Nyligen fick Jörgen "Gson" Gustafsson tillfälle att provköra 2021 års GasGas EC250 och MC250F. Här kan du läsa mer om tvåtakts-enduron och fyrtakts-crossen.
Efter att storägaren bakom bland annat KTM och Husqvarna även köpte GasGas var det många som frågade sig om det bara skulle bli röda KTM-maskiner. Efter att ha provkört vet vi att det finns likheter, men även en hel del ”unika” GasGas-egenskaper. Precis som de flesta motorcyklar kommer även GasGas med två hjul, ett styre, en sadel och en motor, liksom bromsar, fjädring, svingarm och en ram.
Många av dessa komponenter, oavsett märke, är tämligen lika och kommer från ett begränsat antal tillverkare. Synar du världens motorcyklar kommer du finna att tämligen många kommer med elektronik-komponenter från exempelvis Bosch och Magneti Marelli, fjädring från Öhlins, WP, Kayaba eller Showa, bränsleförsörjnings-komponenter från Dellorto, fälgar från DID eller Talon, styren från Renthal eller Neken och bromsar från Brembo, ByBre eller Nissin. Så här fortsätter det ner på minsta komponentnivå. En del motorcykeltillverkare har egen tillverkning av vissa komponenter, framförallt motor- och ramdelar, men mycket är legotillverkning från externa leverantörer. Så är även i fallet med GasGas.
I slutändan är det oftast design och ”helheten” som är det som särskiljer hur motorcyklar från olika tillverkare ser ut och upplevs att köra. Och det är här mycket av företagens expertis sitter. Hur ska den ”optimala” motorcykeln för en viss genre se ut, och hur ska den vara att köra?
Ett typiskt exempel gäller huruvida fjädringen hos 2021 års GasGas EC250 och MC250F skulle komma med länkage eller inte. Det blev länkage, tillsammans med en WP XACT-stötdämpare med 300mm fjädringsväg hos både EC250 och MC250F, som är justerbar vad gäller fjäderförspänning, returdämpning plus hög- och lågfarts kompressionsdämpning. Den rödlackerade ramen är en laserskuren och robotsvetsad rörkonstruktion av krom-mollystål, med en aluminium-bakram och svingarm av gjuten aluminium.
Gaffelkronorna hos både enduron EC250 och motocrossmaskinen MC250F har 22mm offset och erbjuder tre olika fästpunkter för NEKEN-styret av aluminium (som har ODI handtagsgrepp). Fram sitter en 48mm WP XPLOR USD-gaffel med justering av kompressionsdämpning till vänster och returdämpning till höger, med justervreden lätt åtkomliga överst hos respektive gaffelben. Hos EC250 är fjädringsvägen 300mm och hos MC250F 310mm.
Samtliga nya EC-modeller kommer med Braktec hydrauliska bromsar och kopplingssystem. Med en mjuk, känslig verkan har frambromsen en 11 mm kolv inuti huvudcylindern och dubbla 25 mm kolvar i bromsoket, tillsammans med en vågformad 260 mm bromsskiva. Bakbromsen har en 12,7 mm huvudcylinderkolv och en 25 mm kolv hos bromsoket, som greppar kring 220 mm bromsskivan.
Hos MC250F kommer broms- och kopplingshydrauliken från Brembo, och precis som TE250, med 260mm bromsskiva fram och 220 bromsskiva bak.
Kopplings- och bromsgrepp är justerbara för optimal personlig anpassning.
Åtkomst och byte av Twin Air-luftfiltret sker snabbt och enkelt utan verktyg. Den transparenta bränsletanken hos EC250 rymmer 8,5 liter, medan den svarta plast-tanken hos MC250F får plats med 7 liter. EC250 kommer även med bränslenivågivare och ett tanklock med snabbvred av bajonettmodell (medan locket hos MC250F är av skruvmodell).
Ett litet litium-jon-batteri matar startmotorn och elsystemets övriga komponenter med ström (hos både EC250 och MC250F).
Medan 21-/18-tumshjulen hos EC250 är klädda med Maxxis Maxx Enduro medium kommer MC250F (21/19-tumshjul) med Maxxis MaxxCross MX-ST.
EC250
Den vätskekylda 249cm3 tvåtaktsmotorn har 72mm borr och 66,4mm borr, DDS våt och flerskivig koppling, och elstart.
EC250, och övriga EC-maskiner, kommer med sexstegad växellåda från Pankl, elektronisk styrenhet (EMS) från Keihin (som anpassar motorkraften för respektive växel), Transfer Port Injection (TPI), elstart och balansaxel.
