Bus i kvadrat

KTM 660SMC är en oerhört populär supermoto som under 2008 ersattes av den betydligt modernare 690SMC. Men är verkligen 690SMC bättre än föregångaren? I den här duellen utvärderar vi skillnaderna mellan att köra dessa busmaskiner.

Båda två har encylindriga vätskekylda fyrtaktare på 654 kubikcentimeter med enkel överliggande kamaxel och fyrventilstopp. 690 SMC är med bränsleinsprutning och elstart. 660 SMC saknar elstart och måste istället kickas igång med hjälp av kickarmen som återfinns på vänster sida. Dessutom bränslematas den av förgasare.

fb_20886_690_SMC_1398

KTM 690SMC

 

Utseendemässigt får skillnaden mellan de två betecknas som stor. Och väl i sadeln skiljer det sig också en hel del mellan de två. Hos 660 sitter du högre, mer uppe på, motorcykeln medan du sitter mer i 690 SMC. Sadeln hos 690SMC är betydligt mer slimmad och lättare att ta stöd av.

fb_16296_660_SMC_1988

KTM 660SMC

 

Bränsletanken hos 660SMC rymmer nio liter och är placerad på konventionellt vis framför sadeln. Hos 690SMC ryms 12 liter i bränsletanken som återfinns under sadeln.

fb_DSC_0408

Kickarmen hos 660SMC återfinns på vänster sida vilket kräver lite tillvänjning för dig som är van vid att kicken sitter på högersidan. När du väl kommit underfund med den grundläggande tekniken är 660 SMC mycket lättstartad. Men givetvis är 690 SMC strået enklare att starta då den är med elstart och bränsleinsprutningen gör att du slipper bry dig om att hålla koll på choke och varmstartreglage, som återfinns på förgasaren hos 660SMC.

fb_DSC_0025

Om du har tagit dig en titt på bilderna redan har du kanske lagt märke till att 660SMC har dubbla ljuddämpare, som mynnar ut högt upp på vardera sida om sadeln. Hos 690SMC finns en ljuddämpare. Båda testexemplaren har extrautrustats med öppna så kallade slip-on-rör från Akrapovic, och insatserna är urplockade. Det ger olagligt hög bullernivå men samtidigt en häftigare motorgång än med standardljuddämparna monterade.fb_DSC_0010

Båda motorerna erbjuder busigt gott om kraft redan från låga varvtal och har ett starkt register som gillas skarpt. Den största skillnaden i upplevelse är att motorn hos 660SMC sprider en hel del vibrationer som framförallt fortplantas ut till fotpinnar och styre. Hos 690SMC8 är detta inget som stör överhuvudtaget. Däremot är motorgången hos 690SMC betydligt ryckigare än hos 660SMC, i alla fall då reglaget för bränsleinsprutningens mappning är i läge två.

fb_DSC_0317

Under testet kör vi med mappningen hos 690SMC inställd på läge två, vilket å ena sidan är mitt favoritläge på grund av den rappa motorgången. Samtidigt är det till nackdel då man vill köra lite mer städat på landsväg, och då är det betydligt lämpligare att välja standard eller "soft" hos mappningen. Vredet för att ändra mappning återfinns under sadeln. Givetvis vore det super om det istället var placerat på styret.

fb_DSC_0382

Chassiet hos 690SMC känns mycket smidigare och körkänslan är mer exakt än hos 660SMC. Då vi kör mot klockan noterar vi att varvtiderna hos 660SMC är snabba, men det diffar en hel del mellan olika varv och förare. 690SMC känns tryggare och mer exakt, något som visar sig även vid kontroll av varvtiderna. Om vi ser till enskilda varvtider finner vi lite förvånade att 660SMC noterades för den snabbaste varvtiden. Däremot var 690SMC i genomsnitt den snabbaste maskinen runt testbanan.

fb_DSC_0153

Fjädringen hos såväl 660 som 690SMC är tillverkade av WP och fullt justerbara. De har en grundinställning som pallar bra även dig tuff bankörning och pallar för rejält pressade situationer. I båda fallen är framgaffeln av inverterad modell med 48-millimeters innerben.

fb_DSC_0365

Fjädringen hos 660 SMC är bättre grundinställd för att pressas hårt på bana. I gengäld är 690SMC med slirkoppling, vilket 660SMC saknar. Det här märks framförallt vid hastiga nerväxlingar i högre tempo. Att sladda in i en böj med 690SMC är betydligt lättare än med 660SMC. Systemet för slirkopplingen ser även till att sätta extra press på kopplingskorgen vid acceleration, vilket minskar ofrivilligt kopplingsslir och samtidigt minskade effektförluster.

