Efter Spaniens VM-deltävling bar det dagen efter iväg mot Vale de Cambra i Portugal. Där möttes vi av riktigt varmt väder med ca 30-35 grader på termometern.
Tävlingen startade sedan sedvanligt på fredag kväll med en prolog inne i staden. Min klass fick starta näst sist och då hade mörkret lagt sig över banan och bara några uppmonterade strålkastare lyste upp banan. Jag har svårt för att köra när jag inte ser ordentligt och kan lita på banan, så tiden för mig blev inte den bästa, men det är inte så viktigt på någon sekund för denna tid räknas in i lördagens tävling där man ska köra hela dagen...
Tävlingen under lördagen kändes riktigt bra, och jag kände mig pigg och fräsch hela dagen. Solen var täckt av lite moln och temperaturen svalare än tidigare i veckan. Redan från start hade jag bra tider på proven och sedan gick de bra hela dagen. Med endast en vurpa och en mindre fastkörning på extremen, så rullade jag in på en 13:e plats och kände mig även fräsch efter målgång.
Till söndagen blev vädret åter varmare och dessutom valde tävlingsledningen att korta ner tiden för en av transporterna. Detta tillsammans med att proven blev mer sönderkörda gjorde att de blev en betydligt tuffare dag. Jag kände mig pigg halva första varvet, men sedan gick de utför. Körde fast på extremprovet och tappade 20 sek där, sedan vurpade jag ordentligt på enduroprovet och kände mig inte alls lika pigg och fräsch längre. Försökte kämpa på så gott jag kunde men de fortsatte dåligt och dessutom på sista varvets extremprov fick jag ett kast uppför en bergavsats och körde ut bland publiken och halkade nerför en slänt där. Som tur var hjälpte publiken mig upp och gav mig även en fin applåd när jag väl kom upp... Men jag tappade 1min och 10 sek där mot varvet innan! Trots allt tappade jag inte mer än en placering här, för det var betydligt fler än jag som hade en tuff dag och många fick bryta tävlingen. Dagens placering blev även det en 13:e plats och efter de två första VM-omgångarna ligger jag nu på en 11 plats i tabellen.
Vi har nu precis anlänt till Sverige efter att varit på resande fot i hela 5 veckor. Jag vill passa på att tacka mekaniker Jakob Löf som varit med mig under resan och hjälpt till. Dessutom hela Husaberg Factory Team och mekaniker/teamchef/kock osv som hjälpt mig massvis under VM:ena. Närmast framöver väntar lite mer testning och ombyggnad av fjädring med Berna Racing för att kunna åka ännu fortare!
/ Jakob Mörhed