Ökenkittad BMW G450X
Hugo Payen från Frankrike har lagt ner över 200 timmar på att modifiera en BMW G450X för att delta med den i 2009 års Dakar-rally. Här kan du se de första officiella bilderna på den ökenprepparerade enduromaskinen. Dessutom har vi tagit oss ett snack med Hugo och fått reda vilka modifieringar han utfört på sin ökenracer.
Från början var Hugos motorcykel en helt vanlig BMW G450X. Nu, efter lite mer än 200 arbetstimmar senare har motorcykeln blivit vad han hoppas ska vara den perfekta ökenracern. Förutom originaltanken (placerad under sadeln) som rymmer 8 liter bensin har även G450 Dakar försetts med en 18 liter stor aluminiumtank fram samt en 5 liters bensintank av aluminium (bak, till vänster om sadeln) . Kåpan är handtillverkad av glasfiber.
Dessutom har motorcykeln utrustats med en treliters vattentank, även den av aluminium.
Sadeln är av "gel-modell". Ljuddämparen kommer från Akrapovic, Handtagsskydden från Acerbis, dekalkittet från PKS, stötdämparen från Öhlins, framgaffeln från Shaft Racing och styret kommer från Neken. Verktygsväska samt sadelrem för att lättare lyfta motorcykeln vid behov.
Synar vi instrumenteringen finner vi sedvanlig utrustning (elektrisk roadbookhållare, färddator, satellitnavigator och nödsändare).
Hugo Payen, som nu är 37 år gammal, körde sitt första Dakar-rally år 2005 och har deltagit i flera andra rallyn (11:e plats i Optic 2000 i Tunisien), enduro- och motocrosstävlingen vilket resulterat i en hög med pallplatser under årens lopp. Du som vill följa Hugo Payens framfart under Dakar-rallyt ska hålla uppsikt efter en vit BMW med startnummer 44...
2009 års upplaga av Dakar-rallyt körs i Argentina och Chile med start om mål i Buenos Aires. Starten sker rum den 3 januari och närmare 1000 mil (9574 km) senare äger målgång rum den 17 januari. I startlistan återfinns även Annie Seel, Thomas Berglund och Henrik Rahm från Sverige.