Långtest av BHP
Nu har fastbikes.se testat BHP tändförstärkare under en längre tid. De främsta förbättringarna enligt tillverkaren av tändförstärkaren är ökad effekt,förbättrad vridmoment, bättre gasrespons och att motorn blir mer lättstartad. Ännu har vi inte utfört alla de tester som står på vår önskelista, bland annat återstår effektmätning i bromsbänk. Här kommer ett första utlåtande från testet som utförts på en Kawasaki KX125 av 2007 års modell.
Läs även testet där vi kör med BHP i bromsbänk
De flesta som sysslar med motorsport söker ständigt efter nya sätt att få ur mer effekt ur fordonens motorer. Under många års tid har vi hört talas om och sett flera olika så kallade tändförstärkare som på något till synes magiskt vis ökar motoreffekten. Men fungerar det i verkligheten eller är det bara bluff och båg? Vi har testat en så kallad tändförstärkare under en längre period. Nu återstår effektmätning i bromsbänk.
-Nu har vi testat BHP-boxen under en längre period. Det blev mersmak direkt. Första testrepan kördes på Arlandabanan norr om Stockholm. Det kändes direkt att de var något som hände i gasrullen:). De hördes även på ljudet. Framförallt upplevde jag en rappare gasrespons. Vi körde med och utan BHP-boxen, fram o tillbaka bytte vi. Flera gånger. Jag tyckte att hojen var seg utan boxen. Hojen blir mer exakt i påslagen med boxen. Den bidrar även till att hojen blir finare i registret, inte så grovhuggen. Ja gillar den, säger Jörgen "G:son" Gustafsson.
-Sedan var det dags för tävling.... I det här fallet var det Mälarfräsen hos Åsätra MK som hägrade. Regn, regn och åter regn. Det var jätteskitigt. Hojen gick jättebra på träningen. Men i kvalet började den att skjuta lite i tändningen, men jag körde i mål. I finalen blev de stopp i blötan . Hojen dog. Felet var troligen en tätning vi missat på tändkabeln. Vi fixade det till nästa gång. Sen dess har boxen gått som smort, och nu vill jag inte köra utan den, fortsätter Jörgen.
-Första intrycket när jag testade boxen var att hojen fick en helt annan gasrespons. Om man sätter sig på en standard 125-kubikare så har man inte så mycket bottendrag. Med boxen har du mer kontroll när du ska börja gasa ut ur en kurva exempelvis. Jag tror inte att den ger mer hästkrafter men den förändrar helt klart registret till det bättre. Att ha bra gasrespons värderar jag ganska högt när man kör 125-kubikare. Sedan känner jag att hojen går bra ända till slutet av registret. Den orkar varva ur på ett bättre sätt. Vi har testat att plocka bort boxen, men det var inget jag gillade. Man känner verkligen att den gör skillnad, berättar femtonårige Gordon Gustavsson som tävlar i MX2U.
HUR FUNGERAR DET?
Det är här BHP kommer in i bilden och filtrerar/konverterar denna så kallade negativa energi samt lagrar den som positiv energi. Vid nästa antändningsförlopp så adderas denna konverterade energi till den som redan är positiv och blir till nytta för gnistan på tändstiftet. Sammantaget skapas en energi som är kraftigare från lågt till högt varvtal, tiden för upptändning av gnistan minskar då tändstiftets elektroder är konstant joniserade. Gnistans brinntid förlängs då man tillför extra och positivt lagrad energi med en mjukt avtagande urladdning. En förbättring av gasresponsen vid gaspådrag sägs också bli märkbar i de tester tillverkaren utfört. Och det stämmer även in på den bild vi fått vid våra tester. Motorn får större välvilja att snabbt accelerera upp i varvtal och upplevs ofta mer potent. BHP lär även göra de flesta motorer lättare att starta då en kraftigare gnista skapas på låga varvtal. Men det är inte i alla fall som BHP ger en prestandahöjande effekt då ogynnsamma förutsättningar förekommer på vissa udda motorer med exempelvis låg kompression, lågt effektförhållande till slagvolym, mycket svaga tändsystem och så vidare. En mycket viktig del i förbränningsoptimeringen är tändstiftet då detta är komponenten närmast förbränningen. Efter många tester med BHP så är IRIDIUM tändstiftet med en mycket liten mittelektrod det klart överlägsna alternativet med en kraftigare, mer koncentrerad och stabil gnista. |
BHP tändförstärkare finns för både två- och fyrtaktsmotorer och kostar från 1895 kronor per enhet. HTI-racing som marknadsför enheterna erbjuder 14 dagars öppet köp. Återköp medges endast om BHP-kit returneras i ursprungligt skick bortsett från normalt slitage vid montage och testkörning. BHP tändförstärkare levereras med 1-års funktionsgaranti med utbytesrätt, förutsatt rekommenderat användande och montage.
Nu finns även en EXTREME-modell av BHP tändförstärkare att tillgå. Dessutom forsätter utvecklingsarbetet och nya produkter är på gång.
Jörgen Gustavsson, kallas även G:son och är 40 år ung. När Jörgen Gustavsson var tre år gammal byggde hans far en motorcykel åt honom. Snart var Jörgen en hängiven motorcyklist. Under åren 1983-1993 tävlade Jörgen i motocross-VM. 1984 blev han svensk mästare i 125-klassen i motocross. 1986 blev han sexa på sin 250 i junior-VM. År 1991 körde Jörgen hem en silverplats i svenska 500-klassen. Vidare har Jörgen vunnit NM och ett stort antal andra motocrosstävlingar under årens lopp. Till råga på allt är Jörgen en jäkel på hojar utan motorer. På meritlistan noterar vi att han är nordisk mästare och tvåfaldig svensk mästare i den vansinniga sporten Downhill med mountainbike och sjufaldig svensk mästare och trefaldig nordisk mästare i BMX. |