Vilken motorcykel som är den optimala enduromaskinen är en fråga som ständigt är aktuell. I det här testet utvärderas de tre fyrtaktsmaskinerna; KTM 400EXC, Husaberg FE390 och Husqvarna TE310 av tre olika testförare under stenhårda förhållanden. Vad skiljer egentligen dessa maskiner åt och vilken av dessa är det bästa valet för dig?

För att få ut så mycket som möjligt av testet valde testlaget ett “smörgåsbord” av olika typer av terräng. Under några dagar bökade förarna runt bland stockar och sten, i sand, i lera, genom sumpmarker och gasade även friskt genom mer öppet landskap.

fb__DB_9252

För den typiska racerföraren går det inte att förneka att vi lever i en gyllene tid med fantastiskt fina motocross- och enduromaskiner på marknaden. Tack vare en ständig utveckling av avancerad teknik dyker nya allt mer avancerade motorer, fjädringskomponenter, bromsar, ramar och elektronik upp på marknaden titt som tätt. Men hur är det egentligen med själva föraren? Någonstans mitt i allt detta finns alla vi förare som ska anpassa oss till bränsleinsprutning, modifierade ramar och motorer som lutar åt det ena eller andra hållet.

fb__DB_9248

Ett ständigt problem är om man ska välja att köra en mindre 250-kubikare som i regel är lättare och smidigare än 450-kubikarna, eller om man ska välja en 400 eller 450 som oftast har en mer förlåtande motorkaraktär än 250-kubikaren som oftast är betydligt hetsigare.

fb__DB_9260

Tiden är förbi då det handlade om de snälla och enormt slitstarka TT350, DR350 och XR400 med flera. Då tillverkarna fick för sig att alla glada amatörer och andra “helg-hjältar” minsann skulle köra omkring med den senaste 450-värstingen. KTM drog exempelvis in sin omåttligt populära 400 EXC under en period. Och långt från alla höll med om att det var rätt gjort. Det var nu som Suzuki DR-Z400 blev en riktig storsäljare och blev oerhört populär bland världens alla glada amatörer. Den var helt enkelt så där lagom som vi svenskar och många andra ofta vill ha det.

fb__DB_9280

Inför 2009 års säsong dök så plötsligt KTM 400EXC upp på marknaden igen, (Läs provkörningen av den här) och gjorde då sällskap med Husqvarna TE310. I år fick de två modellerna även sällskap av nya Husaberg FE390 (Läs provkörningen av den HÄR). Det är just dessa tre som det här testet kommer att handla om; Husqvarna TE310, Husaberg FE390 och KTM 400EXC.

fb__DB_9218

Överlag är det tre mycket potenta enduromaskiner som är lättkörda, förlåtande, roliga att köra och inte extemt krävande att handskas med.

fb_fb__DB_9276

Här har vi inte fokuserat på vilken som är snabbast runt enduroslingan. Liksom dig, vill vi i det här testet försöka urskilja de olika modellernas styrkor och svagheter. Samtidigt ville vi försöka få fram vilken vi anser är den bästa och mest allsidiga enduromaskinen av de tre.

Husqvarnan är mer som en större 250, medan de andra är små “450-maskiner”, så att jämföra dem prestandamässigt vore inte rättvist. Däremot erbjuder de olika karaktär som passar olika bra för olika typer av körning, förare, körstilar och terräng.

fb__DB_9223

TESTFÖRARNA

Garry “Gaz” Blizzard, 40 år.

174 cm och 84 kilogram

Elitförare

 

Myten säger att “Blizzard av Oz” skrek som en tvåtaktare då han föddes, med sin lilla högerhand gasandes på ett osynlig gashandtag. Allt vi egentligen vet är att han har tävlat framgångsrikt inom både motocross och enduro under en massa år. Dessutom har han kört en sjuhelsikes massa offroad och testkört mängder av enduro, motocross och offroadmaskiner under de senaste tio åren.

 

Andy “Wigs” Wigan, 43 år

180 cm och 90 kg

Erfaren motionär

 

Andy har kört, tävlat och testat enormt många enduro och motocrossmaskiner under de senaste tio åren, och känner dom mycket väl. Låt dig inte luras av hans specialtillverkade “racetröja”, han är ingen fabriksförare, men däremot är han en enormt erfaren “glad motionär”.

