Triumph Motorcycles har officiellt lanserat nya motocrossmaskinen TF 250-X, som utvecklats av Triumph i nära samarbete med racingstjärnor, inklusive Ricky Carmichael och Iván Cervantes.
TF 250-X kommer att kännas igen på banan, med sin distinkta Triumph Racing gula och svarta grafik.
Ett Triumph-återförsäljar-nätverk av specialiserade motocross-återförsäljare kommer att erbjuda försäljning, service, delar och ett nytt dedikerat sortiment av kläder, uppbackat av ett mobil-optimerat 24/7 online reservdelsförsörjningssystem.
Triumph Motorcycles Chief Product Manager, Steve Sargent kommenterar: "Lanseringen av TF 250-X är kulmen på ett betydande engagemang och investering från Triumph, och det handlar inte bara om en helt ny motorcykel till motocrossvärlden, utan att leverera vinnande prestanda. För att uppnå detta är vi fokuserade på att leverera det mest kompletta paketet för alla körnivåer, från mästare till amatör. Denna motorcykel är 100% Triumph, designad, utvecklad och tillverkad av våra världsledande chassi- och motorteam, med expertstöd från våra racingmästare. Vi började med ett tomt pappersark och skapade en helt ny design, inklusive en ny motor, nytt chassi och ny elektronik.”
Triumph har utvecklat en helt ny racing-drivlina, en racepreppad fyrataktssingel, som uppges vara ultrakompakt och superlätt. Med smidd aluminiumkolv och titanventiler har motorn även diamantliknande kolfiberbeläggningar, lättviktsmagnesiumkåpor och en Exedy Belleville-koppling.
Avancerad motorstyrning och inställning kompletteras av det valfria tillbehöret MX Tune Pro-appen, som gör det möjligt för förare att använda användarvalbar motormappning i realtid, med en instrumentering för motorsensorer i realtid och livediagnostik, via ett programmerbart motorstyrsystem.
Det unika aluminiumchassit har en höghållfast, lättvikts ”ryggrads”-ram med dubbla vaggor, designade för optimal balans mellan prestanda, vikt och flexibilitet. Den uppgivna våtvikten uppges till 104 kilogram. Den uppges även erbjuda olika inställningsmöjligheter för att passa olika förare och körstilar.
TF 250-X kommer med KYB-fjädring, med 48 mm AOS-framgaffel med 310mm fjädringsväg, smidda och bearbetade 7075-T6 aluminium-gaffelkronor och piggyback-stötdämpare med 305mm fjädringsväg, och justerbar retur- och hög- och lågfarts kompressionsdämpning.
Brembo-bromssystemet kommer med ett tvåkolvs bromsok och 260mm bromsskiva fram, och ett enkolvsok och 220 mm bromsskiva bak. DirtStar 7000-series aluminiumfälgar och maskinbearbetade aluminiumnav är klädda med Pirelli Scorpion MX32 mellanmjuka däck.
TF 250-X kostar från 116.900 SEK, och kommer att finnas tillgängliga för leverans från våren 2024.
För mer information LÄNK
Ytterligare information om lanseringen av TF 450-X och det efterlängtade Enduro-sortimentet från Triumph Motorcycles kommer senare under 2024.