Förra veckan deltog Fastbikes.se i Kawasakis presslansering med provkörning av 2014 års KX250F och KX450F. Nu presenterar Kawasaki även de övriga modellerna i sitt motocross-sortiment för den kommande säsongen.

Med de fortsatta mästerskapsframgångarna för Ryan Villopoto i det amerikanske mästerskapet AMA Supercross - och imponerande segrar och pallplaceringar i både MX1 och MX2 i Motocross-VM – är intresset för de limegröna förarna stort. Och Kawasaki gör ingen hemlighet av att de storsatsar på motocross inför framtiden.

Som den första i klassen med fabriksutvecklad launch control, som ska underlätta snabba starter, är den nya KX250F inställd på att ta MX2-klassen till en ny nivå under det kommande året. KX250F är nu också utrustad med dubbel bränsleinsprutning och den uppdaterade SFF-gaffeln.

kx851

För KX450F är launch control också en viktig funktion som har skapat många hole-shots för Villipoto och andra förare. Den har samma tre alternativ av "plug-and-play" inställningar som KX250F och det ger 450-ägarna en chans att finjustera ECU:n och se många timmars åk-information via Fi-kalibreringskittet som är ett tillval.

För juniorförarna är den stora nyheten inför 2014 en vad Kawasaki uppger är en rejält uppdaterad KX85 tillsammans med KX65 som även den fått en del nytt.

KX85 finns med både små och stora hjul, för att passa idealiskt för förare av olika längd. Tvåtaktsmaskinen uppges ha fått en 20-procents ökning av det maximala antalet hästkrafter, en designmässig uppgradering och justerbar ergonomisk förarmiljö som standard för 2014, med sex möjliga styrpositioner och två alternativa höjder för styret för både KX85-låg och KX85 hög. Den nya ungdoms-motocrossen sägs nu vara bättre lämpad för ett mycket bredare spektrum av storlek på förare.

Bland andra förändringar är kanske den mest uppenbara den nya designen, som hjälper till att skapa en motocrossmaskin som har en direkt koppling till Kawasakis stora motocrosscyklar.

Inför 2014 har den vattenkylda motorn hos både KX85-låg och hög fått ny kolv med en kolvring, vilket ska minska friktionen och släppa fram mer effekt och samtidigt ge mer vrid. I slutändan är målsättningen att det i sin tur ska bidra till bättre varvtider, större hole-shot-möjlighet och, naturligtvis, möjlighet till flera racesegrar.

 

Race Planning Manager för Kawasaki Motors Europe, Steve Guttridge kommenterar:

"I år är det 40 år sedan de första KX-maskinerna och vad bättre sätt att fira det än med ett av våra starkaste erbjudanden någonsin. Vårt vuxensortiment betraktas med rätta som ett riktmärke i världen för professionell och amatör-motocross. Nu, med tillägg av den fundamentalt uppgraderade KX85-låg och KX85-hög, plus den ståndaktiga "första-stegs-modellen" KX65, kan förare välja att starta och utvecklas under hela sin racekarriär på limegröna maskiner och dra nytta av Kawasakis enastående racingteknik, värdefulla prestandafördelar och Team Green race-vinnande arv "