 

Mark “Brownie” Brown

Toppförare, 30 år

167 cm, 65 kg

 

“Brownie” kan köra skiten ur vilken maskin som helst. Han är en extremt snabb tävlingsförare inom motocross och en mycket erfaren enduroförare. Dessutom har han stor erfarenhet som testförare. Det som är hans största problem är att hålla båda hjulen på marken.


Här följer resultaten av testlagets utvärdering av de olika maskinerna:

Husaberg FE390

fb_200906028_mon0016

Motor


engine_cut

“GAZ”

Jag tycker att motorn är fullständigt underbar, eftersom effekten är så linjär över hela registret och är så pass kontrollerbar. Motorn hjälpte mig så att svåra partier på enduroslingan blev lättare att passera, även riktigt bökiga stenpartier. Den svarar blixtsnabbt på gasen utan att vara aggressiv. Motorn har en linjär effektutveckling som är lätt att handskas med. Den är lite halvtråkigt i jämförelse med 450-motorn hos sitt större syskon, men då jag började bli lite trött, orkade jag ändå fortsätta att köra fort eftersom motorn inte tröttade mig i onödan.

 

“Brownie”

Medan motorn hos KTM:en har kraftigare, mer abrupt kraft på botten, är Husabergarens motor desto mer förlåtande, mer som en traktor. Bortsett från det påminner karaktären hos Husabergmotorn mycket om den hos en 450-motor, även om den inte alls är lika stark på botten. Du måste visserligen växla betydligt mer än vad du behöver göra om du kör en 450, men det svarar enormt bra på gasen.

 

fb__DB_9169

 

“Wigs”

Här har vi en motor med en riktigt rå känsla. Du hör hur den jobbar och framförallt det enorma insugslätet som är mycket aggressivt. Det är inte extremt stor skillnad mellan hur motorkraften levereras hos den och KTM:en, men att växla utan att använda kopplingen går betydligt smidigare hos KTM:en. Husabergmotorn vibrerar också mer än KTMs dito. Den är däremot mycket förlåtande, vilket gör att du orkar köra den betydligt längre än en mer effektstinn 450.

 

fb__DB_9328Hanterbarhet - Chassi

 

“Gaz”

Inledningsvis tycke jag att den kändes lite väl mjuk, men ju mer jag körde den desto hårdare upplevde jag att den blev, precis som om fjädringen inte riktigt jobbade sig genom dess slaglängd. Den styr perfekt, och du styr mycket med hjälp av fötterna på grund av dess ergonomi. Den bråkade inte, kämpade inte mot mig och gjorde inget dumt under hela dagen, och den var en dröm att köra med inne bland träden. Bromsarna är bra men inte utmärkta, medan bromsarna hos KTM 400EXC är rent utav obeskrivligt bra.

 

fb__DB_9166-2

 

“Brownie”

Jag stöter ofta på problem på grund av min låga kroppsvikt, då jag endast väger 67 kilogram, vilket gör att motorcyklarna ofta blir stötiga och jobbiga för mig. Men i det här fallet hade jag inga sådana problem. Under inledningen av testet försökta jag undvika att köra över de största stenarna, men senare under dagen körde jag rakt på och över dessa utan minsta strul. Det gick så pass bra att det kändes som om jag bara flöt omkring uppe på alltsammans. Snacka om flyt i körningen.

 

fb__DB_9172“Wigs”

Jag anser att styrningen helt enkelt är toppklass, och tillika testets bästa. Från sida till sida känns det inte som en 400. Snarare som en 250 eller möjligtvis en 300. Bortsett från det fann jag inte att det var värst stora olikheter mellan den och KTM:en. Jag tycker dock att Husabergaren passade bättre för mig. När jag verkligen satsar känns fronten helt underbar. Vad jag även gillade hos FE390 var att körställningen kändes aningen lägre, vilket gjorde att körningen gick betydlig lättare då jag exempelvis kom in lite halvknasigt i ett spår. Då kunde jag snabbt och enkelt rätta till misstaget och komma igenom passagen betydligt snabbare och enklare.

 

Förarnas allmänna kommentarer om Husaberg FE390

 

“Gaz”

Om du som enduroförare är ute och kör tillsammans med andra som kör 450-maskiner, kör dom kanske ifrån dig på rakorna och de riktigt snabba partierna. Däremot lär du kunna ta igen en hel del uppför och när terrängen är riktigt bökig. Jag anser att det är en drömmaskin för enduro med tanke på hur lättkörd den är.

