Bara ett par veckor efter det att Romain Febvre, Gautier Paulin och de andra fightats på Teutschentahl, under årets tionde deltävling av MXGP, var det dags för Yamaha att visa upp sina nya 2020–modeller för Europas mc–tidningar på samma bana. En rolig bana – snabb och med många större hopp. Jörgen ”Gson” Gustafsson var på plats och provkörde.
Meteorologerna hotade med regn hela dagen, men vi hade riktigt tur – solen sken och det var i princip perfekt väder hela dagen. En liten regnskur på eftermiddagen, men det var snarare som på beställning. När banan snabbt torkat upp var den perfekt igen. Superförutsättningar för test helt enkelt.
Det ska erkännas direkt att det här var mitt första Yamaha–test på väldigt länge, så det var mycket att ta in på den presskonferens som hade ägt rum på kvällen efter ankomst till Tyskland. Generellt tycker jag att det är mycket fina detaljarbeten på hojarna, med ganska släta och fina linjer. Yamahas tänk är också lite annorlunda vad det gäller tank och motor, där tanken är placerad lågt under sadeln, cylindern vänd upprätt och luftintaget där tanken traditionellt sitter.Till 2020 finns såklart en hel del nyheter och de allra flesta sitter på 450–hojen. Mer om detaljerna där läser ni på sidan 46. Annars pratade Yamahas ingenjörer fortfarande en del om GYTR Power Tuner–appen, som dessutom är gratis och funkar väldigt bra. Genom den kan man enkelt justera bränsle-/luftblandningen och tändinställningen. Yamaha är det första märket som erbjuder detta för sina crosshojar och här har man en stor fördel mot konkurrenterna, där man kanske måste kontakta återförsäljare för hjälp eller köpa ett dyrt handverktyg.
Överlag promotade man sina GYTR–tillbehör mycket under presskonferensen och vi skulle också komma att få testa hojarna med dessa kit på under testet. En rolig jämförelse mot standardhojarna.
Mycket kraft i 450
Väl ute på banan började jag dock med ett 30–minuterspass på en YZ450F standard. Ett pass som ärligt talat mest handlade om att lära mig banan och känna in YZ–känslan. Jag blev direkt väldigt överraskad hur lättkörd och lättsvängd den är. Jag körde hela passet på standardmappning och det känns att Yamaha har jobbat mycket på köregenskaper och motorkaraktär. Väldigt odramatiskt och, återigen, lättkört. Efter en halvtimmes vila följde pass nummer två och även detta gjordes på en 450 standard. Nu kunde jag börja pressa den lite mer och även analysera hojens egenskaper lite närmare. Och motormässigt är den väldigt linjär i effektkurvan, jag finner egentligen inga överraskningar alls när jag åker på standardkurvan. Under sista halvan av detta pass ändrar jag dock till den andra mappningen, vilken är lite tuffare och med mer kraft. Då händer det grejer och nu får man hålla i sig så man inte åker ur brallorna. Det finns mycket kraft i Yamahas nya 450–maskin. Och med ett grymt fäste på banan får man hänga fram rejält.
Jag får faktiskt lite flashbacks till åren då man åkte 500–VM – det går fort mellan böjarna, men jag måste erkänna att det sliter på kroppen med så mycket krut. Samtidigt går hojen rakt och fint hela tiden, inga konstigheter, och den ligger fint kvar i spåren. Måste jag välja mellan effektkurvorna får det nog ändå bli nummer 1. Den är väldigt körbar, linjär, snäll och lagom stark till mig. Och kurva 2 finns ju om man känner sig extra stark och tuff någon dag.Efter ytterligare en halvtimmes vila följer ett nytt 30 minuterspass och en ny 450–hoj. Men den här gången med GYTR–kittet – ett trimpaket som kan köpas till alla Yamahas modeller, från YZ65 till YZ450F. Det är ett racingpaket som kostar, men om man på högre nivå vill ha mer pulver i sin cykel så är detta modellen.
