EICMA är namnet på världens största motorcykelmässa, som årligen äger rum i italienska Milano. Johan Ahlberg och Mikael Samuelsson från Fastbikes.se var på plats, och här kan du läsa mer om resan och besöket på den intressanta och roliga utställningen.

Med över tusen utställare fördelade på det stora mässområdet finns det mycket godis för motorcykelentusiaster att se och klämma på. Att jobba på en motorcykeltidning och inte besöka EICMA är i stort sett att anse som tjänstefel. Med dagens teknik kan man visserligen täcka mycket via internet, men det är endast på plats man kan göra egna exklusiva reportage, underhålla gamla kontakter och knyta nya band.


För oss på Fastbikes.se började rapporteringen från EICMA egentligen flera veckor före det att själva utställningen öppnade upp sina portar. Vi har hårdbevakat, delat med oss och fått mejl från våra utländska kollegor som i sin tur kommit över bilder eller information kring olika nyheter. Till sist var det hursomhelst dags att äntligen få se nyheterna i verkligheten, och även provsitta och torrgasa lite...

Tidigt på måndagen klev vi på flyget som förde oss till Milano. Efter en snabb vända till hotellet i närheten av mässområdet hoppade vi in i taxin som tog oss till Ducatis presskonferens som var förlagd till Leonardo Da Vincis tekniska museum i central Milano. Efter en lång, lång inledning där företagets representanter redovisade företagets ekonomiska siffror och försäljningsframgångar, som givetvis är mycket viktigt och något som företaget är märkbart stolt över, var det äntligen dags att få se den nya super-exklusiva och läckra 1199 Superleggera. Modellen kommer endast att säljas i 500 exemplar till omsorgsfullt utvalda köpare. Och i skrivande stund uppger Ducati att strax över 90 procent av exemplaren redan är sålda, trots den saftiga prislappen på cirka 650 000 kronor. Härnäst var det dags för ytterligare lite "mellansnack" om Audis köp av Ducati och lite annat, innan det så var dags för den hastiga presentationen av nya Monster 1200 och Monster 1200S, som du kan läsa mer om HÄR.

Nu var det hög tid att bege sig ut i regnet för att leta sig fram på Milanos bakgator till Via Palermo och La Pelota, för att kolla in Hondas välfyllda presskonferens. Här var det lite mer fart och fläkt då Honda valde att inleda med ett kortare tal och sedan bland upp med lite "action" då olika förare kom inkörandes med respektive nyhet, och förarna var inte vilka som helst, utan bland annat Isle of Man-vinnaren John McGuiness, Rallymästaren Paulo Goncalves (kolla in vår intervju med honom HÄR), världsmästaren i trial - Toni Bou, Pata Honda World Superbike-föraren och 2013 års Suzuka 8-timmars-vinnaren Leon Haslam.

På plats fanns även några av Hondas framtidslöften; Jake Lewis, Filippo Grigoletto och Sabrina Paiuta.
Här mötte vi även såväl svenska som utländska Honda-representanter som såg positivt på framtiden.
Efter Honda-konferensen begav vi oss åter ut på Milanos gator, nu i jakten på ett middagshak där vi utsvultna äntligen lyckades få i oss dagens första varma mål mat. Kort därefter begav vi oss till hotellet för att där jobba vidare på det "mobila kontoret" innan det strax efter midnatt var dags att få några timmars sömn.

Reveljen blåste klockan 07.00 och efter att inmundigat en stadig frukost promenerade vi till mässan för att försöka hinna med att närvara på så många presskonferenser som möjligt under dagen. Vårt fokus låg på att närvara, se och dokumentera så mycket som möjligt, såväl med stillbildskamera som filmkameror, inte att få ut så många nyheter som möjligt på kort tid. Aldrig förr har vi fått med oss så mycket material hem från EICMA som vi redan publicerat eller kommer att publicera framöver. Dessutom kommer våra möten på mässan även komma dig som läsare till del genom fler spännande reportage framöver.

Med start klockan 09.00 var det i stort sett en presskonferens varje halvtimme fram till klockan 18.00, med start hos Polaris som visade upp sina nya Victory och Indian-modeller innan "press-tåget" stormade vidare till Triumph som visade upp sin nya Thunderbird LT och en SE-version av Tiger 800XC, tillsammans med sitt befintliga program.

Därefter gick vi till BMW och kollade in nya läckerbiten R NineT, den nya lättklädda S1000R (som är baserad på sporthojen S1000RR) och nya R1200RT och flera olika balla varianter av R1200GS Adventure.