 

“Brownie”

Motorstyrkan finns där om du bara vrider lite mer på gasrullen. För motionären eller nybörjaren är det här en maskin som du kan köra utan att bli övermannad av vid första bästa uppförsbacke. Om du är en mer erfaren förare vill du antagligen köra på lägre växlar och betydligt snabbare.

 

“Wigs”

Husabergaren ser helt fantastisk ut. Jag tror inte att du kommer att växa ur den här maskinen i första taget och det är en fantastiskt allsidig enduomaskin.



Husqvarna TE310

fb__GIX4503L

Motor


fb__DB_9139“Gaz”

Respektive maskin känns precis vad de är med hänseende till kubikstorlek, det är i alla fall så jag känner. Husqvarnan känns som en 300, och det är en stor 250, medan de andra är små 400:or. Jag hade hoppats på mer bottenvrid i standardutförande, så när vi hade plockat bort insatsen ur ljuddämparen var jag lite gladare över motoreffekten. I gengäld blev ljudnivån olidligt hög. Jag tror att ett annat avgassystem skulle göra underverk i det här fallet, då standardsystemet känns väl strypt. Husqvarnan erbjuder den tveklöst häftigaste motorbromsen.

 

fb__DB_9135

“Brownie”

Husqvarnan accelererar bra, och samtidigt känns det som om mycket av motorkraften hittar ner i backen. Att plocka ur insatsen ur avgassystemet gjorde underverk. Efter att vi gjorde det kändes den inte lika kvävd och motorn gick mycket bättre. Husqvarnan känns onekligen extremt strypt i standardutförande. Det lät bra där ute i bushen, kanske aningen väl mycket, men jag tyckte i alla fall att det lät härligt.

 

fb__DB_9136

“Wigs”

Husqvarnan är testets udding. Den ser ut och känns som en 250 snarare än en större motorcykel som skalats ner. Den känns som en 250 med aningen mer vrid. Växellådan är med en tät utväxling vilket gör att du måste växla ofta om du gasar friskt. Husqvarnan fungerar bäst då du verkligen koncentrerar dig och ger allt. Samtidigt fungerar den mycket bra även för mindre erfarna förare som bara vill smyga omkring i skog och mark, vilket kan vara extremt roligt. Om du väger mer än 90 kilogram bör du nog däremot satsa på en motor med kraftigare slagvolym.


thumb_fb__DB_9299Hanterbarhet

 

“GAZ”

Husqvarnan passar mycket bra för dig som är en “glad motionär” eller mest kör lite på skoj. Jag hade lite svårt för hur fronten betedde sig och jag kände mig aldrig riktig bekväm med Husqvarnan. Den är dessutom aningen lägre än de andra två, vilket straffar sig när det gäller markfrigången.

 

“Brownie”

Fjädringen kändes lite hård och stötig till en början, men efter att testlaget hade kört några vändor med den så blev det bättre. Den är smidig att hantera i bökig terräng. I stora drag påminner Husqvarnan om KTM:en, förutom att den är lägre. Den fungerar mycket bra i extremt bökig terräng.

fb__DB_9140

“Wigs”

Hela maskinen känns väldigt låg och smidig, vilket gör att det är mycket enkelt att hantera den. Skillnaden är inte enorm men den känns mindre och smidigare än de andra två. Ju mer tekniskt krävande terrängen var under testet, desto bättre verkade Husqvarnan trivas. Jag tycker inte att fjädringen är riktigt lika bra som hos de övriga. Den kändes lite stötigare och var inte lika progressiv.

 

fb__DB_9145

 

Förarnas allmänna kommentarer om Husqvarna TE310

“Gaz”

Jag tror att ett annat avgassystem som “andas” bättre skulle göra underverk. Jag anser även att markfrigången är på tok för dålig hos Huskyn. Motorbromsen var intressant. När man slår av på gasen saktar den verkligen ner farten, vilket är lite underligt med tanke på att den har den minsta motorn i testet.

fb__DB_9141

“Brownie”

Om jag vore en glad motionär som kör någon gång då och då skulle jag välja Husqvarnan. Men om du är lite snabbare förare, eller en förare som kör lite mer avancerat, skulle du antagligen inte känna dig riktigt komfortabel, och vilja ha lite mer. Och med små enkla knep är det förvisso enkelt att finna betydligt fler hästkrafter hos Husqvarnan.

