Full VM-styrning
Sent på måndagskvällen blev det hela klart. Västerås MK: s Johan Carlsson kommer att köra en full säsong i MX1-VM för det tjeckiska teamet Delta Suzuki. För Johan har en dröm slagit in, och för alla motocrossintresserade svenskar blev VM plötsligt otroligt mycket roligare.
- Det känns fortfarande helt overkligt rapporterade Johan morgonen därpå.
Johans slit på den internationella scenen sedan 2004 gav resultat till sist.
Hans envishet och strävan efter att alltid göra sitt bästa tillsammans med en rak, öppen och vänlig personlighet vann honom respekt och vänskap. Detta tillsammans med en imponerande försäsong i Italien är några av ingredienserna som gjort det hela möjligt.
Johan har tack vare sitt tävlande i EM, VM och Kent Eriksson läger i Italien blivit god vän med såväl Marco som Corrado Maddi.
Marco Maddi ska köra i MX2-VM 2009 för nämnda team, och när deras Portugisiske förare i MX1 inte kunde ta platsen, så valde teamet att satsa på Johan.
- Jag var sjukt nervös i bussen på väg till mötet. Men nu efteråt när allt är klart så känns det helt underbart, säger Johan.
Rent konkret innebär dealen följande för Johan lite preliminärt.
Han betalar inget, men får inte heller någon lön. Allt Johan behöver göra är att ta sig till tävlingarna, så servar teamet med crossarna, mekaniker, mat, uppehälle samt att alla avgifter är betalda.
Så som strukturen ser ut inom motocross-VM idag så är det ett väldigt generöst erbjudande.
Det ger Johan chansen att till fullo koncentrera sig på sin insats på banan jämfört med tidigare säsongen då han och hans familj ordnat precis allt själva.
- Jag tänker inte sätta upp några orealistiska mål om mina resultat. De 15 första förarna är fabriksförare och dem lär jag få svårt att slå.
Jag har sagt till teamet vad jag tror att jag kan leverera, och det stämmer ganska så väl in med deras ambition så vi går in i det här med fötterna på jorden.
Jag trivs fantastiskt bra på Suzukis 450, och jag har själv ett setting jag testat fram som fungerar väldigt bra. Tillsammans med teamet så blir det en hel del tester där vi ska hitta vad som fungerar bäst.
Cykeln är grymt bra standard och effekten är det allra minsta problemet, det gäller istället att bygga en motor som gör att jag orkar fullt tempo genom hela heaten, säger Johan.
Det här genombrottet för Johan är ännu så färskt att vi inte har så mycket mer att berätta ännu.
Ni kan lita på att Johan, hans familj och flickvän samt undertecknad är helt överlyckliga, och av alla meddelanden i gästboken så förstår vi att det är många som unnar Johan det här.
De som har hängt med på sidan här de senaste fem åren genom medgång och motgångar vet hur Johan har kämpat. Skador, trasiga bussar, missade kval, vurpor och åter vurpor och där emellan 6000mil i bussen varje år.
Trägen vinner säger ett gammalt ordspråk, och den här gången stämde det.