Under måndagskvällen presenterade KTM sina 2017 års EXC-modeller i Spanien. KTM anger att 90 procent av delarna är nya hos samtliga EXC-modeller inför 2017. Dessutom modifieras modellutbudet en del. Johan Ahlberg från Fastbikes.se är på plats och under tisdagen äger den första provkörningen av de nya enduromaskinerna rum vid spanska Les Comes. Här kan du se och läsa lite mer om nyheterna: 125XC-W, 150 XC-W, 250 EXC, 300EXC, 250EXC-F, 350EXC-F, 450EXC-F och 500EXC-F.

 

 

KTM har valt att ta bort 125EXC och 200EXC, och den främsta anledningen är helt enkelt på grund av de allt tuffare avgaskraven. För den som vill köra KTM och 125-kubikare är det 125XC-W som gäller (och enduroregga eller köra med på sluten bana). För dig som vill ha lite mer pulver finns även syskonmodellen 150XC-W.

Bland tvåtakts EXC-modellerna finner vi 250 och 300EXC.

Bland fyrtaktarna, där numer samtliga modeller heter EXC-F, erbjuds 250EXC-F, 350EXC-F, 450EXC-F och 500EXC-F.

Samtliga modeller är helt nya rakt igenom.

-Ny sadel, med ny form.

-Ny design av luftburk där det nu är ännu lättare att byta luftfilter (liksom tidigare utan verktyg)

-Ny design på plastdetaljerna. Bland annat har KTM lagt ner mycket arbete på att få till ergonomiskt riktig form och där skärmarna har utformats för att samla på sig så lite lera och smuts som möjligt. Rejält handgrepp som ska underlätta att lyfta bakänden på maskinen.

-Ny lyktkåpa, som är enkel att ta bort utan verktyg.

-Ny grafisk design.

-Nytt batteri, 495 grams litium ion.

-6mm högre fotpinnar som designats för minimal ansamling av lera.

-Ny bakram, sänker vikten med 900 gram.

-Ny svingarm med ny position för PDS-dämparen.

-WP Xplor 48mm Upp-och-ner-vänd framgaffel med 300 mm fjädringsväg, och fjädrar hos båda benen. 30 klicks justering av kompressionsdämpning i ovankant hos vänster gaffelben och returdämpning hos höger gaffelben (i båda fallen utan behov av verktyg). Som tillval finns även fjäderjustering som även tillåter tre olika fjäderförspänningsinställningar snabbt och enkelt utan verktyg.

-Ny PDS-dämpare där dämparen är bultad direkt i ovankant hos svingarmen, utan separat länkage. Mindre kolv och större reservoar är några av nyheterna. Kolven har minskat från 50 till 46 mm. Vikten har minskat med 600 gram.

-Hos motorerna så är samtliga roterande delar hetl nya, och till hundra procent utvecklade för enduro.

Mer efter provkörningen av modellerna…