fb_DSC_0085

På pappret ser det inte ut att skilja värst mycket mellan de två vad gäller bromsresurser. I verkligheten är inte heller skillnaden jättestor. Frambromsen hos 690SMC har en mer exakt bromskänsla som bidrar till en ökad säkerhetskänsla. Dessutom vågar du bromsa aningen senare med 690SMC än med 660SMC.

fb_DSC_0003

Tomas Berglund som framförallt gjort sig känd genom tävlandet i Dakarrallyt, och Peter Mackhé som tävlar aktivt i bland annat Supermoto SM, var med och pressade maskinerna på den avlysta banan. Dessutom har Tomas Berglund och Johan Ahlberg jämfört de två modellerna på vanlig landsväg. Efter att fotograferingen var avslutad och Tomas och Peter hade kört klart mot klockan drog även Johan Ahlberg ut och drog ett par varv mot klockan med respektive modell.

fb_DSC_0215

Vilken är bäst?

Oavsett om du kör på bana eller på landsväg känns kickstart stenålder. I synnerhet i det här fallet där viktskillnaden inte är något att tala om. Däremot ska 660SMC ha beröm för att den trots kickstart är så pass lättstartad, om du bara kommer underfund med att kicka med vänsterbenet vill säga.

fb_DSC_0182

Båda modellerna har potenta motorer som drar kraftigt redan från låga varv. Och med rätt växel i läge är draget ut ur de tajta böjarna underbart. 660SMC har femstegad växellåda medan 690SMC har sexstegad dito. I båda fallen fungerar dessa mycket bra, och utan problem vare sig vi väljer att använda den hydrauliskt manövrerade kopplingen eller ej vid växlingarna. Den största skillnaden mellan 660 och 690 på den här punkten är att det är lite svårare att välja rätt växel för aktuell hastighet i sadeln hos 660SMC.

fb_DSC_0034-2

Slirkopplingen hos 690SMC är en klar fördel och minskar risken för bakhjulsstuds vid framförallt kraftiga nedväxlingar.

fb_DSC_0377

Hur är det då med service? I båda fallen så inleds serviceschemat med en obligatorisk 100-milaservice. Hos 660SMC justeras ventilspelet med justerskruvar medan det är shims som gäller hos 690SMC.

fb_DSC_0103

Hos 660SMC är det serviceintervall på 250 mil som gäller. Vid vartannat tillfälle görs en "stor service" med bland annat ventilkontroll vid sidan om byte av motorolja och oljefilter.

Den "mindre" 250-milaservicen betyder i praktiken byte av motorolja och oljefilter.

fb_DSC_0034

Hos 690SMC är det 500 mils serviceintervall som gäller. Däremot varierar det mellan så kallad liten och stor service. Varje 500 milsintervall är det byte av olja och oljefilter som gäller. Dessutom ska verkstadsmekanikern även utföra en så kallad diagnostisk kontroll och kolla efter eventuella felkoder. Vid varje 1000-milsintervall är det dags att utföra kontroll och eventuell justering av ventilspel. Även då byts olja och oljefilter. Dessutom kontrolleras vätskor och att diverse skruvar sitter ordentligt. Vid sidan om detta ska diverse andra kontroller/byten utföras av exempelvis luftfilter och diverse annat.

fb_DSC_0063

Är det då värt att satsa betydligt fler tusenlappar på att köpa en 690 istället för en 660SMC? Ja, framförallt om du ser till helheten. Ska du hårdpressa på bana och köra en sväng på landsväg emellanåt är 660 SMC ett mycket prisvärt alternativ. Får du tag på ett fint exemplar av en 660SMC är det helt klart ett vettigt köp. 500 mil mellan servicetillfällena känns helt okej. Och 660SMC är känd som en pålitlig motorcykel som pallar för hårda tag. Vibrationer och en sadel som lär ge dig ömmande bak får du på köpet.

fb_DSC_0217

690SMC är nästa generation och betydligt modernare på alla sätt och vis. Givetvis är priset högre. Men då får du också bränsleinsprutning, elstart, slirkoppling, sexstegad växellåda och ett chassi som känns aningen smidigare att handskas med. Vidare slipper du en ömmande bak. Och är du känslig för vibrationer är det här det lämpligaste alternativet.

