Som ett led i Ducatis säkerhetsfrämjande program ”2025 Safety Road Map” kommer den italienska tillverkaren satsa på radarövervakning fram och bak på framtidens motorcyklar.
Ducati har tidigare lanserat Multistrada 1200 D|air® (som är sammankopplat med Daieneses Airbag-system), och Kurv-ABS, vid sidan om andra tekniska hjälpmedel som “vanliga” ABS-bromsar, antispinn och “bakhjulslyfts-detektering” och “anti-wheelie”.
Fas ett i ”2025 Safety Road Map” är redan påbörjad: Kurv-ABS (ABS Cornering) ska finnas på alla Ducati-motorcyklar. Nu är det dags för nästa fas. Sedan en tid har Ducati testat framtidsorienterade radarsystem som snart ska monteras på en produktionsmotorcykel. Systemet, som kallas ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) är ett avancerat hjälpsystem som ska öka förarsäkerhetsnivåerna via ett antal sensorer, inklusive radar. Dessa kan i synnerhet ge feedback om omgivningen - förhindra eventuella kollisioner med hinder eller andra fordon genom att varna föraren.
Ducati började utveckla dessa system redan 2016. Arbetet har lett till utvecklingen av ett varningssystem baserat på en bakre radar, som kan identifiera och särskilja fordon som finns i ”döda vinkeln" (dvs. den del av vägen som inte syns antingen direkt eller i sidospeglarna), eller fordon som närmar sig i hög hastighet bakifrån. För att framhäva det tekniska och vetenskapliga värdet av detta forskningsprojekt, utvecklat i ett samarbete mellan Ducati-anställda, universitetsforskare och doktorander, inleddes i maj 2017 en patentansökan avseende systemstyrningsalgoritmerna och en vetenskaplig publikation presenterades vid IEEE - Intelligent Vehicles Symposium IV) den 11-14 juni 2017, vid Redondo Beach, CA, USA.
Förra året valdes en primär teknisk partner för att säkerställa systemets lämplighet för produktion - genom att komplettera paketet med en andra radarsensor placerad fram. Syftet med denna enhet är att hantera den adaptiva farthållaren, vilket tillåter ett visst avstånd (som kan ställas in av användaren) till fordonet framför, och varna föraren för eventuella risker för kollisioner framifrån. Alla dessa system, tillsammans med ett avancerat användargränssnitt som är utformat för att varna föraren för aktuella faror, kommer att finnas tillgänglig på åtminstone en av Ducati-motorcyklarna av 2020 års modell.