Under torsdagen provkörde Fastbikes.se 2020 års Triumph Thruxton RS på härligt slingrande vägar i södra Portugal. Inom kort kommer du kunna läsa reportaget, men redan nu kan du ta del av första intrycket från körningen.
Personligen gillar jag utseendet hos den grå versionen bättre än den svarta, men smaken är ju som bekant högst personlig. Totalt sett är det här en ännu bättre version av föregångaren. Den har blivit lättare, starkare och smidigare. Och som pricken över i har modellen försetts med nya däck (Metzeler Racetec RR) som erbjuder bra grepp under såväl torra som blöta förhållanden.
Jag är 183 centimeter lång, och körställningen passar förvånansvärt bra. Under provkörningen sätter jag mig på hojen och bara kör. Inget sticker ut eller irriterar.
Det enda som jag noterar som kan vara värt att nämna så här efter första intrycket är att den gör sig bäst i ”Road”-läget vid lite långsammare körning och körläget ”Sport” under lite aktivare körning. Då jag kör lite långsammare med sportläget aktiverat blir gasresponsen lite ryckig. Detsamma gäller fjädringen. Standardinställningen funkar bäst under lite mer aktiv körning, och blir lite stötig vid långsammare körning. Men det här är inget problem eftersom fjädringen (Showa fram och Öhlins bak) är fullt justerbar och därför enkelt går att anpassa efter dig och din körstil. Dubbla radiellt monterade fyrkolvsok från Brembo erbjuder rejält med bromsverkan, med fin känsla.
På prislappen står det 155 000 kronor. Och om du känner för att spendera ännu mer så finns det gott om tillbehör att personifiera motorcykeln med. Kanske en toppkåpa tillsammans med lägre placerat clip-on-styre som pricken över i?
Reportaget med en mer omfattande utvärdering, tillsammans med mer fakta om motorcykeln kommer inom kort att publiceras här på Fastbikes.se.