Testar snällare kurva
Ute på banan känner jag direkt att det finns krut så det räcker. Första läget på hojens mappning ska vara lik den som är läge 1 på standard, men jag tycker att den går ännu bättre och är mer ”mysig” än standardhojen. Och det är aningen mer kraft på hela denna kurva, dock lika fin, linjär och körbar som standard. När jag ändrar till kurva 2 så blir den riktigt grym – det är så mycket kraft att jag inte vet om jag orkar vara kvar i denna zon särskilt länge. Kurvan är lika fin, men mycket starkare, och jag lämnar zon 2 med ett leende. En verkligen grym hoj.Under mitt fjärde pass på 450–hojen efter lunch var jag tillbaka på standardhojen och bestämde mig nu för att experimentera ännu mer med de olika mappningskurvorna. Efter att ha prövat mig igenom de som fanns att byta mellan som standard begav jag mig nu till Yamahas mekaniker för att få tillgång till en snäppet snällare än kurva 1. Snabbt och enkelt fixar de detta till mig i appen, på mindre än en minut. Ganska häftigt. Framtiden är här nu.
Nu blev hojen så snäll att man faktiskt kunde missbruka gasen lite, utan att för delen få för stora överraskningar. Under andra halva av passet återgår jag dock till kurva 1, standard – det är trots allt den kurvan jag gillar bäst. Här blir man aldrig överraskad av någon effektpuckel, utan det är enkelt – ju mer du vrider på rullen, ju fortare går hojen. Samtidigt som den också är snäll och fin.
Mitt femte och näst sista pass ute på den tyska banan blir på en YZ250F GYTR – alltså en fullkittad 250–hoj. Det första som slår mig är också här kraften i cykeln. Stark som bara den. Är det verkligen en liten 250? Med GYTR–kittet på så vill den gärna att man ligger på övre delen av registret, den är gjord för det helt enkelt och det är en riktig räserhoj. Personligen är jag lite för tung för 250:n, jag är väl mer en 450–förare helt enkelt. Men roligt var det i alla fall. Sjätte och sista passet går jag ner och kör en YZ250F av standardmodell. En maskin som funkar precis som man kan förvänta sig. Inga överraskningar. Effektkurvan är linjär och snäll, och kraftleveransen kommer i lagom dos. Den är väldigt smidig att köra och man orkar betydligt längre på denna hoj. Jag har faktiskt riktigt kul på 250:n och effekten räcker långt. Fler borde köra.
Fjädring funkar fint
Ska jag summera YZ–modellernas köregenskap så är ”kursstabil” det första jag tänker på. Hojarna blir aldrig nervösa och i princip samtliga är otroligt lättsvängda. Man kan byta spår hur som helst och på Yaman är det lätt att lyfta blicken för att se vilka spårval man ska göra. Sedan känns det nästan som att hojen följer blicken. Går vi igenom chassit steg för steg så har jag inget att anmärka på när det gäller styre och reglage, mer än att det eventuellt kunde ha varit skruvhandtag. De är limmade standard och ett gummihandtag på en av hojarna jag fick köra satt lite löst.Inte heller när det kommer till fotpinnar, växel– och bromspedal finns något att anmärka på och det var inga kontaktytor på hojen som jag fastnade i eller blev irriterad på.Sadeln skiljer sig åt mellan standard och GYTR–versionen och där tycker jag att den som satt på standardhojen var alldeles för mjuk för mig, även om det var ett bra grepp och bra form. GYTR–sadeln gillade jag bättre, med mycket hårdare foam och dessutom två centimeter högre än standard. Detta gjorde att det blev lättare att snabbt kunna resa sig mellan böjarna.När det kommer till bromsegenskaperna så var det båda bra känsla och effekt i fram, bra effekt även bak men eventuellt en lite tvär bromskurva. Det hände mer än en gång att jag bromsade stopp, något jag sällan gör annars. Fjädringen är en allt viktigare del på hojen och mitt första intryck var att den är väldigt fin och följsam, både fram och bak. När jag går in lite djupare i fram– respektive bakfjädring så tycker jag fortfarande att bak hängde med bra både på stora och små gropar, såväl in som ut ur böjarna. När banan sedan blev mer slagig, framförallt under de två sista passen på 450, så släppte jag två klick på returen för att få en snabbare retur. Då blev den ännu snabbare och hann bra ner i de små och vassa hålorna.Framgaffeln är i grova drag fin. Dock skulle jag vilja ha den mer följsam på små slagigheter in i böjarna, så att den blir lite lösare och mjukare på små gropar. Annars höll den uppe hojen bra och matchade bakdämparen väldigt fint. Jag släppte tre klick på kompressionen under de sista passen och körde ett klick snabbare retur. Då tycker jag att konceptet blev bra för mig.
