För några veckor sedan presenterade spanska Gas Gas sin senaste enduromaskin, EC300, i norra Spanien. Jörgen Gustafsson var på plats och provkörde den nya tvåtaktaren.

Första intrycket var – oj, vilket rent och fint stuk den har. Många av dagens motorcyklar liknar varandra väldigt mycket, till utseendet.  Här och då var min förhoppning av EC300 skulle vara minst lika bra som den såg ut att vara.

Efter en tids ovisshet är Gas Gas åter på gång, och Fastbikes.se var på plats i Spanien då den spanska tillverkaren presenterade helt nya enduromaskinen EC300, som är ett viktigt led i omstarten och förnyelsen av varumärket. Och nog känns det som en positiv omstart alltid.

Huvudramen av krom-molybden är helt ny, med en nydesignad bakram av aluminium, där chassit med dess Kayaba-fjädring har fått reviderad geometri, ny motor och en till synes ändlös lista av nya komponenter; KYB 48-mm framgaffel, KYB fullt justerbar stötdämpare med låg- och högfartskompression. EXCEL-fälgar, NG vågformade bromsskivor, Magura kopplingscylinder, FMF-ljuddämpare, ramskydd, gaffelskydd med mera… 

 

Gas Gas uppger att vikten hos EC300 bantats med 9 procent, och enligt tillverkarens uppgift är torrvikten nu 106 kilogram. En annan bra detalj är att EC300 kommer med både kick och elstart.

Det nya chassit har utformats för bättre svängradie, och i samma veva lär ramens vikt minskat med 20 procent. Andra nyheter är svarta gaffel- och styrkronor. Stålrörsramen har fått en ny design, och är nu lättare och samtidigt mindre vridstyv.

Bakramen av aluminium är med ny profil, lättare och samtidigt tåligare. Motorcykeln är vidare med Kayaba (KYB) Ø 48 framgaffel med dess AOS-system (Air/Oil Separation), förseglad cartridge-enhet, justerbar fjäderförspänning, kompressionsdämpning och returdämpning. Gaffelskydd sitter också på plats, liksom kylarskydd av plast.

Bak finner vi en Kayaba (KYB) stötdämpare med justerbar returdämpning och justerbar hög och låghastighets kompressionsdämpning. Utseendet är rakt igenom nytt, och motorcykeln är nu smalare, med ett aggressivare stuk och samtidigt för en bekvämare körstil.

Den nya svingarmen av aluminum har designats för optimerad körupplevelse och i samma veva blivit lättare än föregångaren, med nytt länkage för ny progressiv funktion hos bakfjädringen. Här finner vi även det nya kedjestyrssystemet och dess rullar. Samtidigt har justeringen av kedjespänningen modifierats för smidigare justering. Bakaxeln är utformad för kvickare demontering. Hjulen är med EXCEL-fälgar med silverförzinkade ekrar och NG bromsskivor (260mm fram/220 mm bak). Bromssystemet kommer från Nissin medan Magura har tillverkat kopplingscylindern.

Trots den nya smalare, mer ergonomiskt formade bensintanken är den med större bränslekapacitet, och rymmer nu 10 liter. Dessutom är den enkel att demontera för att underlätta service och underhåll.

Även luftburken har blivit större till förmån för ökad luftvolym. Luftfiltret går snabbt och enkelt att byta utan behov av verktyg. Samtidigt har hela insugssystemet fått en ny design.

Sadeln har blivit smalare men med en större skumbas vilket ska ge förbättrad komfort.

Motorcykeln har även fått lättare fotpinnar med lägre profil och en design som ska ge bättre fotgrepp och även erbjuda bättre evakuering av lera och annan dynga. Stödet har fått ny utformning, nu med en gummifot.

Elsystemet är också helt nytt rakt igenom, inklusive dess komponenter (batteri, CDI, startrelä, regulator och spole), nu med LED-bakljus och strålkastare. Strax framför styret finner vi det nya digitala multifunktionsinstrumentet, som är anpassat enligt gällande Euro4-reglementet (precis som motorcykeln i övrigt).

Den nya EC tvåtaktsmotorn är med ny vevaxel, omdesignad cylinder och cylindertopp, nytt kylsystem för bättre kylning, optimerat kopplings-smörjningssystem och ny FMF Powercore 2.1 ljuddämpare utformad exklusivt för Gas Gas.