 

“Wigs”

Det här är en fantastisk maskin som erbjuder en härlig finish och god kvalitetskänsla på dess detaljer. Kopplingen känns lite tyngre än de andra två maskinerna i testet. För att vara en 300 har den extremt kraftig motorbroms. Om du skulle låta en oerfaren enduroförare köra någon av dessa tre maskiner är Husqvarnan det bästa alternativet. Det handlar inte enbart om lägre effekt utan framförallt motorkaraktären och hur pass bra motoreffekten finner vägen ner till marken.

 

fb__DB_9142

 



KTM 400EXC

fb_2F2G1950


Motor

 

“Gaz”

Motorn hos KTM:en är aningen starkare och svarar bättre på gasen än Husabergaren, och jag gillar det skarpt. Den är livlig utan att för den sakens skull vara hetsig. Den är även mycket potent och verkar gilla att varvas rejält. Helt enkelt en fantastisk motor.

fb__DB_9154

“Brownie”

Motorn erbjuder gott om kraft på låga varvtal. Till en början känns den abrupt, men så snart du vant dig kommer du bara njuta i fulla drag av dess karaktär. I jämförelse mellan den och Husabergaren känns KTM:en mer “race“.

 

fb__DB_9155

“Wigs”

Jag tycker att KTM-motorn erbjuder den mest sofistikerade och mjukaste karaktären. Om du skulle råka peta i en för hög växel så klarar motorn även det galant. Motorn är verkligen förlåtande och potent. Värt att notera är att det är den enda motorn av de tre som är med förgasare. Vad jag gillar riktigt mycket är att du kan varva skiten ur den och köra den som en 250-kubikare, eller så kan du köra på höga växlar och bara smyga fram.

 

Hanterbarhet

 

fb__DB_9264“Gaz”

Till en början gillade jag inte KTM:en lika mycket som de övriga maskinerna i testet, men ju hårdare jag körde med den desto bättre blev den. Med det vill jag inte säga att den är för hård, utan att den trivdes bäst i högre tempo.

 

“Brownie”

Jag blev förvånad. Med min låga vikt brukar jag behöva släppa en hel del på fjäderförspänningen. I det här fallet hoppade jag bara ombord och ju snabbare och tuffare jag satsade desto mjukare kändes den. Om du bara är ute och myskör med den här kan den uppfattas som lite hård, men om du verkligen pressar den så är den en njutning att köra. De andra två motorcyklarna passar bättre till förare med mindre erfarenhet. Sadeln är hård, den känns för hård i jämförelse med Husabergarens dito.

fb__DB_9148

“Wigs”

Vad som verkligen står ut hos KTM:en är dess front. Jag kunde verkligen pressa fronten, vinkla den kraftigare och behövde aldrig oroa mig för att den skulle driva ut ur spår. Jag kunde bara tippa in den närsomhelst. Jag kunde dessutom köra mer aggressivt med den och fick samtidigt fantastisk feedback från framförallt framhjulet. Däremot var den lite tuffare att köra med i riktigt tajta partier. Om du exempelvis träffar på en rot med fel vinkel är det lätt hänt att man tappar kontrollen över maskinen. Men i övrigt är den helt perfekt.

 

Förarnas allmänna kommentarer om KTM 400EXC

fb__DB_9156

“Gaz”

Jag älskar KTM:ens motor som är stark utan att för den sakens skull vara för aggressiv. Jag tror att en yngre förare föredrar 400:an, den lite äldre Husabergaren och alla gillar Husqvarnan.

 

fb__DB_9159

 

fb__DB_9152“Brownie”

Om jag skulle tävla med någon av dessa i någon enduroserie skulle jag välja KTM 400EXC eftersom den känns snabbare och är extremt smidig. Den är snabb in och ut ur böjarna. Men för en tvådagars offroadsväng skulle jag välja Husabergaren.

 

“Wigs”

Det känns som om KTM:en klarar allt Husabergaren kan men saknar Husans extremt lätta från sida-till-sida-känsla. Om jag mest blandar lite motionsåka med grusvägskörning skulle jag välja KTM 400EXC före exempelvis EXC450. För mitt tempo och för blandad offroadkörning är den svårslagen.

 

 

 


Sammanfattning - Förarnas val

 

 

“Gaz”

Till sist blir mitt val KTM 400EXC då det var den maskinen som jag trivdes bäst med, även om det tog ett tag för mig att komma underfund med den. Husabergaren är också en suverän enduromaskin som är extremt lätt att köra snabbt med redan från början. Det tar i princip ingen tid att vänja sig vid den. Den är fantastisk av kasta från sida till sida och har en motor som du verkligen kan använda utan att behöva vara rädd. Husqvarnan är ett bra val för personer som gillar att varva mycket, eller som vill ha en maskin som erbjuder lite mer än vad en 250 gör men utan att kliva upp till en 400. Den kräver en mer aktiv körstil, men den är samtidigt lätt och smidig, välbyggd och härlig att köra.

