Honda Monkey är nog mest känd som en liten och charmig 70-talsikon, men den dök faktiskt upp redan 1961. Från början togs modellen fram som en knattehoj på 49 kubik för nöjesparken Tama Tech i Tokyo. Den blev så populär att Honda utvecklade en gatversion som började exporteras till Nordamerika och Europa 1963. Modellen hade en karakteristisk kromad tank, hopfällbart styre och 5-tumshjul utan fjädring.
Det som gjorde maskinen så populär var den gulliga designen, det minimala formatet, den låga vikten och massor av smidig körglädje i stadstrafik. 1969 växte hjulen till 8 tum och 1970 blev modellen ännu populärare, tack vare den löstagbara framgaffeln som gjorde att maskinen fick plats i bagageutrymmet på småbilar.
1978 började Monkeys riktiga glansdagar när designen uppdaterades med en droppformad bränsletank, samtidigt som modellen blev enormt populär bland husbilsägare som ville ha ett smidigt fordon att ta sig fram med när husbilen stod parkerad. Det var under den här perioden som Monkey fick sina miljontals anhängare. Den 3-växlade växellådan med centrifugalkoppling gjorde maskinen mer lättkörd än en vanlig motorcykel, och på så sätt fick tusentals förare sin första mc-upplevelse på just en Honda Monkey.
Modellen var så kul och lättkörd att den antagligen har betytt mer än någon annan maskin för att sälja in begreppet motorcyklar hos den breda allmänheten. Monkey har verkligen en tidstypisk stil med sina bulliga däck, aphängarstyre i miniatyr, den lilla bränsletanken och den stora mjuka sadeln, men samtidigt är både stilen och populariteten tidlösa.
2. Modellöversikt
Design, lackering och kromdetaljer påminner om originalet.
Luftkyld 125-kubikare med 6,9 kW, 11 Nm och 67 km/l.
Stålram, inverterad framgaffel, dubbla bakre stötdämpare och 12-tumshjul.
107 kg våtvikt, 1155 mm hjulbas och 775 mm sadelhöjd.
All belysning är av LED-modell.
Efter framgångarna med MSX125 på senare år, som visade att det finns stort intresse för en tuff stadshoj i miniformat, är det nu dags för namnet Monkey att återvända i en modern tappning redo för livet i moderna städer.
Honda utgick från den ursprungliga Monkey-designen när den nya modellen togs fram. Profilen är trapetsformad och framhäver den kompakta längden, samtidigt som det utstrålar fyllighet och attityd. Designen präglas av enkla och runda ytor och linjer.
Den blanka bränsletanken rymmer 5,6 liter och är lackerad i samma färg som ram, svingarm och bakre stötdämpare. Som kronan på verket pryds tanken av ett emblem med den klassiska Honda-vingen. Det märks på detaljerna att den nya versionen är en hyllning till originalet: högt monterad fram- och bakskärm av kromad stålplåt, ljuddämparens perforerade värmeskydd, runda backspeglar och högt styre.
På samma gång finns det modern teknik bakom det klassiska utseendet: en rund LCD-instrumentpanel med hastighetsmätare (som blinkar lekfullt när tändningen slås på), vägmätare med dubbla trippmätare och digital bränslemätare. All belysning består av LED-lampor och den vågformade nyckeln (med den gamla Honda-vingen) har en kvitteringsfunktion som gör att lamporna blinkar när man trycker på en knapp, så att hojen blir lättare att hitta på en full parkering. Dessutom har enkanals ABS-systemet en tröghetsmätare (IMU) som minskar bakändans lyft vid hård inbromsning.
Kraftkällan hos Monkey är en horisontell encylindrig 125-kubikare med enkel överliggande kamaxel. Motorn har insprutning, luftkylning och 52,4 x 57,9 mm borrning x slag. Kompressionen är 9,3:1, effekten är 6,9 kW vid 7 000 varv/min och vridmomentet är 11 Nm vid 5 250 varv/min. Växellådan har 4 växlar och bränsleförbrukningen uppges ligga på 67 km/l (WMTC).
Monkeys stålram sägs vara optimerad för bästa balans mellan styvhet och följsamhet för att passa de flesta körförhållanden. Maskinens runda designtema fortsätter ända ut till svingarmen som har ett ovalt tvärsnitt.
Hjulbasen är 1155 mm, styrvinkeln 25°, försprånget 82 mm och svängradien bara 1,9 m. Våtvikten är 107 kg och sadelhöjden är 775 mm. Sadeln är tillverkad av polyuretan med hög densitet för maximal komfort.
Den inverterade framgaffeln har en Alumite-beläggning och baktill sitter dubbla stötdämpare med 104 mm fjädringsväg. Markfrigången är 160 mm. Bromsarna består av en 220 mm skiva fram och en 190 mm skiva bak tillsammans med IMU-styrd ABS (tröghetsmätare). 12-tumsdäcken är tjocka och grovmönstrade med dimensionen 120/80-12 65J fram och 130/80-12 69J bak.
Monkey 125 2019 finns i tre färger:
Banana Yellow/Ross White
Pearl Nebula Red/Ross White
Pearl Shining Black/Ross White
Ca pris 44.900kr (inkl.moms).
Tekniska specifikationer
Motor | 4-T,L-KYLD |
Cylinderarrangemang | 1-CYL |
Ventiler/cylinder | 2 |
Kamaxelarrangemang | SOHC |
Slagvolym | 125 cc |
Cylinderdiameter | 52.4 mm |
Slaglängd | 57.9 mm |
Kompressionsförhållande | 9.3 : 1 |
Effekt | 6.9 kW / 7000 v - 9.38 hkr |
Moment | 1.12 kpm / 5250 v |
Växlar | 4 |
Startanordning | EL |
Batteri | YTZ5S |
Frambroms | 1-220MM |
Bakbroms | 1-190MM |
Längd | 1710 mm |
Bredd | 755 mm |
Höjd | 1029 mm |
Axelavstånd | 1155 mm |
Sitthöjd | 776 mm |
Markfrigång | 160 mm |
Framdäck | 120/80-12 |
Bakdäck | 130/80-12 |
Tankvolym | 5.6 |
Bränsleförbrukning | 67 km/liter (WMTC) |
Torrvikt | - |
Tjänstevikt | 107 kg |
Bromssystem | ABS |