Det första sicilianska GP:t i Enduro-VM:s historia genomfördes under helgen. Tävligen, som ägde rum vid Francavilla di Sicilia utsatte de tävlande för rejält med prövningar, med extrem hetta och en stentuff terräng. Och som om det inte var nog spännande vaknade vulkanen Etna till liv. Till vår stora glädje körde Husabergföraren Joakim Ljunggren till sig tredjeplatsen under såväl lördagen som söndagen. För övriga svenskar blev helgen en blandad kompott.

Värmen och många tekniska svårigheter gjorde detta italienska GP mycket krävande för de tävlande, och de tusentals åskådarna kunde bevittnade en riktigt spektakulär show.

fb_7H1D5696

Redan under första specialen under dag 1 kopplade finske Husqvarnaföraren Juha Salminen greppet om ledningen i E1-klassen. Bakom honom tampades finländarna Matti Seistola (Husqvarna) och Eero Remes (KTM) om andraplatsen, och i slutänden var det Seistola som körde hem andraplatsen medan Remes säkrade tredjpelatsen och samtidigt såg till att pallen dominerades av finska förare.

 

fb_52390_eero_remes_1024

Juha Salminen tog täten även under söndagen i E1-klassen och den finske Husqvarnaföraren såg ut att köra mot ännu en seger. Under crosstestet föll Juha och tappade viktiga sekunder under andra varvet på Xtremetestet. Det var vi det här läget som Matti Seistola tog över ledningen med Eero Remes hack i häl, medan Juha fick nöja sig med tredjeplatsen.

fb_gg2011_nambo07

I E2-klassen var det franske KTM-föraren Johnny Aubert, som trots kraftiga muskelkramper, körde till sig förstaplatsen, före Antoine Meo (Husqvarna). Ivan Cervantes (GasGas), Cristobal Guerrero (KTM) och Pierre-Alexandre Renet (Husaberg) körde samtliga om tredjeplatsen, vilken Ivan Cervants kammade hem.

Även under söndagen led Johnny Aubert av muskelproblem och fick denna gång se förstaplatsen gå till Antoine Meo. Andraplatsen gick även denna dag till Ivan Cervantes medan Cristobal Guerrero körde in på tredje plats.

I E3-klassen fick Mika Ahola se sig frånkörd av den franske GasGas-föraren Christophe Nambotin, som ledde från början till slut och även var totalsnabbast för dagen. Mika Ahola fick nöja sig med andraplatsen, före svenske Husabergföraren Joakim Ljunggren (som körde hem tredjeplatsen efter en fajt mot Marko Tarkkala (Husaberg) och Sebastien Guillaume (Husqvarna). Jakob Mörhed körde i mål på 16e plats.

Under dag 2 var det Mika Ahola som var snabbast, före Christophe Nambotin. Även idag visa Joakim Ljunggren att han är på stark frammarsch genom att köra till sig tredjeplatsen.

fb_52350_joakim_ljunggren_1024

Bland juniorerna var det den snabbe finske KTM-föraren Antti Hellsten som fullkomligt skåpade ut de övriga med en överlägsen seger under lördagen. Andraplatsen säkrades av Jeremy Joly (Honda) medan Jonathan Manzi (KTM) körde till sig tredjeplatsen.

Under söndagen var det Benoit Fortunato som var snabbast av juniorerna, före Jeremy Joly och Antti Hellsten.

För de svenska förarna blev helgen en blandad kompott. Medan Joakim Ljunggren visade sig trivas mycket bra bland Siciliens stenar och kammade hem tredjeplatsen i E3-klassen under såväl lördagen som söndagen. Joakim kan nu glädjas åt att ligga trea i E3-tabellen efter tre körda deltävlingar (med 105 poäng). Mika Ahola leder klassen på sina 144 poäng, före Christophe Nambotin (131 poäng).

fb_52400_lorenzo_santolino_1024

I samma klass körde Husabergföraren Jakob Mörhed in på 16e plats under lördagen medan Jonas Karlsson tvingades bryta på grund av dränkt motor. Under söndagen fick Jonas lite revansch då han körde i mål på 12e plats. Dessvärre kom inte Jakob Mörhed till start.

Bland juniorerna blev det ett rejält manfall efter att Calle Sjöö fick utgå på grund av hjärnskakning. Även Johan Carlsson fick utgå efter att ha slagit sig när bromsen slutade fungera i en brant utförslöpa. Henrik Lidholm utgick på grund av sviter från fredagens vurpa. Kalle Svensson var i slutändan lördagens snabbaste svenske junior på 17e plats, följd av John Nyström som körde till sig en 27e plats.

Under söndagen var det åter igen Karl Svensson som var snabbas bland de svenska juniorerna med en 13e plats. Henrik Lindholm kom på 16e plats medan John Nyström körde i mål som 27a för dagen. Calle Sjöö hade oturen att få in så pass stora mängder med banmarkering i bakhjulet att det låste sig totalt, och han tvingades kasta in handduken efter 6e provet.

Efter detta GP, i vilken förarna sattes rejält på prov, drar VM-cirkusen vidare till Turkiet om tre veckor (10 och 11 juni).