Hos Kawasaki kunde vi bland att se nya versionen av Z1000 som nu fått ett aggressivare stuk och starkare motor, och den nya maxiskotern J300 som är tänkt som ett vettigt pendlaralternativ i storstadsdjungeln.

Nu var det hög tid att återvända till BMW-montern för vår exklusiva intervju med en av världens främsta motorcykeldesigners, Ola Stenegärd, som är designchef för motorcyklarna hos BMW Motorrad. Han har bland annat varit högst inblandad i utformningen av S1000RR och nu senast R NineT. HÄR kan du höra och se intervjun, där Ola berättar lite mer kring arbetet med att skapa en motorcykel från grunden, och nya R NineT i synnerhet.

Efter ett kortare lunchuppehåll vandrade vi vidare på det gigantiska mässområdet för att vara på plats då KTM visade upp sina nya 2014-modeller och presenterade sina fabriksförare inom olika tävlingsgrenar, bland annat rallyföraren Marc Coma, MX1-mästaren (klassen som nu döps om till MXGP) Antonio Cairoli och Moto3-föraren Luis Salom. KTM visade bland annat upp sina nya RC125, RC200 och RC390, sportmotorcyklarna som bygger vidare på den populära Duke-familjen. Jag fick även äran att se deras nya rally-maskin på nära håll. På plats fanns givetvis även nakenmodellen 1290 Super Duke R, som vi provkört HÄR. Dessutom kan du kolla in vår WEBB-TV från provkörningen HÄR.

I Grannmontern träffade jag även Husqvarnas fabriksförare Joakim Ljunggren, som precis anlänt efter att vunnit det spanska enduromästerskapet och kört sin sista tävling med en Husaberg. Här kan du se vårt WEBB-TV inslag med en intervju med Joakim.


Färden fortsatte till Piaggio-gruppens montrar där vi kollade in 2014-årsmodellerna från Moto-Guzzi, Aprilia, Piaggio och Vespa.

Efter en hastig hamburgerlunch var det dags för den Kalifornien-baserade tillverkaren av eldrivna motorcyklar, Zero Motorcycles att presentera sina 2014-nyheter. Förutom nya typ av instrumentering, häftigare bromsar och 43-millmeters framgaffel hos samtliga mdoellern presenterades även nya Zero SR, som är en "R-version" av Zero S, vilken bland annat sägs accelerera från stillastående till hundra kilometer i timmen på 3,3 sekunder. LÄS MER HÄR...

Hos Harley-Davidson kunde si se deras nya Street 500 och Street 750 som båda har den nya vätskekylda Revolution X-motorn, och där i första hand Street 750 kommer att nå den svenska marknaden under år 2014.

Nu var det dags att åter bege oss till husqvarna för att vara närvarande då de avtäckte sin nya konceptmodell 701, som ger en fingervisning om eventuella supermotomodeller från den blå-gula tillverkaren i framtiden. Deras 2014 års motocross- och enduromodeller har vi redan provkört. Här kan du läsa mer om Husqvarnas motocrossmaskiner, och provkörningen av 2014 års enduromodeller från Husqvarna finner du HÄR.

Kvällen avslutades med en förtrollande uppvisning från Suzuki, som med hjälp av magiska konster presenterade sina nya Burgman-modeller, liksom nya äventyrsmaskinen DL1000 V-Strom ABS som vi ser fram mot att få stifta närmare bekantskap. På plats fanns även en tidig version av MotoGP-racer som Suzuki planerar att äntligen göra comeback med i 2015 års säsong. Vi fick även tillfälle att utföra en trevlig intervju med Klas Östlund från Suzuki (KGK Motor) som där berättar mer om nya V-strom. Intervjun kommer att publiceras här på Fastbikes.se inom kort.

Med tämligen trötta ben begav vi oss åter hem till hotellet, och efter en italiensk Pizza-middag hade vi fyllt på med energi för att fortsätta arbetet några timmar till. Bland annat laddade vi upp hundratalet bilder från mässan, som du kan se HÄR.

Under onsdagen fortsatte vår vandring på mässan. Vi tog ännu fler bilder (som du kan se HÄR) och sökte efter fler roliga prylar. Dessutom träffade vi ännu fler viktiga MC-personligheter och utförde fler intervjuer. Bland annat fick vi oss en intressant pratstund med Touratech:s David Johansson, en intervju som kommer att presenteras på Fastbikes.se senare under veckan.


Förutom allt detta har vi även samlat på oss material till en kommande Webb-TV-sändning som kommer att publiceras här så snart som möjligt. Fastbikes.se gasar vidare in i framtiden...