Under tisdagen visade Suzuki upp sin nya MotoGP-racer tillsammans med nya ABs-kittade Burgman 125/200, liksom nya V-strom som redan presenterats tidigare.

Dagens stora nyhet på landsvägssidan var nya Suzuki V-strom som vi nu fick se i verkligheten för första gången, och jag kan lova att den är mycket ballare än vad den kanske ter sig på bild, och jag ser verkligen fram mot att dra ut på äventyr med den...

Några av höjdpunkterna är den nya 1037-kubiks V-twinnen, Suzukis första anti-spinn-system, ett helt nytt chassi och en design som påkallar uppmärksamhet.

thumb DL1000A_action_010

 

Den nya motorn är en 90-graders V-twin på 1037 kubikcentimeter med 2 millimeter större borrning än hos föregångaren. Genom en rejäl uppdatering av motorns komponenter; kolvar, topplock, cylindrar, kolvringar, vevstakar, kopplingsdetaljer och kylare har motorn inte bara blivit potentare utan även lättare. Motorn har mer effekt, framförallt på botten och mellanregistret. Dessutom lär bränsleförbrukningen ha minskat avsevärt. Antispinn-systemet tar hjälp av olika givare som känner av gasreglagets läge, hastighetsskillnader mellan fram- och bakhjul, och reglerar kraften till bakhjulet vid behov för att på så vis minska risken för bakhjulssladdar.

Toppeffekten anges till 100 hästkrafter vid 1000 rpm, och maximalt vridmoment på 103 newtonmeter vid 4000 rpm. Den nya sex-stegade växellådan har särskilt utvecklats för en mjukare motorgång och där utväxlingen ska passa perfekt för touringkörning. Suzukis inovativa "Suzuki Clutch Assist System (SCAS) fungerar som en slirkoppling för att erbjuda mjukare nedväxlingar samtidigt som själva kopplingsreglaget är lättare att hantera.

Det helt nya chassit med ram och svingarm av aluminium har bidragit till en ökad hjulbas på 1555 millimeter. Bromsarna är med ABS (låsningsfri)-funktion. Fram finner vi dubbla, radiellt monterad Tokico Monoblock broksok tillsammans med 310 millimeters bromsskivor, medan ett enkolvsok greppar kring en 260 millimeters bromsskiva bak. Fram finner vi även en 43 millimeters, upp-och-ner-vänd framgaffel tillsammans med ett 19-tums framhjul. Bak sitter ett 17-tums hjul på plats och en stötdämpare med lättåtkomlig justering av fjäderförspänningen.

 

Burgman 125200

 

Dessutom visades nya Burgman 125 och 200 med ABS-bromsar som standard.Det här är en modell som Suzuki hoppas ska locka många av all världens tvåhjulingspendlare. Båda modellerna är byggda kring samma plattform, där de bränsleinsprutade motorerna (125/200 cm3) och att Burgman 250 väger 2 kiloram mer än Burgman 125 är det som skiljer dem åt. Burgman 125 väger 161 kilogram medan Burgman 200 väger 163 kilogram. Framhjulet mäter 13 tum, sadelhöjden uppges till 735 millimeter och bensintanken lär rymma 10,5 liter.

DSC 0397

 


En annan stor nyhet var givetvis Suzukis nya MotoGP-racer som företaget avser göra comeback med i MotoGP under 2015 års säsong.

Mer info på engelska om Suzuki Burgman 125 / 200 - 2014

*Engine & Transmission
The liquid-cooled, fuel-injected engine delivers consistently strong performance in city traffic. 
And it's powerful enough to keep up with traffic on urban highways.
*Windscreen
A large windscreen helps to keep you comfortable by shielding you from wind, insects, and road debris.
*Disc brakes and ABS
A 13-inch front wheel gives the optimal balance between stability and agility. Even on cobblestones, you enjoy a feeling of confidence.
Front and rear disc brakes with an optional Antilock Brake System (ABS)* deliver all-weather stability and strong stopping power.
*The ABS is a supplemental device for brake operation, not a device for shortening stopping distance. Always remember to reduce speed sufficiently before approaching curves and corners.


*Chassis and Suspension
A lightweight chassis with finely tuned suspension makes the BURGMAN easy to manoeuvre in city traffic and assures plush riding comfort.


ULTRA-FUNCTIONALITY
*Under-seat storage
A capacious, 41-litre underseat storage compartment holds two full-face helmets. It incorporates a lamp for extra convenience at night.


*Front compartment & 12V DC socket
Two front compartments and a lower lockable storage bay keep personal items where you need them. 
The lower lockable storage bay has a 12V DC outlet for charging electronic devices.
Note
·Helmets and luggage items are shown for illustrative purposes only.
·Helmets of certain shapes may not fit in the underseat storage compartment.
·Do not use the storage compartments for items that are fragile, valuable, dangerous, or susceptible to heat.


*Multi-function instrument
To keep you fully informed, big analogue dials flank a digital display that shows a clock, an oil-change indicator, an eco-drive indicator*, and your average fuel consumption.
*The eco drive indicator does not automatically improve fuel economy but may help riders refine their riding efficiency and improve fuel consumption.
Fuel consumption may cary depending on traffic conditions, such as the frequency of starts from stop, distance driven, rate of acceleration throttle use), chosen speed, and maintenance.
*Ergonomics & Dimensions
A 10.5- litre fuel tank expands your riding range to all corners of the urban landscape.
Slim bodywork helps you drive city traffic. Plus, a low seat and cutaway floorboards help you put your feet on the ground with ease.
Hazard flasher lights boost convenience on urban roads. 
A "P" range further enhances convenience by letting you park the BURGMAN with its position lights and tail lights illuminated.


A TOUCH OF LUXURY
*Dual headlight
Sharply styled dual headlights have a bold, elegant look and ensure an excellent view of the road ahead.
*Dual tail lights & Turn signals
Sharply sculpted dual tail lights communicate elegance and agility while ensuring the BURGMAN is highly visible to other road users.
*Double-stitched seat
The contoured seat is plush, comfortable, and elegant. Double stitching adds a distinctively fashionable accent.
*Cutaway floorboards
The cutaway floorboards design help put your feet on the ground with ease.