2025 års EXC-modeller från KTM introducerar en rad uppdateringar till Enduro-maskinerna.
Efter 2024:s omfattande uppdatering fortsätter 2025-serien att använda fjädring med closed Cartridge-framgaffel, förfinad ram och kaross samt det senaste inom teknik.
Den mest anmärkningsvärda förändringen är modellernas "orange" makeover. Här är de tidigare 1990-talsinspirerade lila detaljerna ersatta av en tidlös silvergrå grafik över dess övervägande orange kaross och en svart ram. Sadeln förblir orange och har en sadelöverdrag med rejält grepp och texturerade greppremsor, som även finns på ramskydden, tank och styrskyddsdynan.
Baktill förfinas hanteringen ytterligare, tack vare nya grundinställningar hos WP XPLOR PDS-stötdämparen, vilket uppges resultera i en förbättrad tryckbalans och lägre risk för kavitation. Svingarmen får också en uppdatering, med en maskinbearbetad enhet för att förbättra hållbarheten hos kedjesläpan.
Framtill säkrar nu en ny och uppdaterad bränsletankrulle tanken mer stadigt på plats samtidigt som den håller ramen skyddad mot skrubbning. Vid styret bärs en ny på/av-brytare över från KTM SX-sortimentet.
Den största nyheten under 2025 är återinförandet av en dedikerad 125 cm3 KTM Enduro-modell i sortimentet. Efter ett decennium av frånvaro (2016 var den sista EU-modellen för att vara exakt) har 2025 års KTM 125 XC-W gjort comeback.
KTM 125 XC-W är designad speciellt för tävlingsändamål. Den skiljer sig från andra KTM 2-taktsmodeller med flera distinkta funktioner. Den använder motorn från 2025 års KTM 125 SX, men den innehåller Enduro-anpassad transmission och generator-komponenter från KTM 150 EXC. Till skillnad från andra modeller i KTM 2-takts Enduro-serie, har KTM 125 XC-W inte en extra oljetank mellan bränsletanken och styrhuvudet, vilket gör den till den enda förblandningsmodellen i detta avseende. Dessutom levereras den som standard med en mapp-väljare. Alla andra huvudkomponenter är identiska med övriga KTM EXC-modeller.
Alla modeller i EXC-sortimentet behåller den hydroformade, laserskurna och robotsvetsade ramen, som är känd för sina flexparametrar, förarfeedback och rakt-fram-stabilitet, med en 48 mm WP XACT Closed Cartridge framgaffel och WP XPLORE PDS-stötdämpare.
2025 års KTM EXC 2-taktsmodeller kommer att bestå av KTM 125 XC-W, KTM 150 EXC, KTM 250 EXC och KTM 300 EXC. 4-taktsutbudet förblir oförändrat, med KTM 250 EXC-F, KTM 350 EXC-F, KTM 450 EXC-F och KTM 500 EXC-F.
2025 års KTM EXC-modeller kommer att rulla av Österrikes produktionslinje i juni och finnas tillgängliga hos auktoriserade KTM-återförsäljare från och med juli 2024.