Kawasaki har presenterat sina nya motocross- och enduromodeller. Här tittar vi lite extra på 2020 års KX250.
Den största förändringen gällande framgaffeln är användandet av Kayaba med en ny högpresterande ø48 mm inverterad fjädergaffel. Innerrören med sin stora diameter tillåter större dämpkolvar, vilket ska ge en jämn och bestämd stötdämpning. Hårdare fjäderspecifikationer fram och bak ska matcha KX250’s ökade effekt. Framgaffeln uppges ha fått förbättrad förmåga att hantera stötar över hela slaget, och kompletteras och matchas mot bakfjädringen som har dubbla inställningar för kompression, där hög- och lågfartsdämpning justeras separat.
På tal om effekt - ändringarna av cylindertoppen och modifiering av insugskanalen dominerar rubrikerna. Med hjälp av vipparmar, en funktion som tillämpas i Superbike på världsmästarcykeln Ninja ZX-10RR, möjliggörs högre varvtal och aggressivare tajming av kamaxlar och ventiler. Detta uppges även ge reducerad vikt på hela cylindertoppen. Med en effektökning på uppskattat 2.4 kW (3.3 hk), och prestandaökning på framförallt de högre varvtalen lär det vara enkelt att känna skillnad från 10.000 varv och uppåt. Kombinerat med högre varvtalsstopp ska det även underlätta kurvtagningen och med det kunna köra snabbare varvtider.
En omdesignad luftburk med en kortare och avsmalnande intagstunnel (120 mm > 70 mm) sägs förbättra effekten på höga varvtal.
Kawasaki KX250 kommer med dubbla bränslespridare. Spjällhusets ökade diameter (ø 43 mm > ø 44 mm) rymmer en högre volym luft som enligt Kawasaki förbättrar prestandan på högre varvtal, medan luftinsugets nya position ger en rakare tillströmning av insugsluft. Den sluttande utformningen av intaget sägs fylla cylindern mer effektivt och bidra till ökad motoreffekt.
Dessa framstående funktioner och uppdateringar ska ge den starkaste serietillverkade KX250 fyrtaktsmaskinen någonsin.