Strax före att jag och mina testförar-kollegor skulle ut och provköra denna maskin för allra första gången kom en regnskur, vilket gjorde att banan blev rejält hal. Jag hade personligen onekligen lite tur eftersom jag var med i körgrupp 3, och då det var dags för mig att påbörja provkörningen hade det slutat att regna, och istället sken solen. Banan var dock fortfarande väldigt hal och förrädisk.

Ett lätt tryck på startknappen och startmotorn drog igång tvåtaktsmotorn utan minsta protest. Kick finns också på plats för säkerhets skull.

Motorn är stark redan från botten, väldigt stark,  men har samtidigt en fin karaktär vilket gör att den upplevs som snäll, lätthanterlig och utan störande vibrationer. Detta trots avsaknad av balansaxel.

När jag blivit lite varmare i kläderna och lärt känna EC300 lite bättre börjar jag piska den lite mer. Och resultatet är glädjande positivt. Motorkaraktären påminner mycket om den hos fyrtaktare, stark från botten och nästan hela vägen till toppen.

Under mitt andra körpass hade banan torkat upp lite mer och jag fick perfekta körförhållanden. Mycket roligt! Då blev det bra med fäste, och som gammal motocrossförare saknade jag lite mer knuff på toppen, att motorn varvar ur lite till. Men den är trots allt så stark att man oftast bara kan lägga i nästa växel och låta den jobba på. Motorn är jättefin i registret. Jag blir helt enkelt imponerad av styrkan, framförallt hos botten och mellanregistret.

Även växellådan är en höjdare, där växlarna lätt går i, både med och utan frikoppling.

Bromsarna är fina, med bra bett och känsla. Det går snabbt och enkelt att få stopp på ekipaget utan behov av allt för mycket kraft på reglagen. Bra!

Sadeln är åt det mjukare hållet, med en yta som erbjuder bra grepp.

Gas Gas EC300 är totalt sett mycket välbalanserad och spårstadig. Dessutom är Kayaba-fjädringen riktigt fin, skönt komfortabel men samtidigt väl anpassad för tuffare tag, med en linjär kurva, både fram och bak. Riktigt bra! Framgaffeln var så skön och mysig att köra med. Den jobbade HELA tiden, med en följsam funktion och där grundinställningen imponerade stort på mig, både i skogen och på crossbanan. Även bakfjädringen var väldigt följsam och fin, jobbade mycket och hela tiden väl kontrollerat. Min personliga känsla är att grundinställningen bak är aningen för hård för mig. Det känns som att fjädringen fram och bak inte riktigt är i harmoni med varandra, men det är något som det finns gott om justeringsmöjligheter att åtgärda. Däremot har jag en liten anmärkning från när jag hängde långt bak och körde, då tyckte jag att den kändes lite väl bred över sido/nummerkåporna. Inget som var direkt störande, men ändå något jag reflekterade över.

Köregenskaperna är jag riktigt nöjd med, den är mycket kursstabil i höga farter. Och i böjar och spår låg den så fint stilla och bra. Jag fick till så fina böjar med den, trots att det var långa spår och en del skit i dessa. Jag är mycket nöjd med kurvkänslan.

Chassit är modernt och slimmat med fina detaljer. Jag, eller mina skyddskläder, fastnade inte i någon kant eller skarv under körningen, vilket annars kan vara irriterande ibland.

På den negativa sidan måste jag anmärka på att gummihandtagen på styret inte var limmade, och lossnade under provkörningen. Handtagen är dessutom i tjockaste laget. Sadeln är mjuk och skön, men slår igenom vid hårdkörning. Jag saknar dessutom standardmonterad brytare för olika körprogram, något som borde sitta på plats redan från början. Flera olika körprogram skulle göra att motorcykeln skulle passa bättre för ett mycket bredare spann av förare och olika körförhållanden.

Det positiva väger dock betydligt tyngre i det här fallet. Motorn har en mycket lättkörd kurva, med mycket kraft på botten och mellanregistret. Plus för både elstart och kick. Dessutom är jag totalt sett imponerad över fjädringen, som är mycket följsam och skön.

Köregenskaperna är fina, där EC300 är stadig och samtidigt lättsvängd. Plus också för att det bara krävs att man lossar på en skruv för att kunna demontera sadeln, och att det inte krävs verktyg för att byta luftfilter. Dessutom är det positivt att tanken är transparent, vilket underlättar att hålla koll på aktuell bränslemängd.

Som en slags summering är Gas Gas EC300 en riktigt fin enduromaskin, konkurrenskraftig, och en sann utmanare till framförallt KTM och Husqvarna. Roligt med en till som har potential att vara med och fajtas på toppen…

 

LÄNK: Mer fakta om Gas Gas EC300 – 2018