel av hydrauliskt tryck till de dubbla främre skivbromsarna för utmärkt kontroll, med en Nissin radiell huvudcylinder där kolven rör sig parallellt med bromshandtaget.
Nya MT-09 kommer i tre färger: Storm Fluo, Icon Blue och Tech Black. Leveranser till europeiska Yamaha-återförsäljare kommer att påbörjas under mars 2021.
{gallery}YamahaMT09-2021{/gallery}