Amerikanska Electro & Company tillverkar YZ-EMX, ett så kallat bolt-on kit som omvandlar din Yamaha YZ-motorcross till eldrift.
YZ-EMX-satsen är en komplett elektrisk konvertering för 2018+ YZF-chassi. Det inkluderar ett 5,7 kWh batteri med snabb-skifte, lätt aluminiumkonstruktion och 35 000 watt (ca 45 hk) maximal motoreffekt.
YZ-EMX-satsen kommer med kontrollenheten TruMoto Zapper, som är kompatibel med iOS- och Android-appar som ska underlätta att anpassa olika konfigurationer med din smartphone.
YZ-EMX är skapt för att vara kompatibel för 2018+ Yamaha YZF-chassi, som tillsammans med företagets 5052 & 6061-fästen uppges se till att behålla korrekt ramstabilitet/flex utan att lägga till någon extra vikt.
E&C-teamet uppger en kör-redo vikt på 110 kg, med en bibehållen viktfördelning på 47% fram och 53% bak. Detta sägs ge den perfekta körkänslan och motorcykelbalansen.
Priset för kittet startar på $4,999 (i skrivande stund cirka 48,000 kronor), och enligt Electro & Company finns möjlighet att beställa och få kittet transporterat till Sverige (kunden betalar frakt och eventuell tull).
Företaget erbjuder i dagsläget även elkit för 2002–2008 års KTM 65 SX, och Yamaha YZ85 (2002 – 2020).
SNABBA FAKTA - YZ-EMX KIT
Ramkompatibilitet: 2018-2022 YZ450F och 2019-2023 YZ250F
Motor: QS138 V3 (växelreducerad borstlös motor)
Toppeffekt: 35 000 W (47 hk)
Max hastighet: 105+ KM/H
Batteri: Litiumbatteri 76V 75Ah ELLER 76V 60Ah
Räckvidd: upp till 100 KM
Laddningstid: ca 2 timmar via 220v snabbladdning
Styrenhet: E&C TruMoto Zapper (inställd till 35kW) - Fullt justerbar via TruMoto-appen på IOS/Android. ELLER EM260S (avstämd till 28kW)
Display: Endast voltmätare och/eller Trumoto App Display
Drivkedja: 520
Material: 5052 & 6061 Aluminium