Italienska Beta har presenterat sina nya 2025 års 2-takts- och 4-takts-enduromodeller som kallas RR X-Pro.
Beta menar att modellerna inte ska förväxlas med Race Edition-modellerna. Det finns åtta RR X-Pro-modeller tillgängliga, alla med olika personlighet och attityd. 125, 200, 250 och 300 2T-modeller tillsammans med 350, 390, 430 och 480 4T.
Modellerna har bland annat försetts med en ny ram med 20 mm lägre sitthöjd, en helt ny framgaffel med enkel fjäder, elastomeriska styrfästen, kylvätskespillreservoar, samt en ”hjälp-mig-loss”-rem på framskärmen och nya plastdetaljer.
Den helt nya ZF SHC framgaffeln är lättare än tidigare standard RR-modellers design genom att använda en fjäder hos det högra gaffelbenet som inkluderar en fjäderförspänningsjustering medan all gaffelkompression och returdämpning hanteras på vänster sida. Som ett komplement till framgaffeln sitter isoelastiska styrfästen från XTrig på plats. dessa fästen uppges minska vibrationer. Den bakre stötdämparen är också ny med uppdaterade ventilinställningar som ska matcha den helt nya SHC-framgaffeln.
Sitthöjden har minskats med 20 mm för att sänka tyngdpunkten och ge föraren bättre fotfäste när det blir tufft. En griprem på framskärmen är en ny funktion som lagts till utifall framhjulet behöver lyftas ur en extrem situation.
En ny ram vars design har hämtats från RR Race Edition och RX-modellerna. Denna nya ram ger en biffigare ryggrad som är starkare än tidigare modeller och ska ge förbättrad kontroll genom mindre flex. Tillsammans med den nya ramen har en ny huvudcylinder för bakbromsen från Nissin lagts till för att ge förbättrad bakbromsprestanda. Denna nya behållare rymmer en större volym vätska som ska hjälpa till att kyla ner systemet under extrema inbromsningar.
RR X-Pro-modellerna har sitt eget distinkta utseende med nya plastdetaljer, med en nydesignad främre strålkastarmask, nya tankkåpor och en ny bakskärm. Ny grafik toppar modellernas utseende.