ECU-enheten styr tändningen och mängden insprutat bränsle. 39mm spjällhuset från Dellorto har en gasspjälls-givare (TPS), vars data skickas till ECU-enheten, som i sin tur styr mängden olja och bränsle till motorn. Oljan blandas enligt 1:80-delar, vilket gör att den 0,7 liter stora oljetanken räcker till många timmar i skogen.
Ingen av 2021 års EC-modeller kommer med kylfläkt som standard, men precis som mycket annat finns det i GASGAS tillbehörs-sortiment.
MC250F
Motorn hos MC250F är en 249,9cm3 fyrtaktare (52,3mm borr och 78mm slag) med dubbla överliggande kamaxlar, titanventiler, 5-stegad växellåda och hydrauliskt manövrerad flerskivig och våt koppling. Den kompakta enheten uppges väga 25,9 kg och erbjuda en toppeffekt på 46hk vid 14000 varv/minut. 44mm spjällhuset från Keihin sköter bränsleblandningen. EMS-enheten från Keihin är kittad med en växellägesgivare, för specialanpassad kraftleverans för respektive växel.
När vi synar nya GasGas-maskinerna och jämför med motsvarigheterna från KTM och Husqvarna finner vi att det är helt annan design på plastkåporna, annan dyna, annan tank, andra hjul, annat avgassystem, annan typ av gaffelkrona, annan typ av styre, råare yta hos motorkåporna med ett mönster som inte återfinns hos vare sig KTM eller Husqvarna.
Jörgen tycker till om GasGas 2021:
MC250F är det inga konstigheter med. Den påminner om en 250-kubikare i KTM/Husqvarna-familjen, som vare sig är bättre eller sämre. Styret är lågt. Alldeles för lågt för mig. Det gäller även för enduromodellen EC250. Motsvarigheten som sitter hos motsvarande KTM-modell hade passat bättre för mig. Den är fin i plasten. Samtliga plastdetaljer är helt nya, med en design som skiljer sig från KTM och Husqvarna, rund och fin. Inga konstigheter. Det är enkelt att flytta runt på hojarna (gäller både motocross- och enduromodellen) utan att stövlar eller byxben hakar fast i någon kant eller annat.
I dagsläget känns det omodernt och fel att det inte som standard sitter en mapp-switch på styret (med vilken du kan skifta mellan olika körprogram, för olika motorkaraktärer). Brytare för att välja mellan två olika tändkurvor finns som originaltillbehör till enduromodellen EC250. Till MC250F finns ett styrmonterat tillbehörs-reglage som gör det möjligt att välja mellan två olika körprogram (och stänga av/slå på antispinnsystemet).
Sadelns form är bra, sadelskummet är mjukt. Enligt mitt tycke är det för mjukt. Påtagligt mjukare än standard hos KTM:s motsvarigheter.
Stå upp, sitta ner och snabbt växla mellan olika körpositioner går snabbt och enkelt utan minsta strul.
Hos motocrossmaskinen finns det faktiskt inte så mycket i övrigt att sia om. Det är inga konstigheter. Allt känns helt enkelt naturligt bra. Motorn levererar. Växellådan är exakt och distinkt. Bra fjädring som sväljer effektivt utan att vara stötig. Bra, effektiva och lättdoserade bromsar.
LÄNK: MER FAKTA OM GASGAS MC250F - 2021
Enduromaskinen GasGas EC250 är mitt i prick, bortsett från att jag önskar att styret vore högre. Motorns ”exakthet” och karaktär är enormt fin. Inga överraskningar. Inga vibrationer. Lagom kraft, som levereras snällt över ett brett register. Motorn gör enormt mycket för att skapa en positiv helhet. Fjädringen är bra, den är så att säga ”mitt i”. Den fungerar bra för snabba motionärer, och säkert även för hyffsat snabba elitförare. Den är varken gungig eller stötig, och jobbar fint i alla lägen. Bromsarna bettar bra, även om min upplevelse är att jag initialt får pressa lite extra för optimal bromsverkan. Men precis som hos crossmodellen är bromsarna lätta att dosera rätt.
Det här är helt enkelt ett grymt fint val för allt från nybörjare till seriöst satsande motionärer som är på jakt efter en maskin som inte suger musten ur dig eller tröttar dig som förare i ”onödan”. Det här är en endurohoj där du orkar hålla uppe tempot under en längre tid.
LÄNK: MER FAKTA OM GASGAS EC250 - 2021
{gallery}GasGas-2021-provis{/gallery}