Honda adderar två nya modeller till deras motocross-utbud för 2014: CRF125F och CRF125FB. Här kan du läsa mer om nyheterna för de yngre förmågorna.

Honda CRF125F (17/14-tums hjul) ersätter CRF80F och delar samma sadelhöjd på 735 millimeter, medan CRF125FB (19/16-tums hjul) med sina större hjul ersätter CRF100F och har samma 785 millimeters sadelhöjd.

MCR1F20143RA-small-wheel-version

Båda versionerna av 2014 års CRF125F har inte bara fått större cylindervolym än dess föregångare, utan dess luftkylda, manuellt fyrväxlade, 125-kubiks SOHC-motor har även anpassats för att erbjuda vad Honda menar är nybörjar-vänligt bottenvrid med en linjär effektkurva genom hela registret. Maximalt vridmoment anges till 10,2 Newtonmeter vid 4500 varv medan maxeffekten uppges till 8,16 hästkrafter vid 7000 varv. Tillägget av elstart gör också livet lättare för alla typer av förare, inte minst de yngsta.

Framgaffeln har 31-millimeters ben och 140 millimeters slaglängd. , medan den nya hydrauliska främre skivbroms har en 220-millimeters bromsskiva. Bak finner vi en 95-millimeters trumbroms.

I skrivande stund är svenska pris, och datum för Sverigepremiär inte känt.