 

“Brownie”

Jag skulle välja KTM 400EXC för komforten och motorstyrkan. Däremot är Husabergaren extremt lätt att komma underfund med, och för äldre förare och kanske mindre tränade nybörjare är Husabergaren det bästa valet. Husqvarnan passar nog för de flesta då den är mycket lättkörd och smidig. Motorn är visserligen potent med tanke på dess storlek men betydligt svagare än de andra två. För lite blandning mellan mysig offroad och endurokörning skulle jag välja Husabergaren. Men om jag skulle satsa lite mer och samtidigt vilja ha riktigt skoj skulle jag välja KTM:en. Om någon av mina gamla polare skulle börja köra enduro igen efter några års uppehåll skulle jag rekommendera Husqvarnan.

 

“Wigs”

Jag gillar verkligen att köra med och se på nya Husabergaren, men om det vore dags att plocka fram slantarna ur plånboken känns det som om KTM 400EXC skulle bli mitt val. Det är något med dess geometri och någon slags harmoni som bara känns helt rätt. Den erbjuder en perfekt balans mellan gott om härlig motorkraft som levereras på en mjukt och fint vis, samtidigt som den knuffar till rejält om man ger på lite extra på gasen.

 


 

 

Motorcyklarnas karaktär i stora drag

 

Husaberg FE390

- Rapp på gasen, Linjär effektkurva

- Aggressivt ljud

- Smidig att hantera

 

KTM 400EXC

- Potent motor

- Den enda maskinen av de tre med förgasare

- Ju hårdare du pressar den desto bättre är den

 

Husqvarna TE310

- En stor 250

- Kraftigast motorbroms av de tre

- Mästaren i riktigt tajt terräng

- Behöver en ny “eftermarknads-ljuddämpare”

- Bästa valet för nybörjaren

 

 


TEKNISKA FAKTA KTM 400EXC - 2010

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, OHC
Borr x Slag 95 x 55,5 mm
Slagvolym 393,4 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Förgasare, Keihin FCR-MX39
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1475±10 mm
Sadelhöjd 985 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL
Däck/hjul bak 140/80-18, 2.15 x 18", EXCEL
Tankvolym 9,5 L
Vikt (utan bensin) 113,9 kg
Färg Orange/svart
Pris 92 500 kronor
Importör KTM Scandinavia

 

Tekniska fakta Husaberg FE390 -2010

Motor

1-cyl, OCH, 4-takt, vattenkyld, 4 vent/cyl

Borr x Slag

95x55,5 mm

Slagvolym

393,3 cm³

Effekt

Ingen uppgift

Vridmoment

Ingen uppgift

Kompression

11,1:1

Bränslesystem

Insprutning

Transmission

6växlar, hydraulisk våtkoppling, kedja

Hjulbas

1475 ±10 mm

Sadelhöjd

985 mm

Fjädring fram

Inverterad gaffel, 48 mm, fullt justerbar,

300 mm fjädringsväg

Fjädring bak

Enkeldämpare, fullt justerbar, 330 mm fjädringsväg

Broms fram

260 mm skiva, 2-kolvsok

Broms bak

220 mm skiva, 1-kolvsok

Däck fram

90/90-21"

Däck bak

140/80-18"

Tankvolym

8,5 liter

Torrvikt

114 kilogram

Färg

Blå/gul/vit

Pris

96.500 kronor (FE450: 97.500, FE570: 99.500)

Importör

Husaberg Scandinavia

 

FAKTA HUSQVARNA  TE310 - 2010

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, OHC
Borr x Slag 83 x 55 mm
Slagvolym 297,6 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, 42 mm Mikuni
Transmission 6 växlar
Hjulbas 1483 mm
Sadelhöjd 963 mm
Fjädring fram 50 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, Marzocchi
Fjädring bak Enkelstötdämpare, fullt justerbar, Sachs
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL
Däck/hjul bak 120/90-18, 2.2 x 18", EXCEL
Tankvolym 7,2 L
Vikt (utan bensin) 111 kg
Färg Röd/vit/
Pris 86 000 kronor
Importör CW Import