För en tid sedan presenterade WP Suspension WP XPLOR PRO 6500 Cartridge. Fastbikes.se har provkört systemet, som fungerar att montera enkelt och smidigt ”rakt av” på merparten av nyare enduromodeller från KTM, Husqvarna och GasGas.
CLOSED CARTRIDGE-tekniken är ett slutet system som minskar friktionen, håller dämpningen konstant och förbättrar responsen. I det här fallet har WP fört över mycket att sin innovativa teknik som härrör från otaliga framgångar inom motorsporten.
Den integrerade WP CLOSED CARTRIDGE-TEKNIKEN hos WP XPLOR PRO 6500 Cartridge ska garantera jämn dämpningsprestanda och förhindra förlust av dämpning vid upprepade stötar.
Tack vare de många och externt justerbara inställningarna går det alltid att snabbt och enkelt anpassa fjädringen för alla förare, körstilar och terrängförhållanden, även när förhållandena ändras i sista minuten. XPLOR PRO 6500 Cartridge utvecklades för att enkelt uppgradera motorcykeln med standard gaffelben och förbättra körupplevelsen för krävande enduroförare avsevärt. Det trycksatta systemet minskar kavitationsrisken - ingen dämpningsförlust. Systemet är fullt justerbar vad gäller fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning.
För optimala fjädringsegenskaper finns även ett ”skräddarsytt” kit med tillhörande shims och inställningar för stötdämparen, som förhöjer köregenskaperna ytterligare. Denna åtgärd görs med fördel i samband att du lämnar in hojen hos någon av alla WP-auktoriserade återförsäljare/verkstäder, en enkel och inte särskilt tidkrävande åtgärda. För exakt pris vad gäller detta får du vända dig till aktuell WP-återförsäljare/verkstad.
Jörgen tycker till om WP XPLOR PRO 6500 Cartridge:
Standardfjädringen hos KTM 350EXC-F är mysig och fin, men den har sina begränsningar. För många nybörjare och glada motionärer fungerar standardfjädringen tillräckligt bra för roliga och trevliga körstunder. Men när farten ökar ytterligare några snäpp så hinner den inte riktigt med, då packar den ihop sig och blir lite mjuk bak. Exempelvis vid körning i stalp så hinner fjädringen inte ut, innan det är dags att ta sig an nästa gupp.
Med det uppgraderade kittet blir den lite mer ”reslig”, alltså att du som förare sitter lite högre, mer i balans. Till följd av lite hårdare fjädrar hos framgaffeln är fronten lite högre. Dessutom är funktionen märkbart mycket snabbare. Så den kräver å andra sidan att du som förare kör lite mer ”bestämt”.
Myskomforten, som finns hos standardversionen, finns inte alls på samma vis här. Men om du är lite mer fokuserad ”hårdsatsande” motionär eller elitförare fungerar det riktigt bra. Känslan är att, ju hårdare du kör, desto bättre fungerar den. Å andra sidan så blir den lite stötig och bångstyrig när du börjar tappa fokus och energi, och fart. Orkar du inte köra inom det arbetsområde som fjädringen är optimerad för att jobba inom, så spelar det ingen större roll hur bra fjädring du har. Men så länge du orkar hålla uppe tempot ger det här klart bättre fjädringsprestanda för snabb och offensiv framfart i skog och mark.
Det här är onekligen ett bra kit där du får bra egenskaper för en rimlig peng. Ett smart sätt att få riktigt bra fjädringsprestanda utan att behöva byta hela framgaffeln, och stötdämparen.
Stötdämparen fungerar mycket bra efter uppgraderingen. När du höjer tempot, och börjar pressa den lite hårdare över groparna, då ramlar inte den igenom (som standardversionen tenderar att göra).
Under körning, i riktigt hög fart, med standard stötdämpare är rädslan att man ska få sig en ”kyss”, att stötdämparen ska bottna varpå motorcykeln riskerar att sticka all världens väg. Med den uppdaterade stötdämparen kan du gå på stenhårt, då den håller sig uppe hela tiden. Resultatet är att du ligger ”uppe, ovanpå groparna och kör”. Standard ramlar man tungt, längre ner i groparna.
Det är dock skönt att köra med standardfjädringen, men det gäller ända tills tempot har höjts till en nivå då den inte längre hinner med att göra jobbet. Då är ”fin-fjädringen” det som gäller, så länge du orkar hålla uppe tempot. Den är optimal för lite tuffare, hårdare körning, där du ligger på och kör aktivt hela tiden. Annars blir den stötig och jobbig.
Det är här det är viktigt att du som förare rannsakar dig själv, och är helt ärlig med hur snabb du egentligen är, hur länge du orkar hålla upp ett högre tempo. Precis som vid val av motorcykel gäller det att du väljer fjädring efter vad som passar dig bäst, och inte vad som är tuffast eller ”snyggast” i depån…
Det gäller att inte överskatta sig själv. Kör gärna ett 20-30-minuters tuffare pass, innan du beger dig ut för att utvärdera vad du behöver eller inte.
Rek. utpris på XPLOR PRO 6500 Cartridge ligger på: 11 025 SEK. Dock rekommenderar vi att kolla runt, då priset (och vad som ingår) varierar mellan olika återförsäljare/verkstäder.
Modeller som WP XPLOR PRO 6500 Cartridge passar ”rakt av”:
KTM: EXC (150, 250, 300); EXC-F (250, 350, 450, 500); XC-W (150, 250, 300); XCF-W (350, 500). Från 2017-
Husqvarna: TE (150, 250, 300); FE (250, 350, 450, 501). Från 2017-
GASGAS: EC (250, 300); EC-F (250, 350). 2021