VM-start

Sedan två veckor tillbaka har Västerås MK: s Johan Carlsson burit på en riktig rolig hemlighet. Han har inte velat annat än att skrika ut det till alla han känner, men var samtidigt rädd för att säga det för tidigt om det skulle bli något problem. Nu börjar dock ryktet att spridas, och då vill fastbikes.se vara först med den glada nyheten.


- Jag kommer att starta i premiären av MX1-VM i Faenza i slutet på mars, bekräftar Johan.

Tack vare uppbackning av alla sina sponsorer och med lite extra hjälp från Tom Andersson på konsultföretaget Etterplan, så blir det i alla fall en svensk bakom grinden i motocrossens finrum när VM 2009 drar igång. Johan kommer att tävla med startnummer 33 på sin Suzuki RMZ450, och han ser fram emot tävlingen något enormt.


- Körningen har gått bra under tiden i Italien, och det gör mig extra motiverad att göra en hyfsad insats och se var jag står. Jag vet inte vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag kommer att ge precis allt för att tacka alla som ger mig chansen att hålla på med det här, säger Johan.


I helgen fortsatte Johan på det inslagna spåret, nämligen att prestera riktigt bra i det tuffa internationella italienska mästerskapet. Den här gången gästade serien Ponte a Egola för den tredje deltävlingen. Nu var Johan ganska kurant från sin handskada, och genast så visade han att resultaten i öppningsronden absolut inte var någon tillfällighet.


- Körningen har gått riktigt bra hela dagen, men tyvärr så bommade jag starterna på det ena eller andra sättet vilket gjorde att det blev jobbiga heat, säger Johan.

Ponte a Egola är en Johans absoluta favoritbanor, men den här gången så hade vädret gjort den väldigt speciell. Banan var harvad sedan flera veckor tillbaka, vilket gjorde att all nederbörd som fallit den senaste tiden inte hade runnit av. Som ett resultat så var det tre decimeter mjukt massa ovanpå en hård botten.


- Det har varit kanonväder i flera dagar, men banan var rejält blöt ändå. Vattnet rinner inte undan alls, och därför blev det snabbt djupa spår i allt det mjuka även på rakorna. Det var svårkört men om man hade tungan rätt i munnen så gick det att hoppa nästan alla hopp som tänkt. Det var kul men utmanande kan man sammanfatta det.

Flera tusen åskådare fanns på plats och såg stora delar av toppen i MX1-VM kämpa om poäng och självförtroende inför starten på VM. Suzukis fabriksteam fanns på plats liksom Yamaha, Honda och Aprilia för att nämna några. Det var stora differenser i tidskvalet där Johan slutade tia i sin kvalgrupp, men han var ändå vid gott mod.


- Jag satte ett hyfsat varv för att vara säker på avancemang, men jag åkte i helt fel spår inledningsvis. Jag följde de djupa spåren men de snabbaste forcerade bara rakt genom sörjan där de kunde hålla fullt, och det gick mycket snabbare. Jag sänkte min tid sex sekunder när jag bytte spår, så det fanns en hel del utrymme för förbättring som ni säkert förstår, förklarar Johan.

I det första heatet gjorde Johan ett bra utsläpp, men all chans till en bra placering försvann i starkurvan.


- Jag blev utträngd av Tanel Leok som i sin tur blev trängd av någon annan. Jag hamnade ute i sörjan som skvätts ut utanför spåren och det var knappt framkomligt. Jag låg på ettans växel för att ta mig upp för backen och varvade som 35: a tror jag. Sedan gick hela heatet riktigt bra. Jag kände mig stark och passerade massor av förare varav en del betydligt mer kända än jag. Jag kom ända upp till 13: e plats och kände mig stark hela heatet, säger Johan.
( Johan slutade 12: a enligt resultatlistan)

Det andra heatet inleddes precis som det första, med en kaotisk starkurva. Nu fick Johan dessutom vatten innanför sina Tearoff och tvingades inleda uppkörningen med händerna som vindrutetorkare.
- I början var det svårt när jag kom ikapp förare, och jag föll på det andra varvet som ett resultat av att jag höll på med glasögonen. När jag kom upp så kom jag ikapp förare med fart, och då kunde jag passera ganska så snabbt och enkelt. Jag kände mig inte fullt så stark som i heat ett, men jag måste ha haft mer krafter än många konkurrenter för jag tog många de sista tio minuterna. Det är rejält mycket jobbigare att köra MX1-cykel, men det fungerar över förväntan faktiskt, sammanfattar Johan sin 16: e plats.

Efter tre deltävlingar ligger Johan på 20: e plats totalt, men då han bara klarat att genomföra två av tävlingarna på grund av handskadan så är resultatet riktigt bra. Johans hand blir allt bättre och bättre, och det som smärtar mest just nu är leden till lillfingret som inte vill bli bra. Dock så stör det inte hans körning alltför mycket.

Johans vecka har annars varit ganska så tung. Att hela tiden köra och sköta allt mekande tar på energin, och då det regnat så mycket också så blir det sena kvällar i garaget för att ha hojen klar för nästa dags träning. I veckan så kommer Johan att träna någonstans där vädret tillåter det, och nästa helg är det tävling igen.

 

www.johancarlsson.com