 

fb_DSC_0073

690SMC erbjuder totalt sett en bättre helhet som lämpar sig för såväl bus på bana men framförallt rolig landsvägskörning.

fb_DSC_0237

Båda modellerna är oerhört lättkörda och mycket lämpliga för allt från nybörjare till erfarna förare med högt ställda krav på prestanda. De svänger barnligt lätt i böjarna i såväl lägre som högre hastighet och inbjuder till extrem körning som du kommer att utveckla dig som förare på många sätt och vis. Att köra lugnt och städat med dessa maskiner är inte helt enkelt. Både modellerna ber om bus och här ligger körkortet löst för dig utan enormt god självdisciplin.•

fb_DSC_0201

 

Tomas Berglund om KTM 660SMC och 690SMC

fb_DSC_0045

Jag upplever 690SMC som en mycket mer modern motorcykel som för mig har bättre körposition, smalare och smidigare ergonomi samt ett helt grymt designarbete. 660SMC förför lite med sin brutala gång men jag väljer ändå 690SMC som ger en betydligt behagligare färd. Alla störande vibrationer är betydligt mindre på 690SMC än på den gamla besten från hedenhös.

Att 690SMC har en mjukare gång beror inte bara på mindre vibrationer utan slirkopplingen gör en skillnad på natt och dag mellan cyklarna. Bakhjulet får tugga ordentligt vid alla kraftiga inbromsningar och onödigt med tid får läggas på att reda ut detta för att kunna åka lika fort som man gör på 690SMC. Det som gjorde att mina tider är likvärdiga härstammar nog från fjädringsinställningarna som är till 660SMC:s fördel. Den var betydligt hårdare och kunde pressas lite extra i kurvorna.

Bromsarna upplevde jag som likvärdiga. Växellådan skiljer en del såklart då fem växlar ställs mot sex i den nyare 690-modellen. När man bytte mellan modellerna så blev det helt olika växlingsmanövrar på den korta och knixiga banan. Jag störs inte av att behöva vara mer aktiv med lådan i 690-modellen utan upplever att motorns egenskaper bättre kan tas till vara. 690SMC kan varvas mer än den gamla 660-modellen men vridet känns mer påtagligt i den gamla LC4`an.

På min gamla rallycykel var vridet väl användbart då man lätt kunde dutta med gasen och få ut den på sladd då det behövdes. Även min nya 690-rallycykel har 6 växlar och mer högvarvig motor som krävde en del tillvänjning för att vara lika effektiv ut ur sladdkurvor. Men precis som 690SMC är det en fröjd att hantera den nya generationen av rallyreplikan och utvecklingen har inte gått bakåt så mitt val är solklart 690SMC.


 

Johan Ahlberg om KTM 660SMC och 690SMC

20080202_red_0269
660SMC är en riktigt rolig maskin som jag gillar mycket. Men jag trodde absolut inte att jag skulle få den snabbaste varvtiden då jag körde den. Den kändes inte på långa vägar så exakt och snabb som 690SMC.

Jag anser att styret sitter för lågt och sadeln är för hög hos 660SMC. Jag föredrar körställningen hos 690SMC. Där känns allt mer självklart. Bromsarna hos 690 SMC är supereffektiva och känslan likaså. Här går det att bromsa sent och dosera bromsmängden lekande lätt. Slirkopplingen är oerhört effektiv och jobbar så pass bra att du inte ens märker att den finns där. Efter testet syntes en hel del skillnad mellan slitages hos bakdäcken på de två motorcyklarna. Bakdäcket hos 660SMC var betydligt mer åtgånget.

Personligen störs jag inte så värst mycket på att 660SMC startas med kick och att den till råga på allt är monterad på vänstersidan. Värre är det med vibrationerna från motorn som blir jobbiga i längden. I synnerhet vid landsvägskörning.