Fjädring är ju så personligt och många fler justeringsmöjligheter finns förstås. Jag gillar olja och fjäder bäst när det kommer till framgafflar, det blir mycket mer körkänsla i gaffeln då. Generellt jobbade fjädringen bra och hade inga konstigheter för sig, inga genomklappningar vid hårda hopp eller så. Avslutningsvis lite sammanfattning av motoreffekten, som jag tror i de flesta 450:s nu för tiden räcker. Jag skulle tro att de flesta fabriker är nära taket för en hanterbar effekt och många börjar nu prata om leveransen istället, närmare bestämt hur den levererar sin effektkurva.
Man vill få 450–hojarna mer hanterbara och lättkörda, inte bara jaga hästkrafter. Och när det kommer till det tror jag mig se att Yamaha är på rätt väg. Mapswitchen sitter på vänster sida av styret och den är riktigt bra. Det behövs bara 0,2 sek tryck för att ändra mappning under körning, vilket är mycket användbart med till exempel en regnkurva eller en högeffektskurva som kan användas i början av heaten.
{gallery}YamahaYZF-2020{/gallery}
•••
YZ450F är en helt ny motorcykel till 2020. Kolla bara in Yamahas egen lista med nyheter och egenskaper på hojen.
• Ny ultrakompakt 450 cc motor ger ökad kraft och total kontroll
• Lättare och mer kompakt bakåtlutande cylinder
• Viktcentrerad design
• Yamaha Power Tuner för snabb anpassning på banan
• Brytare på styret för enkel justering av mappning
• Kompakt elektrisk startmotor med ultralätt batteri
• Startstyrsystemet (LCS) optimerar motoreffekten för snabbare starter
• Avancerade bränsleinsprutningssystem ger optimal kraft• Vinklade kylare ger effektiv kylning av motorn
• Robust växellåda och koppling för smidig växling
• Kompakt, viktcentrerat omslutande avgasrör
• Framåtmonterad ljuddämpare
• Lätt dubbelsidig aluminiumram för bättre styrning
• Slimmat chassi och sadel för den bästa ergonomin
• KYB-framfjädring av fjädertyp med hastighetskänslig dämpning
• Bakfjädring av länktyp med specialanpassad KYB-stötdämpare
• Lätta hjul med blå fälgar
• 270 mm främre bromsskiva med uppgraderat bromsok och aggressivt material i bromsbeläggen
• Ny bakre bromsskiva och kompakt bromsok
• Monterad gummiklämma på styret som är justerbart i fyra lägen
• Inbyggd grafik som ger längre hållbarhet
• Koniskt styre i aluminium med snabbjusterat kopplingshandtag
• Bredare och lättare fotstöd
Och här är de tekniska egenskaper för YZ250F 2020:
• 250 cc vätskekyld 4-taktsmotor med dubbla överliggande kamaxlar• Omvänd cylindertopp med högeffektiv rak insugskanal
• Smartphoneappen Power Tuner för finjusteringar
• Omkopplare för motormappning med två lägen för snabb omkoppling
• Lätt elektrisk startmotor med litiumjonbatteri
• Slimmad och kompakt chassi och sadel
• Stark dubbelsidig ram i aluminium
• KYB-gafflar av fjädertyp med hastighetskänslig dämpning• Bakfjädring av länktyp med lätt bakre KYB-stötdämpare
• Kraftig koppling med lätt växelpedalskänsla
• Högeffektiv vinklad kylardesign