Idag presenterade BMW sina nya 2014-nyheter, där de stora nyheterna vid sidan om R Nine T är nakenmodellen S1000R, som är baserad på helkåpsförsedda sportmaskinen S1000RR, och R1200RT.
BMW R NineT, Den moderna jubileumsmaskinen med sina klassiska drag, har vi redan sett sedan tidigare, men idag fick vi möjlighet att se och känna på den i verkligheten. Dessutom fick vi den stora äran att träffa självaste Ola Stenegärd, som varit högst delaktig i utformningen av modellen.
BMW hävdar att radfyran som nu anpassats för mer kraft på lägre varvtal, producerar 160 hästkrafter som bäst vid 11000 varv och maximalt vridmoment 112 Newtonmeter vid 9250 varv/minut. Modellen uppges väga 207 kilogram. Chassit med ramen som har motorn som bärande enhet är i stort sett oförändrad mot S1000RR, dock har hjulbasen ökat med 22 millimeter. Med hjälp av en avgasventil har ljuddämparen kunnat lättats samtidigt som en låg ljudnivå kunnat bibehållas. Andra intressanta detaljer är att bensintanken är tillverkad av aluminium samtidigt som modellen är kittad med ett antal elektroniska hjälpmedel, såsom antispinn (ASC), RAce-ABS och två körlägen (Road och Rain). Dessutom finns ytterligare körlägen (Dynamic och Dynamic Pro som tillval).
Svensk pris är 123 1250 kronor och sverigepremiär sker 15 mars 2014.
R1200RT
Den populära 1170-kubiks boxer-motor-drivna maskinen erhåller en fullständig uppdatering för 2014, såväl tekniskt som utseendemässigt, och är numera baserad på samma helt nya 125-hästars motor och drivlina som debuterade på årets helt nya R1200GS. Motorn har updaterats med tyngre vevaxel och lägre utväxling för snabbare acceleration. Motorn producerar 125 hästkrafter vid 7750 varv och 125 Newtonmeter vridmoment vid 6500 varv.
Antispinn och ABS-bromsar är standard liksom de två körlägena Rain och Road. Ytterligare ett körläge "Pro" finns som tillval, och då ingår även assistentsystem för start i backe. Även växelassistenten "Gear Shift Pro" är tillval vilket gör det möjligt att växla både och upp ner utan att behöva använda kopplingen.
Hos chassit som har både Paralever och TElelever finner vi att ramen är ny. Eljustering av fjädringen (ESA) är tillval medan LED-belysning och instrumentering med analog visning av varvtal och hastighet och 5,7-tums TFT-färgskärm.
Svenskt pris för R1200RT är 179.900 kronor och sverigepremiär sker 1 februari 2014.
R NineT kommer att kosta 139.900 kronor och lansering sker under början av 2014.