SE FILMEN FRÅN DUELLEN

{youtube}JCOSVXlth8k{/youtube}

 

Varvtider

Förare 660SMC 690SMC
Tomas Berglund 57,2/58,9
57,3/57,7
Peter Mackhé 57,4/59,2
57,4/58,5
Johan Ahlberg 59,1/1.00.7 59,3/1.00.2

TEKNISKA FAKTA - 690 SMC

Motor

Vätskekyld, SOHC, 1-cylindrig fyrtakt, 4 ventiler

Borr x Slag

102 x 80 mm

Slagvolym

654 cm³

Effekt

63 hk/7500 varv

Vridmoment

64 Nm/6000 varv

Kompression

11.8:1

Bränslesystem

Insprutning, Keihin

Transmission

6 växlar

Styrvinkel

27 grader

Hjulbas

1480 mm

Sadelhöjd

900 mm

Fjädring fram

48 mm inverterad gaffel, 275 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP

Fjädring bak

Enkelstötdämpare, 265 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP

Broms fram

Radiellt fyrkolvsok, 300 mm skiva, Brembo

Broms bak

Enkolvsok, 240 mm skiva, Brembo

Däck/hjul fram

120/70-17, 3.50x17

Däck/hjul bak

160/60-17, 5.00x17

Tankvolym

12 L

Vikt (utan bensin)

139,5 kg

Färg

Orange/svart

Pris

88 900 kronor

Importör

KTM Scandinavia

 

TEKNIK - KTM 690 SMC

Motorn uppges erbjuda 63 hästkrafter som bäst vid 7500 varv. Och som alltid när det handlar om KTM så ska det vara bakhjulshästar.

Toppen är med en enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler. Tack vare en smidigt utformad ventilkåpa underlättas justering av ventilspelet, vilket både spar tid och servicekostnad. Balansaxeln minimerar motorvibrationerna.

Dubbla oljepumpar, där den ena håller uppe oljetrycket i systemet medan den andra suger ut olja från vevhuset, ser till att oljan cirkulerar och smörjer de rörliga komponenterna optimalt. Oljenivån kontrolleras med hjälp av nivåfönstret på motorns högersida.

 

Den elektroniska bränsleinsprutningen är med ett 46 millimeters spjällhus, tomgångsjustering, automatisk reglering för kallstart samt lufttryckskompensation som bland annat tar hänsyn till höjden över havet.

EPT är beteckningen för KTM:s elektroniska styrsystem för spjället hos bränsleinsprutningen. Av säkerhetsskäl stängs spjället manuellt med vajer. 

Avgassystemet av rostfritt avslutas med ljuddämparen som är högt uppdraget på vänster sida. Katalysatorn renar avgaserna innan de strömmar ut ur ljuddämparmynningen.

 

Bensintanken som rymmer 12 liter är placerad under sadeln. Motorn startas med elstart.

 



TEKNISKA FAKTA - KTM 660 SMC

Motor

Vätskekyld, SOHC, 1-cylindrig fyrtakt, 4 ventiler

Borr x Slag

102 x 80 mm

Slagvolym

654 cm³

Effekt

28,5 hk/6250 varv

Vridmoment

42,5 Nm/3250 varv

Kompression

11.7:1

Bränslesystem

Förgasare, Keihin, 41 millimeter

Transmission

5 växlar

Styrvinkel

27 grader

Hjulbas

1510 mm

Sadelhöjd

910 mm

Fjädring fram

48 mm inverterad gaffel, 275 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP

Fjädring bak

Enkelstötdämpare, 260 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP

Broms fram

Fyrkolvsok, 320 mm skiva, Brembo

Broms bak

Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo

Däck/hjul fram

120/70-17, 3.50x17

Däck/hjul bak

160/60-17, 5.00x17

Tankvolym

9,2 L

Angiven vikt (utan bensin)

138 kg

Färg

Orange/svart

Pris (Nypris 2006)

82 900 kronor

Importör

KTM Scandinavia

 

TEKNIK - KTM 660 SMC

LC4-motorn uppges erbjuda 28,5 hästkrafter som bäst vid 6250 varv. I detta ostrypta utförande har vi tillgång till runt 60 hästkrafter på bakhjulet vid 6500 varv. Vridmomentet är som bäst 70 Newtonmeter vid 5600 varv.


Toppen är med en enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler. Ventilspelet justeras med skruv.


Dubbla oljepumpar ser till att oljan cirkulerar och smörjer de rörliga komponenterna optimalt. Oljenivån kontrolleras med hjälp av nivåfönstret på motorns vänstra sida.

Förgasaren från Keihin är av 41-millimeters modell med manuell choke och varmstartreglage.


Avgassystemet av rostfritt avslutas med dubbla, högt uppdragna ljuddämpare som mynnar på respektive sida om sadeln.

 

Bensintanken som rymmer nio liter är placerad på konventionellt vis framför sadeln.

 

Motorn startas med kick på vänster sida.

 

Provkörning av KTM 690SMC -08