MV Agustas specialmodeller har historiskt sett varit en internationell succé. Inte minst i det "förlovade frihetslandet". Den framgången är nu tänkt att fortsätta med nya Brutale 800 RR America. Namnet är inget nytt. Faktum är att den första MV Agustan med namnet "S America 750" kom redan 1975. Det var en 75-cylindrig, 4-cylindrig luftkyld motor med dubbla överliggande kamaxlar.
Därefter passerade 25 år tills USA-taggen återkom på en MV Agusta-tank: det var den första Brutalen, även det med en 4-cylindrig motor, vars specialversion stoltserade med de röda, vita och blåa färgerna från den amerikanska flaggan. År 2012 dök åter en America-specialversion upp hos populära 4-cylindriga Brutale.
Den senaste Brutale 800 RR America är istället utrustad med en 3-cylindrig radmotor. Den specialversionen har utvecklats med Brutale 800 RR som bas, en modell som just har genomgått en långtgående uppdatering. Förutom en fullständig omformning av växellådan – är motorcykeln full av tekniska uppgraderingar. En ny balansaxel och nyutvecklad primärtransmission, optimerad form hos inlsugs- och avgaskanaler plus nya ventiler är bara några av de många nyheterna på den här motorcykeln. Elektronisk motorstyrning har också uppgraderats med nya algoritmer och motormappningar. Traction Control har uppdaterats ytterligare. Chassisutvecklingen har också fortgått, vilket ska öka motorcykelns totala styvhet.
Denna numrerade specialversion har ett antal särdrag, som börjar med ett metallblått färgschema. Tanken stoltserar med ett stjärnmotiv, precis som den på 1973 års 750 S. Flera delar har fått blank svartlackering, såsom främre framskärmen med MV Agusta-logotypen och kylarvingarna som toppats med "America Special Edition".
Sadeln har fått synliga sömmar, och specifika material för förar- och passagerarzon och komforthöjande vaddering.